Negativní důsledky pandemie v ČR pocítilo 83 % firem

Negativní dopady pandemie covidu-19 zaznamenaly přibližně čtyři z pěti českých firem. Nejvíce se potýkají s výpadky zaměstnanců a poklesem poptávky. S vládními protiepidemickými opatřeními souhlasí sedm z deseti podniků. Vyplývá to z říjnového průzkumu agentury Ipsos mezi více než 130 firmami do 250 zaměstnanců.
Negativní dopad koronavirové krize na chod firmy pocítilo 83 % podniků, které se do průzkumu zapojily. Čtvrtina označila dopady epidemie na své fungování jako velmi negativní. Desetinu firem krize neovlivnila a sedm procent zaznamenalo mírně pozitivní dopad.
Z konkrétních problémů se firmy nejvíce potýkají s výpadky zaměstnanců, které trápí 55 % z nich. Nadpoloviční většina podniků se potýká s poklesem poptávky. Za další problémy firmy označují omezení ze strany státu a problémy s peněžním tokem.
Téměř třetina firem v anketě odhadovala, že návrat do stavu před epidemií potrvá půl roku. Naproti tomu polovina se obává, že návrat k předkrizovému stavu potrvá rok či déle.
Delší době zotavování z krize odpovídá i výhled vývoje obratu či tržeb v následujících šesti měsících. Sedm z deseti firem očekává pokles, dalších 17 % stagnaci. Mírný růst obratu očekává desetina podniků.
S protiepidemickými opatřeními vlády rozhodně souhlasí 68 % firem. Dvě třetiny podniků si ale stěžují, že vládní pomoc k řešení dopadů pandemie není dostačující.
"I přes převážně negativní dopady krize na jejich firmy se majitelé a ředitelé shodují, že krize může mít v některých aspektech i pozitivní vliv nejen na chod firem," uvedl ředitel společnosti Ipsos Jakub Malý. "Shodují se také, že dojde k pročištění trhu - zůstanou jen ty nejlepší firmy," dodal.
Majitelé a ředitelé firem si díky krizi podle Malého uvědomili, co je opravdu důležité. Kolem 40 % z nich vidí pozitivum v rychlejším přechodu do on-line světa a také v práci z domova jako nové formě práce. Asi třetina vidí přínos ve zjednodušení běžného chodu firmy či efektivnějších interních procesech.
V souvislosti s krizí hodlají firmy měnit plánované investice. Čtvrtina zvýší investice do inovací, pětina do bezpečnosti práce. Naopak méně peněz půjde zejména do public relations, marketingu, lidských zdrojů a rozvoje zaměstnanců.
Zdroj: ČTK