4 problémy, které z rizika dělají strašáka (drobných) investorů aneb Jak překreslit českou mapu alokace investic

Slovo riziko je snad nejčastějším odborným termínem ve všech brožurách a letácích o investování. Méně často bývá, bohužel, zmiňováno v prodejních rozhovorech. Dokáže odradit začínajícího investora, dokáže odehnat klienta bankovní produktové klasiky od investování, dokáže prostě zkazit prodej. Vztah Čechů k riziku je totiž komplikovaný a plný problémů.
Problém významu
Významové slovníky vykládají pojem riziko jako hrozbu a nebezpečí. Drtivá většina lidí v Česku tomu slovu také tak rozumí. Každý však ve slově riziko nalézá jiný typ hrozby a nebezpečí. Je to dáno tím, že nejsme schopni vytvářet si konkrétní představy obecných pojmů. Neumíme si prostě představit nebezpečí jako takové nebo riziko jako takové. Vždy je to nějaké riziko. Nejčastěji si s představou nebezpečí asociujeme to, co jsme sami přímo či nepřímo zažili. Pojem riziko má z podstaty "rozmazaný význam".
Investiční význam pojmu je samozřejmě jiný. Jednotlivá investiční rizika jsou přesně definována. Zatímco v obecné češtině investiční riziko znamená nebezpečí poklesu, v odborné (investiční) češtině znamená možnost poklesu i růstu. Naprostá většina potenciálních investorů ale vnímá pojem, navzdory jeho odbornému významu, negativně, tedy především jako varování. Pokud investiční poradce tento omyl naprosto přesvědčivě nepřeklene a neobjasní , pak si lze jen těžko představit, že prodá dynamičtější investiční produkt. Někteří, bohužel, volí tu cestu, že pojem zamlží. Tato možnost dokáže jejich šéfy strašit i ve snu.
Problém postoje
Může se zdát, že stačí snést před klienta dost matematicky a statisticky doložených racionálních argumentů a problém korektní explikace bude odstraněn. To je ale omyl. Rozhodnutí investovat a rozhodnutí vybrat si riziko se totiž neodvíjí jen od racionálního poznání, nýbrž také od postoje a toho, že pokud se má změnit finanční chování, musí se změnit kompletní postoj nebo jeho podstatné části.
Postoj je o hodně složitější než pouhý názor nebo stanovisko. Lidé s investičním poradcem mohou souhlasit, uznávat jeho racionální stanovisko, ale jejich postoj k investování se stejně nezmění. Je to jako s dietou. Většina lidí dobře ví, že dieta je zdravá a jejich zdraví by nejspíše prospěla. Přesto ji jen naprostá menšina těch, kdo by ji potřebovali jako sůl, drží dobrovolně a trvale.
Postoj obsahuje vedle složky poznávací (racionální) i složku emocionální (vyhodnocení zkušeností, zkušenosti). Chcete-li změnit postoj k investování a k riziku, musíte ovlivnit obě složky. To je nesmírně náročné. Vyžaduje to vysoký stupeň profesionality, empatie a zkušenosti.
Problém českého konzervatismu
Posledních 20 let si investiční marketéři a manažeři unisono stěžují na český konzervatismus v alokaci úspor. Pilně jako mravenečci se snaží vypilovat racionální argumenty, které způsobí, že se lidem v hlavě "investičně rozsvítí". A lidem se v hlavě buď nerozsvěcuje, nebo jen velmi pomalu. Konzervativní alokace tvrdošíjně přetrvává. Proč?
Většina argumentů, s jejichž pomocí se chování potenciálních klientů snažíme ovlivnit, oslovuje poznávací (kognitivní, racionální) složku postoje, ale nedotýká se vůbec – nebo jen málo – emocionální složky postojů. Jaké jsou emocionální překážky přijetí rizika a investování? (Koruny vždy vypadaly hezky, ale nikdy neplatily dost dlouho. Měnová historie koruny obsahuje devalvace mírné i likvidační, rozval měnového systému během okupace, měnový chaos po 2. světové válce, budování lidově demokratického bankovnictví, státní bankrot, neobchodovatelnou měnu nebo bankroty bezmála 20 bank za posledních 20 let.)
Korekce a krize posledních 10 let se kumulují v negativní zkušenosti s investováním. Staly se součástí lidového postoje k investování.
Tyto negativní zkušenosti jsou posilovány přirozenou tendencí vyhýbat se negativním emocím ze ztráty, které lidé prožívají silněji než pozitivní emoce ze zisku, což je objektivně zjištěná zákonitost.
Špatné zkušenosti jsou dále nejspíše posilovány negativním povědomím měnové historie české koruny. Od roku 1918 došlo k řadě závažných měnových otřesů, které měly nezřídka za následek ztráty úspor tisíců lidí. Historické povědomí a jeho mezigenerační sdílení s největší pravděpodobností existují, fungují a tropí neplechu.
Emocionální stereotypy žijí déle než režimy, které je vytvořily. V Čechách se ekonomicky žije a plánuje krátkodobě. Krátkodobé potřeby dominují nad dlouhodobými. To byl typický rys centrálně řízených ekonomik. I když tyto modely zanikly, základní emocionální stereotypy a návyky, které vytvořily, fungují dále. Češi nejsou přesvědčeni, navzdory všem důkazům svědčícím o opaku, že potřebují dlouhé investiční horizonty, přilepšení k penzi, větší strategickou rezervu a tak dále.
Lidé většinou významově nerozlišují mezi poradenstvím (vztah, důvěra) a zprostředkováním (obchod, dealerství). Zprostředkovatel vystupuje jako poradce s cílem získat hlavně provizi, klient myslí, že jedná zadarmo s nezávislým poradcem, a nechápe, že zadarmo není nikdy nic. Výsledkem je deziluze a nedůvěra ve vše.
Dalším problémem je neschopnost (z neznalosti) rozlišit mezi poklesem hodnoty způsobeným trhem, který je nákupní příležitostí, a poklesem způsobeným amatérismem, který není nákupní příležitostí. Česko je, pokud jde o investice, stále finančně negramotné.
To je spleť faktorů, na nichž stojí anti-investiční postoje a z nichž vyrůstají veskrze naivní snahy "vyhnout" se riziku. Lidé se domnívají, že riziko lze eliminovat, zatímco v životní i finanční realitě je potřeba si ho vybrat. Lidé mohou rozumem uznávat, že jsou tyto snahy po eliminaci rizika naivní, ale nejsou o tom hluboce přesvědčeni. Běžnou součástí lidské povahy je totiž i dvojakost (ambivalence), kdy uznáváme oprávněnost argumentu, ale nejednáme podle toho. Opět bychom mohli citovat příklad s dietou.
Problém vztahu
Jedinou korektní taktikou ovlivnění celkového postoje k riziku a investování je navázání hlubšího dialogu s klientem, který umožní hovořit s ním o celé řadě životních a ekonomických témat, jež se nedotýkají jen technických parametrů a účetnictví. Troufáme si říci, že rozhovor o riziku by měl začínat od témat, jež se mnohým mohou zdát odlehlá. Vytvoření proinvestičního postoje totiž odvisí od toho, zda bude potenciální investor přesvědčen o následujících věcech:
Že žije a bude žít (půjde-li to dobře) v ekonomice fiskální konsolidace. Jeho budoucí finanční komfort závisí jen na něm samotném.
Že žije a bude žít ve společnosti, v níž dostupnost kvalitního života (zdraví, vzdělání, pocit štěstí) bude stále více záležet na jeho vlastních penězích.
Že žije a bude žít v situaci, v níž to, jak dokáže řídit ekonomiku svého života, ovlivní zásadně budoucnost a šance jeho dětí.
Že žije a bude žít v systému sociálního zabezpečení, v němž se vše mění (nic není definitivní), a jediný způsob, jak se vyhnout individuálnímu nedostatku, je rozhodnout se pro samostatnou cestu.
Že žije a bude žít v systému, v němž se jeho portfolio bez investic neobejde. Otázkou není, zda investovat, ale jak investovat.
Že žije a bude žít ve světě, v němž nelze eliminovat riziko – ani finanční, ani životní –, a jedinou možností je si riziko vybrat a zvolit.
Toto jsou fundamenty vytvářející postoj k investicím. Dlouhodobý návyk investovat tedy nezačíná u produktu jako takového, u jeho parametrů, ale tím, že potenciální klient přijme jinou osobní filozofii rizika. Jedině tak se podle nás v dlouhodobé perspektivě podaří změnit alokační mapu českých úspor.
Aktuality
