US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,35 %
ČEZ+0,54 %
NVIDIA-2,47 %

Levná ropa a nezájem o luxus

Na první pohled to nevypadá, že by peněženky lidí v rijádském obchodním centru Centria byly méně plné. Je všední den odpoledne a ženy se zakrytou tváří se procházejí chodbami a přesouvají se mezi obchody jako Dior a Burberry. Ale již nenakupují tak jako loni, říká manažer obchodu Gucci v obchodním centru Muhammad Fahmáví. Před rokem prošlo dveřmi jeho obchodu více než 100 zákazníků denně. Nyní, když jich je 20, je to dobrý den. Obchody se zhoršily také v blízkém klenotnictví Cartier, píše agentura Bloomberg.

Redakce IW
Redakce IW
4. 6. 2016 | 12:00
Ropa

"Lidé se bojí," říká Fahmáví. Důvodem je ekonomické zpomalení, které přinesl prudký pokles cen ropy. "Nechtějí utrácet."

Příznivěji nevypadá situace ani v jiných obchodních centrech. O nedávném víkendu byly obchody firem Missoni a Valentino v rijádském nákupním centru Al Faisaliah prázdné. V obchodě firmy Swarovski si prohlíželo zboží několik žen.

Poptávka po luxusu zpomaluje

Tržby z prodeje luxusního zboží na Blízkém východě se loni podle odhadů konzultační společnosti Bain & Co. zvýšily jen o procento na 8,1 miliardy eur. Tempo růstu zpomalilo ze čtyř procent v roce 2014. Pětina respondentů v průzkumu uskutečněném v zemích Perského zálivu a zveřejněném v dubnu uvedla, že snížila výdaje za luxus. O rok dříve to bylo jen 13 %.

Zpomalení v regionu se přidává k dalším problémům, se kterými se výrobci luxusního zboží nyní potýkají a které snižují jejich tržby, jako jsou slabá poptávka v části Asie, silný dolar a teroristické útoky v Evropě. Podle odhadu svazu italských luxusních firem Fondazione Altagamma zaznamená luxusní sektor v letošním roce růst jen o dvě procenta, což bude druhý nejslabší rok od roku 2009.

Propad cen ropy od června 2014 o více než 50 % také ovlivnil zahraniční poptávku. Pro zákazníky z Blízkého východu se díky slabému euru stala atraktivnější Evropa, avšak ani zde neutrácejí tak jako v minulosti, upozornila v dubnu společnost LVMH. Podle firmy Global Blue objemy nákupů bez daně (takzvaně tax-free) u klientů ze Spojených arabských emirátů, Kataru, Saúdské Arábie a Kuvajtu v březnu stagnovaly, když předtím sedm měsíců za sebou rostly.

Světlé body

Blízký východ ale neztratil veškerý svůj lesk. Firma Yoox Net-a-Porter nedávno souhlasila, že prodá podíl zakladateli dubajské firmy Emaar Properties PJSC, který jí má pomoci při expanzi internetového prodeje značek jako Armani v regionu. V Kataru, který je v přepočtu na hlavu nejbohatší zemí na světě, obyvatelé a občané loni utratili měsíčně v průměru za luxusní zboží a služby 4 000 dolarů. V roce 2014 to podle American Express a Mawarid Group bylo 2 500 USD.

Prodejce značky Montblanc v dubajském obchodním centru Mauricio Manrique si ale myslí, že je současný pokles pravděpodobně jen dalším výkyvem. Za šest let, co zde pracuje, kdykoli se zdálo, že prodej slábne, přijeli Rusové a nabrali si kuličková pera nebo peněženky. Nicméně Bain & Co. upozorňuje, že kvůli poklesu rublu Blízký východ navštěvuje i méně Rusů ochotných utrácet. Na nový zdroj poptávky po luxusu se tedy stále čeká.

Zdroj: ČTK

Blízký a Střední východLuxusRopa
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio