Coca-Cola je vidět v Brazílii, Indie ji ale může srazit na kolena

Světově největší výrobce nealkoholických nápojů Coca-Cola se již nějakou dobu potýká s poklesem tržeb i zisku. Společnost proto s vidinou změny tohoto trendu masivně investovala do své propagace v rámci brazilského mistrovství světa ve fotbale. To by se jí mohlo vyplatit, protože v Brazílii byste jen těžko hledali místo bez typického červeno-bílého loga. Mezitím se ale firma dostala do problémů na dalším vysoce atraktivním trhu, v Indii.
Indické úřady firmě Coca-Cola nedávno nařídily, aby zastavila provoz ve své plnící továrně poblíž města Váránasí. Společnost pro své aktivity údajně v oblasti odebírala příliš mnoho vody, což se projevilo poklesem hladiny vody ve studnách místních obyvatel. Firma taktéž podle vyjádření úřadů výrazně zvýšila svoji produkci, což se mimo jiné podepsalo i na růstu znečištění, které z ní unikalo do okolí.
Vedení Coca-Coly nicméně obratem rozhodnutí indických úřadů napadlo a 20. června se mu podařilo pozastavit platnost zákazu výroby až do 5. srpna, kdy se bude rozhodovat o odvolání firmy. Společnost v prohlášení na svoji obhajobu mimo jiné uvedla, že její zlepšený výrobní proces umožňuje vyrobit stejné množství finálního produktu s využitím menšího množství vody.
Střet ekologie a ekonomických ambicí
"Vodu ve svém výrobním procesu používáme velmi zodpovědně a uvážlivě. Uvědomujeme si, že je důležitá nejen pro naše podnikání, ale i pro potřeby všech ostatních lidí, a proto sdílíme zájem na dosažení udržitelného stavu v otázce zásob tohoto zdroje," uvedla dále firma ve svém prohlášení.
Případ Coca-Coly dokonale ilustruje schizofrenní situaci, ve které se Indie nachází. Na jednu stranu země potřebuje zajistit dostatek potravy a vody pro rychle rostoucí populaci, na druhou stranu si ale nemůže dovolit odmítat zahraniční investice, které pro ni mají značný ekonomický význam.
Současné problémy navíc pro společnost nejsou ničím neznámým. V roce 1977 musela Coca-Cola z Indie úplně odejít poté, co vláda pod vedením tehdejší premiérky Indiry Gándhíové schválila zákon, který Coca-Cole umožňoval pokračovat v podnikání pouze ve spojení s indickými společnostmi. To ale firma odmítla. Do země se poté vrátila až v roce 1993. O jedenáct let později ale musela zavřít svoji továrnu ve městě Kérala. Úřady tehdy podnik obvinily ze spáchání škod v celkové výši 47 milionů dolarů.
Indové Cole teprve přicházejí na chuť
Indie přitom má potenciál stát se pro Coca-Colu jedním z klíčových trhů, jelikož růst tamních prodejů postupně vyvažuje výrazně klesající trh s nealkoholickými nápoji v Evropě a Spojených státech. Indický trh navíc stále není na vrcholu. Zatímco celosvětový roční průměr spotřeby Coca-Coly dosahuje 92 lahví na osobu, v Indii je to pouze 12 lahví.
Společnost již před dvěma lety oznámila, že hodlá do svého indického byznysu do roku 2020 investovat až 5 miliard dolarů. Po svém návratu do Indie v roce 1993 firma v průběhu 19 let investovala jen 2 miliardy dolarů, což dokládá, že její současný zájem o posílení pozice na tamním trhu je skutečně enormní.
Zdroj: Globalpost.com