US MARKETOtevírá za: 0 h 46 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+7,92 %
TSLA+6,75 %
AAPL+6,18 %

SLEDOVALI JSME ŽIVĚ: Dopady metamorfózy světové ekonomiky na vzdělávání a trh práce

Rychlé a výrazné změny, které způsobuje globalizace na steroidech datující se od pádu Berlínské zdi, přinášejí zásadní výzvy, ale i obrovské příležitosti. Na ty související se změnami v oblasti vzdělá(vá)ní a na trhu práce se 8. a 9. listopadu zaměřilo ekonomické fórum Kostelec 2019: Revoluce práce je tu. (Ne)bojte se!.

Pátek 8. listopadu

Jak podpořit transformaci školství? Platy učitelů jsou důležité, nejde ale jen o peníze

Zamrzlo skutečně české školství v době Rakouska-Uherska? Co je největším problémem vzdělávacího systému? A co je třeba udělat pro to, aby výuka odpovídala potřebám dynamického 21. století? To jsou jen některé z otázek, na které hledal odpovědi první den konference Kostelec 2019: Revoluce práce je tu. (Ne)bojte se!

Diskutující, mezi nimiž byli například zakladatel a ředitel společnosti Scio Ondřej Šteffl, senior analytik platformy Alter Eko Martin Kupka, zřizovatel a ředitel Gymnázia Jana Palacha Michal Musil nebo konzultant a zakladatel platformy Alter Eko Roman Chlupatý, se shodli, že na výzvy, kterým dnes čelíme v souvislosti s rychlým vývojem technologií, by mělo v první řadě reagovat školství. Jenže to tak často nečiní.

Zakladatel a ředitel společnosti Scio Ondřej Šteffl za zásadní problém označil skutečnost, že většina rodičů je se stavem českého školství spokojená. "Rodiče po školách požadují, aby tam jejich děti učitelé srovnali do latě. Dokud se toto nezmění, bude aplikace změn ve školách složitá," řekl. Generální ředitelka Svazu průmyslu a dopravy ČR Dagmar Kuchtová a senior analytik platformy Alter Eko Martin Kupka ale upozornili také na podfinancovanost školství a na celkově nízkou prestiž učitelské profese. "Slabý zájem o učitelství je v dnešní době dán i tím, že stát učitelům bere jejich poslání, které ve škole vidí. Nedává jim prostor, aby mohli dělat to, co skutečně dělat chtějí," upozornil také Šteffl.

Shoda mezi diskutujícími panovala na tom, že je dávno přežitý systém memorování, kdy jsou žáci a studenti nuceni učit se zpaměti velké objemy informací zcela bez kontextu. Podle zřizovatele a ředitele pražského Gymnázia Jana Palacha Michala Musila by žákům a studentům mělo být mimo jiné umožněno neformální a paralelní vzdělávání. "Škola už totiž dávno není jediným zdrojem informací a poznání," zdůraznil.

Během diskuzí ale zazněla i slova naděje. "Přístup škol se zlepšuje a některé už skutečně fungují jinak," prohlásil Ondřej Šteffl. Zároveň ale upozornil, že je třeba k transformaci školství přistupovat jako k procesu bez konce. "Změny ve školství musíme řešit s výhledem pro příštích deset nebo dvacet let. Pokud dnes začneme provádět změny odpovídající aktuálnímu stavu, budeme za pár let ve stejné situaci, v jaké jsme dnes," řekl.

Podobně uvažovala i Dagmar Kuchtová, která vidí problém mimo jiné v tom, že školy stále žáky a studenty připravují pouze na jedno konkrétní povolání, a nereflektují tak skutečnost, že v kontextu dynamického vývoje je dnes na trhu práce poptávka hlavně po pracovní flexibilitě.

"Středobodem každého předmětu by měla být láska ke vzdělání. V každém předmětu je ukryté poznání, současné nastavení systému ale tento rozměr školství zabíjí," prohlásil zakladatel platformy Alter Eko Roman Chlupatý, a nastínil tak, kde hledat cestu nejen ke zvýšení prestiže učitelské profese, ale i k posílení motivace ke studiu samotných žáků a studentů. Jak se totiž všichni páteční panelisté shodli, jenom vyšší platy učitelů české školství změnit nedokážou.

Svět 2020+: Světlo na konci tunelu, nebo protijedoucí vlak?

  • David Navrátil (hlavní ekonom, Česká spořitelna)
  • Jan Procházka (generální ředitel, EGAP

Vzdělávání a česká ekonomika, vzor 4.0: Výzvy a východiska

  • Dagmar Kuchtová (generální ředitelka, Svaz průmyslu a dopravy ČR)
  • Martin Kupka (senior analytik, Alter Eko)
  • Ondřej Šteffl (zakladatel a ředitel, Scio)

Late night light aneb (Ne)vážná debata o všem, co nás (ne)čeká

  • Michal Musil (zřizovatel a ředitel, Gymnázium Jana Palacha)
  • Roman Chlupatý (zakladatel, Alter Eko)
  • Jakub Čech (student, aktivista)

Sobota 9. listopadu

Byznysmodel 21. století, klíčové dovednosti zaměstnanců a budování osobní značky

Firmy si musí v první řadě ujasnit, co budou zákazníkům a klientům v měnícím se světě nabízet. Tak by se dalo shrnout jedno ze základních doporučení sobotní části konference. Diskutovalo se ale také o klíčových dovednostech zaměstnanců nebo o tom, jak budovat svoji osobní kariérní značku.

V souvislosti s byznysmodelem pro 21. století bylo zmíněno například navazování komplexních služeb na úspěšné produkty. Jako příklad takové transformace obchodního modelu byl uveden britský výrobce leteckých motorů Rolls-Royce. Zakladatel 6D Academy Pavel Kysilka také vysvětlil, proč nesouhlasí s rozšířeným tvrzením, že je Česko jen levnou montovnou. "Obecně v práci řešíme problémy jednoduché, složité a komplexní. V české ekonomice dominuje oblast složitých. Kdybychom byli montovnou, byli bychom hlavně v oblasti jednoduchých," řekl.

Diskutující upozornili také na potřebu nových dovedností zaměstnanců. "Klíčovými dovednostmi pro 21. století jsou podle nás schopnost orientovat se, schopnost adaptovat se, schopnost přesvědčovat, schopnost spolupracovat, schopnost vést a schopnost empatie," pokračoval Pavel Kysilka.

Ladislav Kučera, generální ředitel společnosti HAYS CZ, upozornil, že "byznys si musí uvědomit, že bude muset začít být aktivnější ve vzdělávání lidí. Změny ve školství jsou totiž zatím nedostatečné." Zároveň ovšem nabídl i optimistický výhled pro tuzemskou ekonomiku. "V Česku je velká tradice průmyslu. Jakmile se spojí s technologiemi, robotizací a umělou inteligencí, může být jeho rozvoj dynamický. Hra Pokémon GO, která získala 50 milionů uživatelů za pouhých 19 dní, také nebyla bleskem z čistého nebe, ale byla založená na něčem starším," řekl.

Otázce práce s talentem se věnoval učitel, trenér a mentor Antonín Barák starší. Ten upozornil na velký význam důvěry a spolupráce. "Bez důvěry nedokážeme nic. Když nejsou lidé tým, nepomůže jim ani to nejlepší vzdělání," prohlásil. A přidal i jednu praktickou radu: "Pokud vidíte, že se tým rozvíjí, nechte ho a jen na něj dohlížejte. V takovou chvíli není důvod do procesu aktivně vstupovat."

Ladislav Kučera se ještě na závěr zaměřil na problematiku budování osobní kariérní značky. "Člověk musí vnímat sebe sama. Znát své cíle, stanovit si milníky, určit si přednosti, rozpoznat své nedostatky a na základě toho vystavět svou osobní značku," shrnul a dodal jeden důležitý poznatek: "Pracovní svět není jen o sociálních sítích. Je i o osobních kontaktech. Už jen to, že něčemu věnujeme svůj volný čas, o nás něco vypovídá. Sociální sítě jsou velmi rychlé, vztahy na nich vytvořené jsou ale nepoměrně slabší než ty vytvořené ve skutečném světě."

Z plácku až na vrchol světa aneb Péče o talent, vzor 2.1

  • Antonín Barák st. (učitel, trenér, mentor)

Revoluce práce v Česku: Krev, pot a slzy, či chléb a hry?

  • Pavel Kysilka (zakladatel, 6D Academy)
  • Ladislav Kučera (generální ředitel, HAYS CZ)
  • Dalibor Kačmář (ředitel pro technologické standardy, Microsoft)

Brand me: Jistota v moři (manažerské) nejistoty

  • Ladislav Kučera (generální ředitel, HAYS CZ)
Byznys a podnikáníInovacePracovní trhTechnologieTrendyVzděláníZaměstnání
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa