Soud zakázal užívání alternativní taxislužby Uber v celém Německu. Máme exkluzivní komentář

Soud ve Frankfurtu nad Mohanem pomocí předběžného opatření zakázal v celém Německu fungování alternativní taxislužby Uber. Podle soudu představuje internetová aplikace nekalou konkurenci pro běžné taxislužby. Vedení Uberu se chce proti rozhodnutí soudu odvolat, uvedla v úterý televize n-tv.
Soud rozhodoval o věci ve zrychleném řízení na základě žaloby jedné z největších německých taxislužeb Taxi Deutschland. Soudci nakonec rozhodli, že Uber porušuje zákon o přepravě osob, protože řidiči jezdící pro alternativní taxislužbu nemají oprávnění vozit jiné lidi za úplatu. "Uber jako zprostředkovatelská služba se sice přímo na dopravě nepodílí, vzhledem k charakteru služby je ale patrný její podíl na každém porušení zákona o přepravě osob, kterého se jednotliví řidiči dopustí," uvedl soud.
Soud proto s okamžitou platností zakázal v Německu užívání aplikaci Uber a UberPop. V případě porušení zákazu hrozí za každou jednotlivou uskutečněnou jízdu Uberu pokuta do výše 250 000 eur.
Uber se proti rozhodnutí soudu hodlá bránit. "Rozsudek napadneme a budeme svá práva se vším důrazem bránit," uvedla americká společnost.
"Uber je skvělá technologie, která razí individuální cestu hlava nehlava. Současný taxi byznys je ale obrovský a Uber bude po příštích pár let stále tvořit jen jeho zlomek, už proto, že se zaměřuje pouze na on-line mobilní uživatele. U Liftago vidíme, že dokážeme dosáhnout úspěchu kooperativním způsobem, tedy tím, že současné taxíky pročistíme a umožníme jim inovovat. Kdyby celá městská doprava nebyla tak fragmentovaná, bylo by snazší vlastní auto nechat doma," okomentoval zprávu pro Investiční web Martin Hausenblas, jednatel společnosti Adler Czech, která provozuje službu Liftago. Investiční web s Martinem Hausenblasem nedávno mluvil i o dalších věcech.
Rozhodnutí frankfurtského soudu přišlo krátce poté, co Uber oznámil chystanou expanzi na německém trhu. Firma chtěla do konce roku zdvojnásobit počet uživatelů v zemi a připravovala vstup do řady dalších měst, například Kolína nad Rýnem, Stuttgartu, Bonnu, Essenu nebo Postupimi. Dosud Uber v Německu působil v Berlíně, Hamburku, Mnichově, Frankfurtu a Düsseldorfu.
Aplikace Uber umožňuje zákazníkům, kteří si ji stáhnou do mobilního telefonu, spojit se přímo s registrovanými řidiči, kteří je odvezou na určené místo. Aplikace přitom slouží i jako taxametr a platební nástroj.
Uber byl založen v San Francisku v roce 2009 a jeho tržní hodnota se po červnovém zvýšení kapitálu pohybuje kolem 18 miliard dolarů. Firma se označuje za trh, který zprostředkovává kontakt mezi řidiči a zákazníky, nikoli za přepravní službu.
Přístup Uberu ale v řadě evropských měst narazil na regulaci trhu s dopravními službami. V červnu proti ní protestovali taxikáři v řadě evropských měst - tvrdili, že služba pro ně představuje nelegální konkurenci. Radnice v Berlíně a Hamburku službu Uber zakázaly, protože její řidiči neměli povolení pro přepravu cestujících ani požadované pojištění. V srpnu zakázal působení Uberu v Paříži tamní soud a nařídil firmě změnit systém účtování plateb.
Zdroj: ČTK