To jste nevěděli: 8 překvapivých ekonomických dopadů prezidentských voleb v USA

Výsledky prezidentských voleb ve Spojených státech zpravidla ovlivňují hospodářský vývoj země, stejně jako vývoj cen akcií. Specifické dopady má ale celý volební proces, a to bez ohledu na to, který kandidát bude nakonec zvolen. Server Time zmiňuje, že volební rok obvykle přináší například vyšší výdaje na Halloween a naopak pokles prodejů domů. V souvislosti s letošními volbami ale Time hovoří hned o osmi překvapivých dopadech na ekonomiku.
NÁKUPY
Například maloobchodní firmy jsou známé tím, že když mají nižší tržby, hledají vinu všude kolem, protože nechtějí investorům přiznat, že jejich manažeři udělali špatná rozhodnutí. Obvykle slabý prodej připisují nepříznivému počasí pro dané období.
Nejnovější výmluvou jsou prezidentské volby. Má se za to, že spotřebitelé jsou tak přilepeni k televizoru, aby sledovali (před)volební zpravodajství, že nemají čas jít na nákup. Anebo že jsou z volební kampaně tak deprimovaní, že nemají ani náladu zajít někam na večeři.
VÝDAJE NA HALLOWEEN
Naproti tomu výdaje za cukrovinky, kostýmy, dekorace a další vybavení na Halloween dosahují ve volebním roce obvykle rekordu. "Zřejmě je to spojeno s potřebou úniku od reality a kontaktu s lidmi," poznamenala psycholožka Kit Yarrowová, která se zaměřuje na chování spotřebitelů.
VÁNOCE
Mohlo by se zdát, že není nic, co by mohlo obchodníkům zabránit v tom, aby začali spotřebitele s velkým předstihem připravovat na vánoční nákupy. Letošní prezidentské kampani se to ale zřejmě povedlo. První reklamy na vánoční nákupy se obvykle v obchodech začínají objevovat po Halloweenu, někdy i před ním. Teď to ale vypadá, že většina obchodů se nechystá zahájit velké prodejní a reklamní kampaně dříve, než skončí volby. Podle šéfa sdružení maloobchodních prodejců Matthewa Shaye je důvodem zřejmě to, že rozhlasovému a televiznímu vysílání dominují zprávy o volbách, takže je těžké zaujmout jinou zprávou.
SLEDOVÁNÍ AMERICKÉHO FOTBALU
Další překvapivou zprávou je to, že letos méně Američanů sleduje profesionální fotbal. Sledovanost Národní fotbalové ligy v televizi se letos prudce snížila a jako důvod jsou uváděny právě volby.
VÝDAJE NA REKLAMU
Prezidentské volby také přinášejí prudký nárůst výdajů na reklamu. Volby v USA jsou jedním z důvodů, proč se letos čeká celosvětově nárůst těchto výdajů o 4,6 %. A nejsou to jen výdaje na politickou reklamu, některé firmy využívají voleb i pro svou reklamu. Například jeden z kanadských ostrovů se v reklamě nabízí jako klidné místo, kam mohou Američané utéct, případně emigrovat po volbách. Lék Excedrin se pak nabízí jako pomoc, pokud člověka začne bolet hlava z debaty mezi prezidentskými kandidáty.
REALITY
Bolet hlava by mohla i prodejce realit. Volební rok obvykle přináší nejistotu, což se projevuje i tím, že Američané nejsou ochotni utrácet vysoké částky, což se týká i nákupů nemovitostí. Některé studie také ukazují, že ceny domů se ve volebním roce zvyšují méně než v ostatních letech.
ZNAČKA TRUMP
Volební kampaň bezesporu v mnoha ohledech podpořila Trumpovo podnikání. Z rozpočtu kampaně si jeho volební štáb mimo jiné pronajal prostory pro politické ústředí v mrakodrapu Trump Tower. Na druhé straně má ale na značku Trump kandidatura spíše negativní dopady. Návštěvnost Trumpových podniků se proti loňskému roku snížila a podle výzkumné společnosti Brand Keys má značka Trump od doby, kdy začal Donald Trump usilovat o prezidentské křeslo, spíše negativní konotace. Mnoho spotřebitelů se snaží od produktů značky Trump spíše distancovat.
AKCIOVÝ TRH
Všude se také mluví o dopadu na akciové trhy, grafy ale ukazují, že ve volebním roce je výkonnost akciového trhu v podstatě průměrná. Jedna analýza však ukázala, že pokud akciový trh zpevňuje během tří měsíců před volbami, vyhraje úřadující strana. V tom letošním roce jsou to demokraté a jejich kandidátka Hillary Clintonová.
Zdroj: ČTK
Aktuality
