US MARKETOtevírá za: 2 h 50 m
DOW JONES+0,65 %
NASDAQ-0,18 %
S&P 500+0,41 %
META-2,35 %
TSLA-1,40 %
AAPL-0,41 %

Levná ropa a nezájem o luxus

Na první pohled to nevypadá, že by peněženky lidí v rijádském obchodním centru Centria byly méně plné. Je všední den odpoledne a ženy se zakrytou tváří se procházejí chodbami a přesouvají se mezi obchody jako Dior a Burberry. Ale již nenakupují tak jako loni, říká manažer obchodu Gucci v obchodním centru Muhammad Fahmáví. Před rokem prošlo dveřmi jeho obchodu více než 100 zákazníků denně. Nyní, když jich je 20, je to dobrý den. Obchody se zhoršily také v blízkém klenotnictví Cartier, píše agentura Bloomberg.

"Lidé se bojí," říká Fahmáví. Důvodem je ekonomické zpomalení, které přinesl prudký pokles cen ropy. "Nechtějí utrácet."

Příznivěji nevypadá situace ani v jiných obchodních centrech. O nedávném víkendu byly obchody firem Missoni a Valentino v rijádském nákupním centru Al Faisaliah prázdné. V obchodě firmy Swarovski si prohlíželo zboží několik žen.

Poptávka po luxusu zpomaluje

Tržby z prodeje luxusního zboží na Blízkém východě se loni podle odhadů konzultační společnosti Bain & Co. zvýšily jen o procento na 8,1 miliardy eur. Tempo růstu zpomalilo ze čtyř procent v roce 2014. Pětina respondentů v průzkumu uskutečněném v zemích Perského zálivu a zveřejněném v dubnu uvedla, že snížila výdaje za luxus. O rok dříve to bylo jen 13 %.

Zpomalení v regionu se přidává k dalším problémům, se kterými se výrobci luxusního zboží nyní potýkají a které snižují jejich tržby, jako jsou slabá poptávka v části Asie, silný dolar a teroristické útoky v Evropě. Podle odhadu svazu italských luxusních firem Fondazione Altagamma zaznamená luxusní sektor v letošním roce růst jen o dvě procenta, což bude druhý nejslabší rok od roku 2009.

Propad cen ropy od června 2014 o více než 50 % také ovlivnil zahraniční poptávku. Pro zákazníky z Blízkého východu se díky slabému euru stala atraktivnější Evropa, avšak ani zde neutrácejí tak jako v minulosti, upozornila v dubnu společnost LVMH. Podle firmy Global Blue objemy nákupů bez daně (takzvaně tax-free) u klientů ze Spojených arabských emirátů, Kataru, Saúdské Arábie a Kuvajtu v březnu stagnovaly, když předtím sedm měsíců za sebou rostly.

Světlé body

Blízký východ ale neztratil veškerý svůj lesk. Firma Yoox Net-a-Porter nedávno souhlasila, že prodá podíl zakladateli dubajské firmy Emaar Properties PJSC, který jí má pomoci při expanzi internetového prodeje značek jako Armani v regionu. V Kataru, který je v přepočtu na hlavu nejbohatší zemí na světě, obyvatelé a občané loni utratili měsíčně v průměru za luxusní zboží a služby 4 000 dolarů. V roce 2014 to podle American Express a Mawarid Group bylo 2 500 USD.

Prodejce značky Montblanc v dubajském obchodním centru Mauricio Manrique si ale myslí, že je současný pokles pravděpodobně jen dalším výkyvem. Za šest let, co zde pracuje, kdykoli se zdálo, že prodej slábne, přijeli Rusové a nabrali si kuličková pera nebo peněženky. Nicméně Bain & Co. upozorňuje, že kvůli poklesu rublu Blízký východ navštěvuje i méně Rusů ochotných utrácet. Na nový zdroj poptávky po luxusu se tedy stále čeká.

Zdroj: ČTK

Blízký a Střední východLuxusRopa
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

13. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Česká republika