Izraelské aerolinky El Al otevřely cestu ke svému zestátnění

Správní rada izraelské letecké společnosti El Al souhlasí s poskytnutím státní pomoci, což by v důsledku mohlo znamenat, že firma se znovu ocitne ve vlastnictví státu. Upozornil na to server listu The Jerusalem Post. Stát se nabídl, že poskytne garanci za úvěr 250 milionů USD, výměnou ale musí firma vydat nové akcie za 150 milionů USD, které koupí stát, pokud se nenajde jiný zájemce. Stát by tak získal ve firmě 61procentní podíl.
Aerolinky byly zprivatizovány v roce 2004 a teď je má pod kontrolou společnost Knaifaim Holding. Dopravce se však dostal do vážných finančních problémů kvůli pandemii nemoci covid-19 a také kvůli sporu se zaměstnanci. Pomoc musí ještě schválit parlament a rovněž akcionáři musejí odsouhlasit zvýšení kapitálu. Odbory pak budou muset schválit požadavky na úsporná opatření.
Ministerstvo financí uvedlo, že pokud stát získá ve firmě většinu, předá kontrolu nezávislému správci, který bude mít na starosti denní provoz aerolinek. V budoucnosti pak bude hledat kupce pro státní podíl.
Napětí v letecké společnosti se vystupňovalo, když firma přistoupila k masivním úsporám a sáhla do penzijního fondu, aby se udržela po dobu krize nad vodou. Celkem poslala 80 procent z 6303 zaměstnanců na neplacenou dovolenou, manažerům snížila platy o 20 procent, zastavila investice a podepsala dohodu a prodeji a zpětném pronájmu tří letadel Boeing 737-800. Na začátku měsíce pak firma úplně zastavila lety, protože po neúspěšném jednání mezi odborovým svazem pilotů a vedením odmítli piloti nastoupit do práce. Minulý čtvrtek vedení poslalo na nucenou dovolenou dalších 500 zaměstnanců, včetně 100 pilotů, ale také pracovníků údržby, palubního a pozemního personálu.
O záchraně letecké společnosti se nyní debatuje také v České republice, kde je v potížích dopravce Smartwings. Ten v minulých týdnech požádal stát o garanci za úvěr kolem 800 milionů korun. Koncem června firma oznámila, že kvůli potížím propustí v následujících měsících až 600 zaměstnanců. Ve skupině Smartwings, která zahrnuje i společnost České aerolinie, pracuje v současné době kolem 2500 lidí.
Stovky zaměstnanců poslala na nucenou dovolenou také firma Tamam, dceřiná společnost aerolinek El Al, což vyvolalo obavy z masivního propouštění. Tamam zajišťuje výrobu košer stravy pro letecké společnosti.
El Al také dluží 350 milionů USD cestujícím, jejichž lety byly kvůli pandemii zrušeny. Aerolinky El Al jsou už dva roky ztrátové a bez státní pomoci jim hrozí bankrot. V prvním čtvrtletí prohloubily ztrátu na 140 milionů USD z loňských 55 milionů USD. Výnosy klesly na 320 milionů z 428 milionů USD.
Zdroj: ČTK