Technologický rychlovlak projíždí Českem. Jak do něj nastoupit a nechat se svézt?

Rychlé a výrazné změny ekonomiky, vyvolávané mimo jiné dramatickým vývojem technologií, přinášejí nejen výzvy, ale i příležitosti. Co musí Česko a Češi udělat pro to, aby se zařadili mezi ty, kteří budou z konce starých a nástupu nových pořádků těžit nejvíce? O tom diskutovali přední čeští ekonomové, byznysmeni a akademici na fóru Kostelec 2019: Revoluce práce je tu. (Ne)bojte se!. Pozvání k diskuzi přijali zakladatel 6D Academy Pavel Kysilka, ředitel pražského Gymnázia Jana Palacha Michal Musil, generální ředitelka Svazu průmyslu a dopravy Dagmar Kuchtová, zakladatel a ředitel společnosti Scio Ondřej Šteffl a další.
Jedním z faktorů, který výrazně brzdí transformaci české ekonomiky, je podle hostů druhého českého Davosu stagnace českého školství. Shoda panovala na tom, že je dávno přežitý systém memorování informací bez kontextu. Podle zřizovatele a ředitele pražského Gymnázia Jana Palacha Michala Musila by žákům a studentům mělo být mimo jiné umožněno neformální a paralelní vzdělávání. "Škola dávno není jediným zdrojem informací a poznání," zdůraznil.
Zakladatel a ředitel společnosti Scio Ondřej Šteffl za největší překážku transformace vzdělávacího systému označil skutečnost, že většina rodičů je se stavem školství v ČR spokojená. "Rodiče po školách často požadují, aby tam jejich děti učitelé srovnali do latě. Dokud se toto nezmění, bude aplikace změn ve školách složitá," řekl.
Memorování vs. poznání
Generální ředitelka Svazu průmyslu a dopravy ČR Dagmar Kuchtová a senior analytik platformy Alter Eko Martin Kupka upozornili také na podfinancovanost školství a celkově nízkou prestiž učitelské profese. To potvrdil i zakladatel platformy Alter Eko Roman Chlupatý: "Středobodem každého předmětu by měla být láska ke vzdělání. V každém předmětu je ukryté poznání, současné nastavení systému však tento rozměr školství zabíjí."
Slyšet ale byla i slova naděje. Podle Šteffla se přístup škol zlepšuje a některé již potřebu změny dobře reflektují. Zároveň ovšem zaznělo, že je potřeba k transformaci vzdělávání přistupovat jako k procesu bez konce. "Změny ve školách musíme řešit s výhledem pro příštích deset nebo dvacet let. Pokud začneme provádět změny odpovídající aktuálnímu stavu, budeme za pár let ve stejné situaci, v jaké jsme dnes," varoval Šteffl.
Nejen tvrdé dovednosti
Během diskuze o transformaci trhu práce mimo jiné padlo, že se firmy musejí v první řadě zamyslet nad tím, co budou zákazníkům a klientům v měnícím se světě nabízet, aby naplno využily potenciálu, který nové možnosti odkrývají.
Hovořilo se například o navazování komplexních služeb na úspěšné produkty, třeba po vzoru britského výrobce leteckých motorů Rolls-Royce. Diskutující ale upozornili také na potřebu nových dovedností zaměstnanců. "Za klíčové pro trh práce 21. století považujeme schopnost orientovat se, schopnost adaptovat se, schopnost přesvědčovat, schopnost spolupracovat, schopnost vést a schopnost empatie," řekl zakladatel 6D Academy Pavel Kysilka.
Bariéry v hlavách manažerů
Firmy si podle diskutujících musí ujasnit své místo na trhu a své záměry, musí následovat úspěšné a musí se propojovat se svým okolím, učit se od sebe navzájem. "Mám pocit, že jsme hodně limitovaní tím, že se bojíme neúspěchů. Neustále hledáme něco převratně nového, což svědčí o tom, že příliš nevěříme vlastním konceptům," upozornil Ladislav Kučera, generální ředitel společnosti Hays v Česku.
"Důležitá je transparentnost, důvěra a schopnost akceptovat neúspěchy, a to vlastní i zaměstnanců," doporučil Kučera a přidal optimistický výhled: "V Česku je velká tradice průmyslu. Jakmile se spojí s technologiemi, robotizací a umělou inteligencí, může být jeho rozvoj dynamický. Například hra Pokémon GO, která získala 50 milionů uživatelů za pouhých 19 dní, také nebyla bleskem z čistého nebe, ale byla založená na něčem starším."
Organizátorem fóra Kostelec 2019: Revoluce práce je tu. (Ne)bojte se! byla platforma Alter Eko, záštitu nad ním převzal hrabě František Kinský.