US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500-1,12 %
NASDAQ-1,90 %
DOW JONES-0,84 %
PX+0,31 %
ČEZ+0,23 %
NVIDIA-2,47 %

Důvěra v českou ekonomiku klesla, skeptičtější jsou spotřebitelé i firmy

Důvěra v českou ekonomiku v únoru druhý měsíc za sebou klesla, snížila se na 97,6 bodu z lednových 98,1 bodu. Dostala se tak na nejnižší úroveň od jara 2014. Skeptičtější byli proti lednu spotřebitelé i podnikatelé. Informoval o tom v pondělí Český statistický úřad. Meziročně byla důvěra v ekonomiku nižší o 6,1 bodu a indikátor důvěry se snížil u firem i spotřebitelů.

Redakce IW
Redakce IW
24. 2. 2020 | 9:34
Česká republika

Ve srovnání s lednem důvěra podnikatelů klesla o 0,4 bodu na 96,3 bodu a spotřebitelů o 0,7 bodu na 104,1 bodu.

Mezi firmami klesla důvěra ve stavebnictví a ve vybraných odvětvích služeb. "Ve stavebnictví byl v meziměsíčním srovnání zaznamenán především výraznější pokles poptávky po stavebních pracích," uvedl vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiří Obst. V průmyslu a obchodu naopak proti lednu důvěra v ekonomiku vzrostla.

V průmyslu se důvěra podnikatelů zvýšila o 1,7 bodu na 92,8 bodu a v obchodu o 3,8 bodu na hodnotu 102,1. Ve stavebnictví spadla o 4,9 bodu na hodnotu 119 bodů a ve vybraných odvětvích služeb včetně bankovního sektoru o 2,7 bodu na 96,7 bodu.

Důvěra spotřebitelů klesla podruhé v řadě. Obst uvedl, že spotřebitelé se obávají, že se zhorší jejich vlastní finanční situace, současně v posledních měsících výrazně sílí jejich obavy ze zdražování.

Stejně vrtkavé jako české indikátory důvěry jsou podle ekonomky Komerční banky Jany Steckerové i ukazatele v eurozóně. "Důvěra v průmyslu se zde již podle našeho názoru pohybuje poblíž svého dna a alespoň v průběhu prvního pololetí by se měla lepšit," uvádí Steckerová.

"S lepší situací v evropském průmyslu by se pak mohla zlepšovat i důvěra v českém průmyslu, jak jsme toho již byli svědky v únorovém konjunkturálním průmyslu. U spotřebitelské důvěry bude hrát roli nižší růst mezd, mírně horší situace na trhu práce i obavy ze zpomalení domácí ekonomiky. Spotřebitelská důvěra tak může zůstat v červených číslech i v následujících měsících," dodává ekonomka.

Zdroj: ČTK, Komerční banka

Česká ekonomikaČeská republikaSpotřebitelská důvěra
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio