Rady od českých podnikatelů: Jak využít dopady koronavirové krize ve vlastní prospěch?

Pandemie nemoci COVID-19 se dotkla prakticky všech, a to po osobní i pracovní stránce. Změnil se styl práce a podniky omezily provoz. Koronavirus je pro některé překážka, je ale potřeba jej uchopit i jako možnost posunout byznys vpřed. Jak současnou situaci řeší úspěšné české firmy a co doporučují?
Zúročení investic
Nejen v současné době se potvrzuje, že štěstí přeje připraveným. Karanténa a opatření s ní spojená kladou před firmy a zaměstnance nové výzvy, ale i příležitosti. Home office byla dlouho vnímána jako zaměstnanecký benefit, v posledních měsících se ale stala nutností.
"Pokud jako firma máte již tyto procesy nastavené, je pro vás změna spojená s pandemií o něco jednodušší, přičemž nemusí znamenat ztrátu produktivity a efektivity zaměstnanců. Naopak pomáhá zachovat plynulé fungování firmy, navíc může znamenat příležitost zaměřit se na efektivitu pracovních procesů a prověřit, jak si jako firma stojíte," říká Bronislava Chudobová, generální ředitelka jazykové agentury Skřivánek.
Zároveň se ukazuje, že to, co firmu v těžkých dobách drží, jsou zaměstnanci. Jestliže firma průběžně investovala do vzdělávání a rozvoje, je mnohem lépe připravena čelit náročné situaci. "Investice do lidského kapitálu pomáhají zvýšit zásobu vědomostí, produktivitu, ale i výkonnost a motivaci. Současně s použitím technologií je proto flexibilita a know-how zaměstnanců jednou z největších výzev současnosti i příštích let," doplňuje Chudobová.
Postavit se digitalizaci čelem
Digitalizace je velké téma posledních let. Nyní, když se velká část lidí ocitla zavřená doma a potřebuje pracovat, jsme zjistili, jak málo digitalizaci využíváme. "V situaci, kdy se mnohým z nás byznys zpomalil, je ideální doba se postavit k digitalizaci čelem a být připraven využívat více chytrých řešení v oblasti správy dokumentů a administrativy. Až se byznys opět rozběhne, firmy se budou moci věnovat tomu, co dělají, naplno a bez zbytečné administrativy," doporučuje Veronika Brázdilová, ředitelka společnosti Xerox.
V rámci digitalizace pracovních procesů je možné fyzické dokumenty převést do elektronické podoby, zautomatizovat běžné procesy, jako je zpracování faktur, využít digitální archivaci či chytrou podatelnu. "Většinu papírové agendy je možné transformovat do elektronické podoby. Firmy tím ušetří mnohdy až 30 % na přímých i nepřímých nákladech, a to bez ohledu na svou velikost. Efektivita bude nyní klíčová," dodává Brázdilová.
Flexibilita jako příležitost
Stavebnictví je velice flexibilní obor, kde jsou lidé a firmy zvyklí neustále zdolávat překážky. Možná i díky tomu se stavebnictví lépe vypořádává s omezeními v souvislosti s karanténou. "Mnozí nyní pracujeme více než jindy. Snažíme se dodělat, co můžeme, a připravit se na dobu po pandemii a zvládání nových zakázek. Když je něčeho nedostatek na českém trhu, hledáme v zahraničí. A naopak," říká David Mencl, ředitel Ekonomických staveb.
Jeho firma nyní místo schůzek s klienty začala ve velkém používat konzultace přes videokonference. "Tento způsob komunikace jsme plánovali již dávno, ale odkládali jsme jej a dávali přednost osobnímu kontaktu. Nyní zjišťujeme, že pro klienty je tato forma komunikace příjemná a pro nás efektivní. Je zjevné, že některé věci zůstanou i po odeznění pandemie," mám jasno David Mencl.
Základem je zvládnutá logistika
Byznys se mílovými kroky přesouvá do virtuálního prostředí. Samozřejmě dočasně, ale nevíme, na jak dlouho. Firmy musejí ukázat, že na často vynucenou změnu umí reagovat. "Klíčem k úspěchu je mít fungující logistiku. Zákazníci jsou nároční i v době krize. Nemělo by proto docházet k výrazným prodlevám v dodávkách zboží," upozorňuje Tomáš Haškovec, marketingový ředitel e-shopu SpokojenýPes.cz.
Hladký chod logistiky lze zabezpečit posilami z vlastních řad. V úvahu přicházejí zaměstnanci z kanceláří a obsluha z případně uzavřených kamenných prodejen. Pokud to nestačí, najmete brigádníky. Volné pracovní síly je aktuálně na trhu dostatek.
Ukažte ale, že vám na vlastních lidech záleží. Upřednostněte zdraví zaměstnanců před černými čísly. Zajistěte jim maximální možnou ochranu. Například organizaci práce ve skladu můžete upravit tak, že bude fungovat v režimu několika směn, které se navzájem nepotkají. "Bez obětavosti vlastních zaměstnanců, kteří pracují a pomáhají na skladě, bychom současný nápor on-line objednávek zvládli jen s obtížemi. Jen díky nim zvládáme udržet vysokou úroveň služeb i v této složité situaci," dodává Haškovec.
Vedení týmu v krizi
"Řídím pět výrobních podniků, jež poskytují servis pracovních oděvů a pomůcek. Každý cílí na jiný segment a je jinak zasažen krizí. Jeden je po 100% ztrátě odbytu uzavřen, další jede na plné obrátky, aby stihl dodávat farmaceutickým firmám potřebné pracovní oděvy v nejvyšší čistotě. Ostatní se pohybují někde mezi," říká Jana Puškáčová, regionální manažerka společnosti Elis pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko.
V Elis proto zavedli krizové řízení podle všech praktických i strategických pravidel, ale klíčem k přežití krize jsou lidi, tedy váš tým a jejich týmy. Krize prověří schopnosti managementu a odolnost všech ve firmě, projeví se loajalita, morálka, silné stránky i lidské slabiny, obzvláště jde-li o omezení fungování či o přežití podniku.
"Mnohdy je krizové jednání náročné, ale i ve vypjatých chvílích jde hlavně o slušnost, věcnost, otevřenost a rozhodnost. Sehraný tým, který si vzájemně věří a funguje efektivně, je nejdůležitějším faktorem pro zvládnutí krize," uzavírá Jana Puškáčová.