Tomáš Petrů: Akcie KIT Digital nejsou pro spekulanty

Pražská burza se již 25. ledna rozroste o novou společnost. Úpis akcií chystá technologická společnost KIT Digital. Je zajímavé se tohoto úpisu zúčastnit nebo do akcií KIT Digital později přímo investovat? Kromě analytiků by se měl drobný investor "nechat přesvědčit" především od lidí, kteří tuto společnost řídí. Jedním z nich je Tomáš Petrů.
KIT digital
V roce 2008 došlo ke sloučení české společnosti Visual Connection (VC) a dubajské KIT Digital (KITD). Tomáš Petrů je nyní spolumajitelem KITD a prezidentem mediálních služeb. Je zodpovědný za dvě třetiny zisků celé společnosti. KITD je globální firma s pobočkami na všech kontinentech. Kotovaná na Nasdaqu. Centrála byla přesunuta z Dubaje do Prahy k 1.10.09.
Investiční web (IW): Společnost KITD podniká v oblasti digitálního IP videa, co si pod tím představit?
Tomáš Petrů (TP): Je to nešťastná a neběžná terminologie, ale pohybujeme se na špici technologického vývoje, který má tu nevýhodu z hlediska komunikace, ale výhodu z hlediska investování, že určuje směr. Tak jako dnes už běžný člověk rozumí slovu streaming a youtube, tak před 5 lety to nebyla pravda a my jsme firma, která tu terminologii vytváří. IP video je slovo z oblasti technologické, ale definuje kulturní změnu, kterou společnost prochází. Když vezmete výraz televize jako způsob zábavy, tak v oblasti televize dochází k obrovské kulturní a sociální změně, kde z té klasické televize máte k dispozici nějaké množství kanálů, které vám někdo předkládá, jak si je naplánoval. Ale společnost směřuje k tomu, že si obsah budete vybírat podle sebe bez vlivu geografie, ve které se nacházíte – své oblíbené věci budete moci sledovat třeba v Singapuru, v Praze nebo v Americe. Současně budete využívat technický prostředek, který máte v tom okamžiku k dispozici, například mobilní telefon při cestování, počítač a televizi, když budete ve svém obývacím pokoji. Celá oblast IP videa je to, co nás čeká a směr, kterým se formuje zábava.
tak jako dnes už běžný člověk rozumí slovu streaming a youtube, tak před 5 lety to nebyla pravda a my jsme firma, která tu terminologii vytváří.
IW: Jak rychle vývoj v zábavním průmyslu probíhá?
společnost směřuje k tomu, že si obsah budete vybírat podle sebe bez vlivu geografie, ve které se nacházíte – své oblíbené věci budete moci sledovat třeba v Singapuru, v Praze nebo v Americe
TP: Když jsme loni byli na výstavě NAB, tak prezident NAB, což je mezinárodní asociace tv stanic, říkal: „Milé televizní společnosti, zapomeňte na to, jak fungovala televize v posledních 50 letech, všechno bude jinak“. Ten trend je neodvratitelný, přesto dokud budou fungovat finanční modely typu paušální prodej reklamy anonymnímu publiku, tak ten tlak na změnu bude rychlý jako dnes, ale mladá generace tíhne spíš k těm malým přístrojům mobilního typu.
IW: Kde kromě zábavy lze IP video využít?
milé televizní společnosti, zapomeňte na to, jak fungovala televize v posledních 50 letech, všechno bude jinak
TP: Ve prospěch KITD mluví snaha firem uspořit náklady. Například firma General Motors používala ke své vnitrofiremní komunikaci klasické televizní technologie. V období restrukturalizace potřebovali ušetřit a komunikaci zefektivnit, tak přešli do oblasti IP videa, která snížila náklady komunikace o desítky procent. Navíc se stala komunikace osobnější, rychlejší a mnohem více respektuje to, že lidi dělají na směny. Z procesu restrukturalizace už vystoupili, ale u IP videa zůstali. IP video se tedy netýká jen oblasti zábavy. KITD se zaměřuje na firemní klienty, kteří ten nástroj používají jednak k přímému vydělání peněz, což je ten segment televizní anebo je to pro ně silný nástroj pro podporu vydělávání peněz.
IP video se tedy netýká jen oblasti zábavy. KITD se zaměřuje na firemní klienty, kteří ten nástroj používají jednak k přímému vydělání peněz
IW: Mluvil jste o General Motors, kdo jsou Vaši další klienti?
TP: Mezi naše klienty patří McDonald, Google, Microsoft, BurgerKing, GM, Hummer, Telefonica, Vodafone, Walmart, americká vláda, Magistrát hl.m Prahy, Univerzita Karlova, ČVUT, ČT, Nova, The Sun, New York Post, Zoologická zahrada, RCN (kolumbijská televize – pozn. autora), Corriere de la sera (italské noviny – pozn. autora) a další. Obsah dodáváme asi 80 telefonním operátorům a 40 printhousům. Zpracováváme obsah pro mobily. Exkluzivně pro agenturu American Press. Informace titulkujeme do 14 jazyků.
IW: V čem je KITD na trhu IP videa výjimečný?
unikátní schopnost KITD je, že rozumíme nejen internetové a mobilní části, ale rozumíme i staré tv a zároveň máme mezinárodní pokrytí – jiná firma s takovýmto profilem na trhu není
TP: Abyste dobře dělal tu novou televizi, coby zábavní komunikační způsob, musíte mít nejen technologickou znalost, ale také obsahovou, z oblasti reklamy. Spousta služeb umí něco dobře technologicky, ale obsah je diskutabilní. Není jednoduché vyřešit práva, včasnost dodávky, zajistit bezpečnost. A to je přínos KITD, že tyto znalosti sdružuje pod jednou střechou. Video na web vám dá větší množství subjektů, prodat práva na film a dostat video na mobil taky. Ale dodat vám obsah, který vzniká v jižní Americe, ve švédštině a turečtině, abyste měl práva pro mobilní telefony, web a tv a aby to technicky fungovalo, takhle kombinovanou službu vám dodá jen KITD, která to prokázala na stovkách klientů. Unikátní schopnost KITD je, že rozumíme nejen internetové a mobilní části, ale rozumíme i staré tv a zároveň máme mezinárodní pokrytí – jiná firma s takovýmto profilem na trhu není. Ostatní firmy v Nasdaqu (technologické burzy) z oblasti IP videa jsou zaměřeny například jen na video pro prohlížeč do webu, ale nedělají věci na mobily a nerozumí běžné praxi na TV stanicích.
IW: Visual Connection se sloučila s KITD v roce 2008, jak hodnotíte toto sloučení z hlediska firemních kultur?
TP: Cíle si klademe vysoké a termíny kratší než obvykle, což dokazuje i proces IPO. A to je jednou z věcí, proč se sloučení podařilo – naše firemní kultury si jsou blízké. Kolegové jsou ještě o malinko rychlejší, což je pro nás inspirující. My přinášíme prokázanou schopnost vyřešit, dodat, udržet, rozvíjet, takže ty věci se více než dobře doplňují a když přejdu do té profesní stránky, tak v době před sloučením byl KITD ještě o něco modernější a dál než Visual Connection v oblasti IP videa. My jsme měli hlubší přesah do technologií.
IW: Došlo sloučením také k rozšíření řad potenciálních zákazníků?
pražský tým byl oceněn v mnoha oblastech jako nejlepší evropský integrátor, k tomu máme ISO 9001 certifikaci, ale měli jsme právě limity týkající se velikosti trhu
TP: Ano. Velký problém pražského týmu byla velikost pražského teritoria. My jsme prokazatelně získali obrovskou zkušenost v mnoha oblastech, ale přístup ke klientům byl limitovaný, většinou pro jednu schopnost jsme měli jednoho, dva klienty. A tam samozřejmě, pokud tu věc uděláte znovu tak ji uděláte o 30% efektivněji, rychleji, levněji. Kdybychom byli např. v Anglii tak bychom se vzhledem k velikosti trhu mohli věnovat pouze jedné oblasti a to tím, že bychom měli víc klientů, tak bychom nerozvíjeli ty další. Pražský tým byl oceněn v mnoha oblastech jako nejlepší evropský integrátor, k tomu máme ISO 9001 certifikaci, ale měli jsme právě limity týkající se velikosti trhu. Další věc je, že v podstatě tím, že dochází k té změně, tak to není jenom o tom, že bychom pracovali v oblasti, kde řekněme vylepšujeme elektronickou součástku nebo elektronické zařízení, ale kde prostě musí dojít k nové kombinaci znalostí a odborností, proto bylo vlastně schopno pracovat s tím dílem. Už vám nebude jenom stačit že umíte video nahrát na kazetu, musíte vědět co nahráváte, pro co je to určeno, jakým způsobem s tím ten klient uvažuje pracovat.
všechny analýzy ukazují, že se televize, a přes ní utrácené peníze v televizní reklamě, přesunou do digitálního videa čili to je jeden obrovský růstový faktor
IW: Je pravděpodobné, že investoři mohou být připraveni na každoroční zvýšování zisků, tržeb při takovém potenciálu?
TP: Určitě je tu několik růstových faktorů, jeden z nich je to, o čem jsme mluvili – podobně jako mělo nástup VHS a DVD tak se to týká internetového videa a tam to vypadá, že by ta křivka růstu měla být strmější než u DVD. A pokud jsme teď na začátku toho cyklu, tak v zásadě všechny analýzy ukazují , že se televize, respektive její současný výstup televizní obrazovka, a přes ní utrácené peníze v televizní reklamě, přesunou do digitálního videa čili to je jeden obrovský růstový faktor, na této oblasti my participujeme tím, že v ní existujeme velmi úspěšně a určitě druhá oblast je taková, že trh je poměrně fragmentovaný. Kit Digital v roce 2008 udělal sedm akvizic různě velkých, teď udělal další dvě a je vidět, že obecně investoři a to jak u investorů řekněme nových tak u investorů stávajících kteří už třeba investovali do nějaké takového aktivity, jsou si vědomi té síly synergie, která v KITD vzniká. Když se podíváte na akvizice FeedRoomu a Nunetu, tak přestože investoři těchto firem byli zkušení robustní ověření stabilní hráči na trhu a oba dva businessy by se daly označit jako úspěšné, tak přesto viděli velký benefit ve sloučení s Kitem a využití dalších synergií a efektivit k tomu, aby se ta jejich investice zhodnotila.
zatímco na londýnské burze bychom určitě nebyli mezi prvními deseti, patnácti, tady budeme mezi prvními
IW: Proč zrovna pražská burza?
TP: Určitě jsou tu dva tři důvody. Za prvé je tu centrála, za druhé jsme přesvědčení o tom, že máme důležitý business v Evropě a současně EU definuje nějaký legislativní rámec, který je podobný v celé EU a tím že je toto teď naše domácí půda tak se ta pražská burza nabízí. A pak samozřejmě logicky - zatímco na londýnské burze bychom určitě nebyli mezi prvními deseti, patnácti, tady budeme mezi prvními. My si jako firma myslíme, že Praha, co by finanční, geografické, businessové místo je zajímavá a není to nic špatného nebo handicapujícího vůči Londýnu nebo Frankfurtu a my jsme rádi první, nám to nevadí být první, my chceme být první, tak proč se nesnažit nastavit nové standardy.
Kit Digital není nutně spekulativní akcie, je to prostě růstová dlouhodobá stabilní akcie na zajímavém trhu.
IW: Na pražské burze tedy budete více na očích, a to vám vyhovuje?
stavíme dlouhodobý zajímavý business a burza je nástrojem zdrojů a současně definuje určité korektní procesy v businessu
TP: Když se podíváte na historii Visual Connection tak jsme o sobě vždy reportovali, co jsme mohli, jak jsme mohli, byli jsme otevření a zase je to ta stejná politika v rámci této firmy čili podle nás je ten produkt pražská burza kvalitativně z mnoha pohledů zajímavý, když na něm může být obchodované devátá největší energetická společnost na světě, tak proč ne Kit Digital. Já si myslím, že určité garance, i garance transparentnosti a formálního procesu určitě definuje IPO, které spíš znamená že na sebe musíme být ještě přísnější, protože musíme vyhovět jak americké legislativě tak evropské a myslím si že Kit Digital já nevnímám jako spekulativní investici, ale myslím si že většina našich investorů jsou dlouhodobí investoři a obecně myslím, že akcie Kit Digital není nutně spekulativní akcie, je to prostě růstová dlouhodobá stabilní akcie na zajímavém trhu.
Stavíme dlouhodobý zajímavý business a burza je nástrojem zdrojů a současně definuje určité korektní procesy v businessu a je zpětným garantem našim klientům, takže já vnímám burzu jako obchodní nástroj tak jako jsme my vstoupili do ISO 9001 certifikace a říkali jsme, že jedem podle nějakých procesů a co máme dělat víc proto abychom byli stabilní a dodávali vám nějakou kvalitu tak myslím že burza a její kontrolní mechanismy tohle řeší a říkají investorů investujte s náma bezpečně, protože s námi provedete velkou pro vás důležitou investici, kdy nechcete za půl roku řešit že vámi vybraný partner už tu není, nefunguje. Takže když s námi vstupujete do tříletého vztahu, my vám garantujeme, že do něho vidíte. To si myslím, že je velmi důležité.