SERIÁL O OSOBNÍCH FINANCÍCH (11. den, čtvrtek): Vyšlápněte si na svou banku

Poplatky, které si banky někdy strhávají za běžné služby, už asi někdy naštvaly i vás. Neplaťte zbytečně.
Než si založíte účet v bance, je dobré si přečíst opravdu všechny podmínky u všech souvisejících služeb, jako jsou platební karta, výběry z bankomatů, hotovostní operace na pobočkách a další.
Než se dopracujete ke svému 90dennímu číslu a začnete se zabývat rozpočtem, měli byste zjistit, zda náhodou bance, v níž máte uložené peníze, neplatíte za něco, co byste jinde měli zadarmo. Výše poplatků není sice ani zdaleka jediným kritériem, podle kterého vybírat banku, je ale hloupost platit za něco, co jiné ústavy nabízejí zdarma.
Omezit výdaje na bankovní poplatky lze dvěma základními způsoby:
- Můžete se naučit žít se stávajícími poplatky a přizpůsobit jim své chování. Máte například zdarma jen tři výběry z bankomatu? Vybírejte vždy spíše vyšší částky. Převody hotovosti na pobočce stojí desítky korun? Využívejte výhradně internetové bankovnictví. A tak dále.
- Můžete změnit banku. Český bankovní trh se postupně rozrůstá. Vedle řady dceřiných firem velkých zahraničních finančních ústavů se objevuje mnoho menších, z nichž některé jsou značkami v rámci jiné velké skupiny, jiné pak samostatnými entitami. Boj o zákazníka probíhá již řadu let a menší hráči lákají právě na nižší (někdy dokonce "žádné") poplatky. Je potřeba zvážit pro a proti (stabilita a zavedenost banky, možnost čerpání více služeb u jedné banky vs. výše poplatků), dobrou možností je i diverzifikace bankovních služeb (zjednodušeně řečeno, spořicí účet u jedné banky, hypotéka u jiné, běžný účet u další a tak dále).
A nakonec rada pro všechny, kdo na výpisu z účtu (ano, tento dokument byste si měli vždy pozorně projít, už z důvodu možného kybernetického útoku - hackeři s oblibou odsávají z účtů tisíců lidí drobné částky) najdou podezřelou strženou částku. Někdy stačí zvednout telefon a promluvit si buď se svým osobním bankéřem (běžná služba řady českých bank), nebo se protrmácet zdlouhavou komunikací s robotem, abyste zjistili, že vám banka opravdu nějakou částku strhla omylem. To je pak radost a zadostiučinění, vždyť kolikrát se vám banka omluví a chová se tak, jak by z podstaty věci měla, že? Banka je služba a vy jste klienti, nezapomínejte na to.
V každém ze 14 dílů seriálu najdete na Investičním webu vždy jeden krátký článek s jednoduchou radou, jak lépe nastavit své finance a přístup k nim.
Nechali jsme se volně inspirovat programem #BIBetterMoney, který je pomocníkem především pro zaneprázdněné profesionály z jiných oborů, kteří na samotné (nejen rodinné) finance nemají dost času. Jednotlivé díly seriálu budeme vzájemně propojovat, můžete je ale sledovat i pod tagem "finanční gramotnost". Některé díly bude komentovat přímo finanční poradce.
Čtrnáctidílný seriál o osobních financích byl na Investičním webu poprvé publikován v červnu 2015.
Aktuality
