István Léko (Českápozice.cz): Chceme oslovit českou elitu

Většina českých zpravodajských webů a televizí staví své zpravodajství na servisu zpravodajských agentur, což nebude v žádném případě náš případ, protože půjdeme do hloubky informací, a to nejen proto, že až na Petra Kellnera mám mobil a korektní vztahy snad se všemi lidmi, kteří v českém byznysu a politice něco znamenají, říká jeden z nejzkušenějších novinářů v Česku István Léko, který v nejbližších dnech spustí českou a anglickou verzi internetových novin Českápozice.cz.
V tiskové zprávě ke svému projektu jste uvedl, cituji: "Nesdílíme nekriticky servilní postoj řady českých médií k institucím a normám Evropské unie." Můžete to blíže vysvětlit?
István Léko (IL): Novináři v Česku, a to v tištěných médiích, onlinu i televizi, přinášejí informace z EU na velmi povrchní úrovni. Mám pocit, že po "Lisabonu" všechno, co se děje v EU, diktují Německo a Francie a EU se v zásadě rozdělila na centrum a skomírající periferii. Velká vlna regulací a úsporných opatření zasáhne především periferie, ale o tom nikdo nepíše. Novináři také větším evropským otázkám pořádně nerozumějí. Vztah EU vs. Rusko, jak dopadne Rumunsko, které si bere již několikátou půjčku od MMF, co to bude znamenat pro EU, až Čína například koupí řecký dluh.
Je to i případ veřejnoprávní televize?
IL: Můj názor na českou veřejnoprávní televizi je velmi vyhraněný. Já jsem od nich bohužel nezaregistroval, i když se pyšní heslem "S námi máte informační náskok", žádnou novou informaci, která by mě zaujala. Někdy se dá dívat maximálně na Události a komentáře nebo Hydepark, a to je tak všechno. Nikdy jsem třeba neviděl, že by ČT přinesla zprávu, která by zahýbala s kurzem společnosti obchodované na pražské burze.
vlna regulací a úsporných opatření zasáhne především periferie, ale o tom nikdo nepíše, novináři větším evropským otázkám pořádně nerozumějí
nikdy jsem neviděl, že by ČT přinesla zprávu, která by zahýbala s kurzem společnosti obchodované na BCPP
Vidíte podobně i zpravodajskou televizi Z1?
IL: To je to samé v bledě modrém. Neviděl jsem, že by Z1 někdo citoval, v zásadě jen opisují zprávy tiskových agentur. Do hloubky nejdou, a kvůli svému akcionáři asi ani nikdy nepůjdou. Televize může prorazit jen díky silným "breaking news", případně tím, že by byla politicky vyhraněná, a toho se v českém prostředí asi nedočkáme.
Kdo je cílovou skupinou vašeho zpravodajství?
chceme oslovit českou elitu - byznysmeny, intelektuály, politiky, starosty, doktory, právníky, lidi se zájmem o "hluboké informace" - a cizince
IL: S týmem, kterým jsme poskládali většinou z novinářů z Eura a Czech Business Weekly, chceme oslovit českou elitu, ať to jsou byznysmeni, intelektuálové, politici, starostové, doktoři, právníci nebo další profesionálové a lidé, kteří se zajímají o "hluboké informace". A také cizince. Věkově to jsou lidé většinou nad 35 let, ale budeme mít rubriky, které osloví velmi mladé čtenáře, například s gymnázií a vysokých škol. Cizincům chcete věnovat anglickou verzi svého webu. Není to malá cílová skupina?
IL: Kromě Prague Post není v Česku anglicky psané medium, který by mohlo cizincům nabízet kvalitní informace o České republice. Tato cílová skupina je v řádu několika desítek tisíc čtenářů. Je důležité, aby se tito lidé vyznali v české politice, ekonomice a v podnikání. No a je také řada lidí mimo Česko, které dění u nás zajímá. Některé články budou psány čistě v anglickém jazyce a část obsahu budeme překládat z české verze. Ale redakce budou na sobě více méně nezávislé.
Kdo projekt financuje a kdy se podle vás dostane do černých čísel?
nechceme zůstat u jednoho webu a v prvních několika letech budeme investovat. Uvažujeme například o tištěném týdeníku, možná uděláme nějakou akvizici na trhu
IL: Projekt financuji z diverzifikovaných dlouhodobých půjček. Nechceme zůstat u jednoho webu a v prvních několika letech budeme investovat. Uvažujeme například o tištěném týdeníku, možná uděláme nějakou akvizici na trhu. Kromě toho chceme dělat zajímavé konference a semináře.
Kdo bude vaší konkurencí?
IL: Jsou to časopisy nebo weby, které oslovují podobné lidi jako my – Respekt, Ekonom, Euro a částečně Týden. Česká pozice má však širší záběr. Máme v zásadě pět hlavních témat, kterým se chceme kvalitně věnovat. Nebudeme jako jiné zpravodajské weby, které fungují většinou na servisu tiskových agentur, jako jsou ČTK nebo Mediafax.
A co třeba Aktuálně.cz nebo iDnes.cz?
Aktuálně a iDnes patří do kategorie "masovka", kam rozhodně Česká pozice patřit nebude. Nemluvě o tom, že "jedou" hodně obsahu skoro na bulvární úrovni
IL: Tyto weby patří do kategorie "masovka", kam rozhodně Česká pozice patřit nebude. Nemluvě o tom, že Aktuálně a iDnes "jedou" hodně obsahu skoro na bulvární úrovni. Nedokážu si představit, jak by byl například na Aktuálně.cz čtený článek na téma Basel III.
No, při vyslovení "Basel III" se řada čtenářů "vyděsí" i na odbornějších webech, je to věc, které podle mého názoru a pozorování rozumí jen někteří bankovní analytici.
až Basel III v roce 2015 vstoupí v platnost, mohou například úvěry zdražit o sto procent, což si moc lidí zatím neuvědomuje
IL: Ano, je to složitá věc, ale náš život to může ovlivnit tak radikálně, že je to potřeba pořádně vysvětlit. Až totiž tato regulace v roce 2015 vstoupí v platnost, tak mohou například úvěry zdražit o sto procent, což si moc lidí zatím neuvědomuje. Proč nikdo na toto téma nedělá rozhovory s experty ČNB?
No asi proto, že tomu tady moc novinářů nerozumí.
IL: Je to bohužel tak. Zde přichází naše konkurenční výhoda, že máme tým kvalitních lidí, kteří tato témata umějí rozebírat a lidem vysvětlit. Čím bude zajímavá sekce BYZNYS?
IL: Chceme se například hodně věnovat energetice. Nedávno Poláci podepsali velkou smlouvu s Gazpromem o plynu, ale podrobnosti tají a neřekli je ani EU. Evropa se snaží diverzifikovat své energetické zdroje a jedna země si udělá energetickou smlouvu na vlastní pěst. Jak je to možné? Zajímat nás budou společnosti obchodované na pražské burze a velmi silná bude realitní sekce.
Tvrdíte, že váš mezinárodní novinářský tým spolupracuje s řadou významných korespondentů z kategorií "decision makers" a "insiders". Kdo jsou oni "decision makers" a "insiders"?
až na Petra Kellnera mám mobil a korektní vztahy snad se všemi lidmi, kteří v českém byznysu a politice něco znamenají
IL: Novinařině se aktivně věnuji dvacet let a až na Petra Kellnera mám mobil a korektní vztahy snad se všemi lidmi, kteří v českém byznysu a politice něco znamenají. Jsou to lidé, kteří nám mohou poskytnout zajímavé informace nebo pro nás budou exkluzivně psát.
Bude se za informace na serveru Česká pozice platit?
IL: Kromě některých rubrik se určitě zpoplatní archiv. Bude existovat tzv. VIP pozice, která bude poskytovat určitý nadstandard. A až bude vytvořen archiv, tak se zpoplatní.
Zpoplatnit obsah na zpravodajském webu – není to velký risk?
tiskový magnát Murdoch také zavřel obsah některých svých webů, a i přes pokles návštěvnosti nakonec vydělal
IL: Nemyslíme si to. Když má někdo zájem o kvalitní informace za rozumnou cenu, tak za ně rád zaplatí. Podívejte se na tiskového magnáta Murdocha – také zavřel obsah některých svých webů, a i přes pokles návštěvnosti nakonec vydělal. Ten, kdo dnes zacílí na kvalitní novinařinu, tj. do hloubky, ten v příštích deseti letech bere všechno.