Prodejci oděvů Zara a H&M se dál potýkají s poklesem tržeb

Prodejcům oděvů Inditex a H&M kvůli šíření koronaviru dále klesají tržby. Pokles byl v uplynulých měsících sice mírnější než na jaře, s nástupem další vlny epidemie se ale situace opět zhoršuje. Firmy v úterý uvedly, že částečnou kompenzací je růst on-line prodeje, který za pandemie zrychluje. Inditex, který vlastní obchody Zara, je podle obratu největším maloobchodním prodejcem oděvů na světě, H&M druhým největším.
Inditexu v tříměsíčním období do konce října klesly tržby o 14 % na 6,05 miliardy eur, což ale znamená zlepšení proti předchozím třem měsícům, kdy pokles činil 31 %. Výrazné dopady pocítily kamenné obchody, na které dolehla uzávěra velké části ekonomiky, jak ji nařídily vlády mnoha zemí. To se znovu projevilo v listopadu.
Inditex vlastní vedle obchodů Zara také značky jako Bershka či Massimo Dutti. Firma v úterý uvedla, že i když 21 % jejích obchodů bylo v listopadu zavřeno, většina z nich v prvním prosincovém týdnu otevřela. V současné době jich je zavřených osm procent a dalších deset procent o víkendech. Velká část obchodů ale dál funguje ve značně omezeném režimu, upozornil Inditex.
Za uplynulé čtvrtletí má Inditex čistý zisk 866 milionů eur, což je v souladu se zlepšením situace ve druhém čtvrtletí. V meziročním srovnání je ale zisk nižší o 26 %. Tržby z on-line prodeje firma ve třetím čtvrtletí zvýšila meziročně o 76 %.
Tržby z prodeje oděvů v Evropě byly v říjnu stále ještě 9,5 % pod úrovní předkrizového období, uvádí statistický úřad Eurostat. Inditex a H&M letos kvůli nařízeným restriktivním opatřením oznámily také své první čtvrtletní ztráty.
Společnost H&M dnes uvedla, že ve čtvrtém finančním čtvrtletí, což je do konce listopadu, jí tržby v místních měnách klesly o deset procent na 52,5 miliardy švédských korun (135,7 miliardy Kč). Zotavení, které začalo už ve druhém čtvrtletí, pokračovalo i ve čtvrtletí následujícím, od konce října je ale situace opět horší.
"Mezi 22. říjnem a 30. listopadem tržby klesly o 22 % ve srovnání s odpovídajícím obdobím loni. V důsledku druhé vlny pandemie se zotavení změnilo v nový útlum," uvedl švédský podnik.
"Před nejnovější vlnou uzávěr vykazovaly tržby v H&M solidní odolnost, teď už na ně ale mohou dopadat další restriktivní opatření, která se vztahují na obchody, jako je to v Německu, což je pro H&M největší trh," poznamenal analytik finančního ústavu RBC Richard Chamberlain. Analytici v bankovním ústavu Citi ale výsledky považují za povzbudivé a čekají, že H&M se vrátí na cestu změn, kterou začala před pandemií.
Zdroj: ČTK