Skandál: Bloomberg zneužíval informace z účtů svých klientů

Firma uznala svou chybu a novináře "odstřihla" od účtů klientů.
Agentura Bloomberg prý zneužívala informace ze soukromých účtů investorů, kteří používají její terminál. Měla ve svém zpravodajství používat informace, které čerpala z dat zákazníků, a to včetně velkých bank jako Goldman Sachs nebo JPMorgan. (Zdroj: New York Post)
AKTUALIZACE: Zpravodajská a finanční agentura Bloomberg LP uznala svou "chybu" a zrušila zvláštní přístup svých novinářů k datům, které jim umožnily sledovat aktivitu klientů společnosti na agenturních terminálech. Učinila tak poté, co si na novináře a jejich praktiky sledování klientů stěžovala minulý měsíc přední americká investiční banka Goldman Sachs, jejíž podezření vyvolala reportérka Bloombergu, která se banky vyptávala, zda od ní neodešel jeden ze zaměstnanců, a poukazovala přitom na to, že se už řadu týdnů nepřihlásil ke svému terminálu.
Generální ředitel Bloombergu Daniel Doctoroff poté v oběžníku pro zaměstnance konstatoval, že firma svým novinářům "dlouho umožňovala omezený přístup k údajům o zákaznících". Dodal ale, že "nyní jsme si uvědomili, že to byla chyba" a že "ihned" po dubnové stížnosti banky omezila novinářům přístup na terminálech pouze na to, k čemu se dostávají i zákazníci. Novináři Bloomberg News mohli přes terminály zjišťovat, kdy se k nim přihlásil kdokoli ze 315 tisíc platících zákazníků agentury, mezi nimiž je většina obchodníků s akciemi a dluhopisy. Viděli také typy "funkcí", k nimž byl právě zákazník připojen, to znamená, zda sledoval zprávy, nebo sbíral údaje pro obchodování. Doctoroff ale ubezpečil, že novináři neměli přístup do systémů pro obchodování a dalším finančním systémům, ani ke vzkazům, které si klienti přes terminály posílají.
Vedle Goldman Sachs vyjadřovala obavy z přístupu novinářů Bloombergu k citlivým datům i banka JPMorgan Chase & Co., zjistila agentura AP. Podle jejího zdroje blízkého bance údajně celá řada novinářů agentury využívala v posledních letech dat ze sledování klientů k exkluzivním zprávám. Jeden z nich například znal doby přihlašování jednotlivých obchodníků a denně je obvolával s dotazy na možné propouštění. JPMorgan si u novinářů na tyto praktiky stěžovala, k manažerům Bloombergu se ale údajně stížnosti nedonesly.
O situaci se zajímají jak centrální banka Fed, tak ministerstvo financí. CNBC se podařilo od bývalého zaměstnance Bloombergu zjistit, že agentura sledovala také údaje z profilů samotného Bena Bernankeho nebo bývalého ministra financí Timothyho Geithnera. Jako konkurence Bloombergu na poli zpravodajství se jí ale samozřejmě skandál "hodí do krámu".
Terminály Bloombergu má téměř každá banka a finanční firma na Wall Street i řada vládních úřadů a zpráva mezi nimi vyvolala obavy o bezpečnost citlivých dat. "Tuto situaci zkoumáme a jsme s Bloombergem v kontaktu, abychom zjistili více," sdělila mluvčí Fedu v sobotu večer. Zdroj agentury Reuters z ministerstva financí uvedl, že úřad tento problém rovněž sleduje.
Šéf Bloombergu Daniel Doctoroff uvedl, že minulý měsíc po stížnosti Goldman Sachs agentura uznala svou chybu a novinářům přístup k neveřejným informacím o svých klientech okamžitě zrušila. Novináři však podle sdělení mluvčího agentury mohli sledovat přihlašování konkrétních klientů a typy jejich aktivit na terminálech už od 90. let.
Reportéři Bloombergu sice měli k neveřejným údajům jen omezený přístup, nejvyšší představitelé Goldman Sachs a dalších velkých bank jako JPMorgan ale mají nyní podle zdrojů Reuters obavy, že pokud by se tato data dostala k obchodníkům, mohli by na nich snadno vydělat. Stačilo by jim vědět, jaký typ cenných papírů právě velcí uživatelé sledují nebo jaké otázky zadávají vládní činitelé do nápovědy na terminálu. Největší strach ale mají z toho, že údaje považované za citlivé by se mohly dostat na veřejnost.
Goldman Sachs je už také podle zdrojů nervózní i z toho, že pracovníci marketingu, prodeje a klientské podpory Bloombergu mají k informacím o aktivitě na terminálech ještě širší přístup než novináři a agentura toho využívá. Pokud například obchodník několikrát klikne na kurz některého cenného papíru, vyskočí někdy na terminálu od týmu pro zákaznickou podporu vzkaz s nabídkou dalších potenciálně užitečných produktů a funkcí. To vzbuzuje obavy z toho, kdo všechno má k takovým datům přístup.
Novináři Bloombergu mají přístup ke sledování klientů přes terminály už od 90. let, kdy agentura vznikla, sdělil mluvčí firmy Ty Trippet. Reportéři Bloombergu jsou od počátků agentury známi svými agresivními metodami získávání informací. Agentura zaměstnává přes 2 400 novinářů a většinu příjmů získává z pronájmu terminálů finanční sféře. Pronájem každého terminálu stojí kolem 20 tisíc dolarů ročně.
Zdroj: ČTK, CNBC