3 trendy v oblasti technologií a médií pro rok 2024

Jedním z velkých (investičních) témat roku 2023 byl rozvoj pokročilé umělé inteligence. Rok 2024 by měl podle expertů z Morgan Stanley ukázat, jaké skutečné přínosy tato technologie má pro firmy a spotřebitele. A zajímavé podle nich bude sledovat i dva silné trendy v mediálním odvětví.
Investice firem do digitalizace a umělé inteligence
Rozvoj pokročilé umělé inteligence firmy přiměl k novému kolu investic do digitalizace a aplikace umělé inteligence do byznys modelů. Podniky by v příštích dvou až pěti letech měly dávat více peněz za cloudové technologie, ale třeba i za řešení v oblasti kybernetické bezpečnosti. Pokročilá umělá inteligence má podle odborníků potenciál zvýšit produktivitu, a jelikož to firmy dobře vědí, lze podle nich čekat v určitých oblastech závod v tom, kdo z nové technologie vytěží více.
"O vítězích a poražených v oblasti generativní umělé inteligence ještě nebylo rozhodnuto. Firmy čeká období, v kterém budou muset rychle rozhodovat o tom, jak do svého podnikání AI aplikovat. Ne každý výdaj v této oblasti se ovšem vrátí. Efektivita uplatňování nové technologie bude klíčová," uvádí Daniel Diamond, investiční specialista z Morgan Stanley zaměřující se na oblast softwaru a digitálních služeb.
Úpadek klasické televize a rostoucí obliba služeb video on demand
Lineární televizní vysílání již nějakou dobu čelí poklesu zájmu a jiný by v tomto neměl být ani rok 2024. Lidé si již dávno nechtějí svůj volný čas organizovat podle televizního programu, sledovat chtějí pouze to, co je zajímá a baví, a tehdy, kdy se jim to zrovna hodí. Těmto požadavkům vyhovují služby "video on demand", v největší míře zastoupené streamovacími platformami jako Netflix, Prime Video nebo Disney+. V mediálním odvětví proběhla řada fúzí a akvizic a investoři jsou zvědaví, jaké synergie budou tyto transakce dlouhodobě přinášet.
Anfisa Loboyková, investiční specialistka z Morgan Stanley soustředící se na oblast médií, vnímá jako zásadní téma regionalizaci nabízeného obsahu. "Vkus diváků napříč světem se liší. V různých regionech táhnou různé typy obsahu a různá témata, čemuž se musejí společnosti nabízející mediální obsah přizpůsobit. Služeb nabízejících videoobsah je velké množství a právě soustředění se na lokálního diváka může být tou nejsilnější zbraní v konkurenčním boji," vysvětluje.
Boj o licenční práva na vysílání sportovních událostí
Práva na vysílání prestižních sportovních soutěží jsou podle expertů jedním z nejcennějších aktiv v mediálním odvětví. Jejich počet je omezený, každé vysílání je unikátní a sportovní fanoušci chtějí klání sledovat v přímém přenosu. Obzvláště cenná jsou pak vysílací práva pro společnosti nabízející obsah přes internet, protože tito poskytovatelé videoobsahu mohou mimo jiné divákům nabízet personalizovanou reklamu.
"Vysílací platformy mají na práva na přenos sportovních událostí vyčleněné značné objemy peněz a vidíme i řadu spojování sil tradičních televizních společností s poskytovateli on-line videoobsahu. Tato spojení mohou být výhodná pro obě strany a rok 2024 může přinést více takových dohod," uzavírá Paolo Della Rovere, investiční specialista z Morgan Stanley pro oblast sportu.
Zdroj: Morgan Stanley