Byznys, akcie a strategie: Dlouhodobé cíle jako výhra pro všechny
|

Byznys, akcie a strategie: Dlouhodobé cíle jako výhra pro všechny

Analytici ze společností McKinsey a FCLT Global si myslí, že krátkodobé myšlení a cíle jsou škodlivé nejen pro investory, ale i pro samotné firmy, a tím pádem i pro celou ekonomiku.

Ponaučení pro investory Investiční strategie Akciový trh Byznys a podnikání

"S každým krátkodobým rozhodnutím se ničí hodnota," říká Mark Wiseman ze společnosti FCLT Global. Mimochodem, zkratka FCLT znamená Focusing Capital on the Long Term. Wiseman si tedy sice přihřívá vlastní polívčičku, data mu ale dávají za pravdu. Americké společnosti, které se soustředí na dlouhodobé cíle, reportovaly podle studie společnosti McKinsey mezi lety 2001 a 2014 v průměru o 47 % vyšší příjmy než ostatní velké a střední firmy. Jejich akcie kromě toho zaznamenaly nižší volatilitu a investorům umožňovaly vyšší výnosy.

Studie je výsledkem iniciativy společnosti FCLT, která se snaží prosazovat dlouhodobé myšlení jak u firem, tak u investorů. McKinsey, jedna ze zakládajících společností FCLT, sestavila index vycházející z investic, růstu, zisků a řízení firem, sloužící k identifikaci společností, které se soustředí na dlouhodobé cíle, a jejich porovnání s ostatními firmami, jež dlouhodobé cíle nemají.

Krátkodobé strategie firem podle Tima Kollera, partnera v McKinsey, představují jednoznačné a reálné náklady jak pro ně, tak pro ekonomiku. Společnosti přitom mohou těžit ze svých dlouhodobých cílů.

Firmy, které měly nejdelší strategické plány, jednoznačně překonávaly konkurenci prakticky ve všech oblastech, jako jsou příjmy, zisky nebo tržní kapitalizace. Společnosti s dlouhodobými cíli představovaly v indexu ve sledovaném období co do počtu 27 % titulů, ale zajistily investorům 44 % celkových příjmů.

Je jasné, že v krátkodobém horizontu mohly tyto firmy zaznamenávat horší výsledky, včetně výraznějšího dopadu finanční krize. Celkově ale v dlouhodobém horizontu pro své investory vytvářejí mnohem větší hodnotu. Kdyby se podle Kollera všechny firmy obchodované na burze řídily dlouhodobými cíli, HDP USA by v posledních deseti letech vzrostl o další 1 bilion dolarů navíc.

"Poprvé máme k dispozici dostatečně robustní a nezávislou analýzu finančních ukazatelů, která ukazuje, že mít dlouhodobé cíle nemusí být sice v blízkém horizontu pohodlné, ale z dlouhodobého hlediska se to vyplácí. Dlouhodobé uvažování se vyplácí jak investorům, tak samotným firmám, a díky tomu také celé ekonomice," uzavírá šéfka FCLT Sarah Williamsonová.

Zdroj: McKinsey & Company