US MARKETOtevírá za: 17 h 39 m
DOW JONES-0,61 %
NASDAQ-1,00 %
S&P 500-0,67 %

Kofole ČeskoSlovensko v prvním čtvrtletí vzrostly tržby na 1,47 miliardy Kč, přesto se firma propadla do ztráty 21 milionů Kč

Nápojářská skupina Kofola ČeskoSlovensko vykázala za první tři měsíce letošního roku tržby 1,47 miliardy Kč, o rok dříve byly výnosy pouze 1,25 miliardy Kč. Přesto se společnost propadla do ztráty 21 milionů Kč. V prvním čtvrtletí loňského roku dosáhla Kofola na úrovni zisku stejného výsledku, avšak s kladným znaménkem. První čtvrtletí je pro společnost tradičně slabší, když výnosy z tohoto období tvoří v průměru jen asi pětinu celoročního výsledku.

Redakce IW
Redakce IW
2. 5. 2016 | 17:10
Akcie ČR

Zisk EBITDA (provozní zisk před zdaněním, úroky a odpisy) se firmě v prvním čtvrtletí meziročně zvýšil na 153,8 milionu Kč ze 144,6 milionu Kč. Hrubá marže se firmě meziročně snížila o 0,7 procentního bodu na 35,2 %, EBITDA marže klesla o jeden procentní bod na 10,5 %, EBIT marže poklesla o 0,8 procentního bodu na 1,8 % a čistá marže spadla pod nulu, když klesla o 3,1 procentního bodu na -1,4 %.

Kapitálové výdaje společnost navýšila proti prvnímu čtvrtletí 2015 o 65,4 % na 214,4 milionu Kč a hodnota čistého dluhu firmy se zvýšila o 33,4 % na 1,7 miliardy Kč. Poměr čistého dluhu k zisku EBITDA se tak zvýšil na 1,53 z 1,14. Záporná hodnota provozního cash flow se zvýšila na 182,8 milionu Kč z 98,8 milionu Kč.

V přepočtu na jednu akcii společnost vykázala ztrátu 0,93 Kč po zisku 0,97 Kč v prvním čtvrtletí 2015.

"Jsem spokojený. První kvartál pro nás není nejdůležitější, pro nápojáře je klíčová letní sezona a na tu jsme připraveni," okomentoval výsledky za první čtvrtletí generální ředitel Kofoly Jannis Samaras. Skupina vyplatí držitelům akcií ve formě dividendy ze zisku z loňského roku 150 milionů korun, což je více, než deklarovala v prospektu emitenta cenných papírů před vstupem na pražskou burzu loni v prosinci.

"Na úrovni tržeb zklamala Kofola naše očekávání o 4 %. Je zřejmé, že ani přes slušnou dynamiku tržeb v ČR, prodej produktů Rauch a rozvoj přímé distribuce v segmentu HoReCa není v dohledu stabilizace klesající výkonnosti v Polsku, což stahuje hospodaření dolů. Na úrovni EBITDA zaostala společnost za našimi odhady o 17 %, což bylo způsobeno nižšími tržbami, vyššími než očekávanými provozními náklady a poklesem marže na polském trhu. Předpokládali jsme mírně ziskové hospodaření (16 milionů Kč), společnost nicméně vykázala čistou ztrátu a další propad již tak záporného provozního cash flow z 1Q2015. Oznámené údaje jsou pro nás zklamáním v kontextu toho, že se letos Kofola bude muset vypořádat se zřejmě vyššími cenami vstupů, počasí je navíc vždy rizikovým faktorem," uvedl analytik Marek Ševčík z J&T Banky.

"Pozitivně lze vnímat vývoj u značek Radenska a Rauch, naproti tomu situace v Polsku se prozatím příliš optimisticky nevyvíjí, přestože problémy v této zemi jsou již dlouhodobějšího charakteru. I proto pokles provozního zisku a čistá ztráta působí negativně, což by se mohlo odrazit i na poklesu ceny akcií," komentoval hospodaření Kofoly Miroslav Frayer, analytik z Komerční banky.

Růst tržeb byl podle společnosti tažen zejména růstem výnosů z prodeje produktů pod značkami Radenska, Rauch a UGO. Růst finančních nákladů společnost vysvětluje kurzovými rozdíly, přeceněním derivátů a úrokovými náklady z půjčky na akvizici Radenske v březnu 2015. Pokles zisku EBIT z 32,3 milionu Kč na 26,3 milionu Kč společnost připisuje zejména slovinské firmě Radenska, pro kterou je první čtvrtletí mimosezónní období.

Na úrovni tržeb k celkovému výsledku skupiny nejvíce přispěly výnosy z prodeje sycených nápojů (683,6 milionu Kč a 47 %) a dále výnosy z prodeje minerálních vod (368,5 milionu Kč a 25 %) a sirupů (174,3 milionu Kč a 12 %). Výnosy firmy z prodeje nesycených nápojů se na celkových výnosech podílely 8 % (119,8 milionu Kč), stejně jako ostatní výnosy (120,1 milionu Kč).

Z pohledu regionů Kofola v úvodu roku nejvíce utržila v České republice (40 % celkových výnosů skupiny), Polsku (28 %) a na Slovensku (21 %). Tržby v České republice a na Slovensku se společnosti zvýšily souhrnně o 19 % a výnosy v adriatickém regionu o 14,5 %, zatímco v Polsku firma zaznamenala 17% pokles výnosů.

Analytik z České spořitelny Petr Bártek před zveřejněním výsledků odhadoval, že Kofola vykáže meziroční růst tržeb o 16 % na 1,46 miliardy Kč. V případě provozního zisku Bártek čekal výsledek okolo 143 milionů Kč, především z důvodu vyšších cen cukru (o 5-7 % meziročně), a na úrovni čistého zisku očekával záporný výsledek 19 milionů Kč.

"Hrubá marže Kofoly mírně klesla (na 35,2 %, lehce pod odhady) kvůli rychlému růstu mzdových nákladů spojených s akvizicí Radenské, expanzí v Chorvatsku (nová obchodní síť) a s expanzí UGO barů. Nižší než očekávaná hrubá marže byla vyvážena pomalejším růstem distribučních a marketingových nákladů, zisk EBITDA tak vzrostl o 6,4 % ba 154 milionů Kč (7 % nad našimi odhady)," shrnul Bártek po oznámení výsledků. "Vyšší mzdové náklady by se měly v dalších čtvrtletích projevit v tržbách, takže předpokládáme pokračující růst v řádu středních jednotek procent i po odeznění konsolidačního efektu Radenské a Rauchu. Poněkud nepříznivě se vyvíjel pracovní kapitál, ale zadlužení firmy se stále drží nízko. Kofola je nyní s asi 9,5násobkem účetní hodnoty vůči zisku EBITDA obchodována s diskontem vůči srovnatelným společnostem a její akcie nadále vnímáme pozitivně."

Společnost ve výsledkové zprávě dále zmínila záměr stát se do roku 2018 lídrem na československém trhu s nealkoholickými nápoji a nejrychleji rostoucí firmou na trhu nealko nápojů v Polsku a lídrem ve Slovinsku. Dále Kofola uvedla, že chce vstoupit do dalších zemí v adriatickém regionu a plánuje upevnit značku UGO jako lídra na trhu s čerstvými šťávami a rozvinout nové formy podnikání v oblasti čerstvých surovin.

Na konferenčním hovoru firma později uvedla, že se ve druhém čtvrtletí naplno projeví růst mezd zaměstnanců o 3-5 %, analytici počítali s růstem do 3 %. Ke zhoršení provozního cash flow management uvedl, že se "těžko vysvětluje", ale že jde o výjimečný časový nesoulad pohledávek a krátkodobých závazků. Firma chce krátit výdaje na propagaci, což je sice pro hospodaření krátkodobě dobré, ale může to ohrozit plány expanze firmy.

V únoru Kofola ČeskoSlovensko oznámila, že její dceřiná firma Radenska, která působí jako výrobce minerálních vod ve Slovinsku, koupila divizi nealkoholických nápojů chorvatské společnosti Badel 1862. Radenska, potažmo Kofola díky akvizici ovládla značky Inka, Nara nebo Voćko. Radenska je jedním z největších výrobců minerálních vod v oblasti Jadranu. Kromě přírodní minerální vody Radenska a jejích ochucených variant produkuje také tradiční slovinskou ovocnou limonádu Ora a Pepsi.

Kofola ČeskoSlovensko je předním evropským výrobcem nealkoholických nápojů. Má sedm výrobních závodů a zaměstnává zhruba 2 000 lidí na Slovensku, v České republice, Slovinsku a Polsku. Loni Kofola své sídlo přestěhovala z Polska do České republiky. K výrobkům firmy Kofola vedle stejnojmenného nápoje patří ovocné nápoje a sirupy Jupí, dětské nápoje Jupík, energetické nápoje Semtex a nápoje značky Vinea, Chito, Top Topic nebo Citro Cola.

Zdroj: Kofola ČeskoSlovensko, ČTK

Akcie ČRKofola ČeskoSlovenskoVýsledková sezóna
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #13: Čínské kovy a méně práce

Nahoru, nebo dolů #13: Čínské kovy a méně práce

20. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Podcast