Technologie a pracovní místa: Bod pro optimisty

Všímáte si rozšiřování samoobslužných pokladen v maloobchodních řetězcích? Pokladní mohou mít na technologický pokrok právem vztek. A nejsou jediní, podobně jsou na tom řidiči taxi, které o práci možná brzy připraví auta bez řidiče.
Válku na pracovním trhu mezi lidmi a stroji svádí společnost už po staletí. Ale jak to ve skutečnosti je - berou nám technologie práci, nebo ji pouze usnadňují?
Studie Deloitte, která se opírá o data od roku 1871 získaná ze sčítání lidu v Anglii a Walesu, došla k závěru, že všechno nelze vidět tak černě. Stroje lidem práci neberou, naopak přispívají k tvorbě pracovních míst.
Převažuje názor, že technologický pokrok má za následek likvidaci pracovních míst. Tento efekt je viditelnější než skutečnost, že vznikají místa jinde. "Proto v důsledku vnímá společnost nástup strojů negativně," míní ekonomové z Deloitte Ian Stewart, Debapratim De a Alex Cole, autoři zmíněné studie.
"Dominantním trendem je úbytek pracovních míst v zemědělství a výrobě, který je ale kompenzován růstem v odvětvích technologií a dalších služeb," píší ekonomové. "Stroje do budoucna převezmou monotónnější a pracnější úkony, nevytěsní ale poptávku po lidské práci nijak výrazněji než v posledních 150 letech."
Ubude těžké, nebezpečné a nekvalifikované práce
V některých sektorech mají technologie zajisté na svědomí úbytek pracovních míst. Stewart se svým týmem ale pochybuje o tom, že by šlo zrovna o práci, jakou bychom pro společnost chtěli udržet. Technologie přímo nahrazují práci lidských svalů a zvyšují produktivitu, čímž ve vybraných odvětvích snižují zaměstnanost.
"Ve Spojeném království je hlavním sektorem, kde je tento efekt cítit, zemědělství," píše se ve studii. V roce 1871 bylo 6,6 % pracovníků Anglie a Walesu zemědělců, dnes je jejich podíl 0,2% (klesl o 95 %).
Prádelny minulostí
Data také připomněla téměř zapomenutý sektor. V roce 1901 bylo v Anglii a Walesu celkem 200 tisíc lidí z celkem 32,5 milionu obyvatel zaměstnáno praním oděvů. V roce 2011 z celkového počtu 56,1 milionu lidí v tomto sektoru pracovalo už jen 35 tisíc osob. "Kombinace technologií, domácích vodovodů, elektřiny a automatických praček za dostupné ceny vedla k poklesu ochoty spotřebitelů platit za ruční praní nebo služby velkých prádelen," píše se v reportu.
Boom služeb
Zpráva odkazuje na tektonickou změnu pohledu společnosti na lidskou práci. Ze své historické role - tvrdé síly - se změnila spíše na péči či provizi za služby pro společnost. Za poslední dvě desetiletí došlo podle UK Labour Force Survey k 909% nárůstu počtu pomocného zdravotnického personálu a různých asistentů. Na druhou stranu ale bylo možné pozorovat pokles o 79 % u švadlen a tkalců, o 57 % u písařů a o 50 % u sekretářek.
Znalostní odvětví
V některých sektorech, jako jsou lékařství, vzdělávání nebo jiné profesionální služby, zvýšily technologie produktivitu i celkovou míru zaměstnanosti.
"Snadný přístup k informacím a rychlejší komunikace vedly k revoluci v odvětvích náročných na znalosti," tvrdí autoři studie. Současně narostla poptávka po profesionálních službách. Například data ze sčítání lidu od roku 1871 ukázala, že bylo v Anglii a Walesu na počátku 9 832 účetních a za 140 let se jejich počet zvedl dvacetinásobně na 215 678.
Vyšší poptávka po nadstandardním zboží a službách
Technologický pokrok snížil ceny základních statků, jako jsou potraviny, i zboží dlouhodobé spotřeby, jako jsou televize nebo kuchyňské spotřebiče. Reálná cena aut se ve Spojeném království za poslední čtvrtstoletí snížila na polovinu, poznamenává Stewart.
Lidem zbývají peníze na volnočasové aktivity. Vytváří se nová poptávka a nová pracovní místa, což vysvětluje například velký nárůst v počtu barmanů. "Navzdory poklesu tradičního pohostinství ukazuje sčítání lidu na to, že počet barmanů vzrostl v období let 1951 až 2011 na čtyřnásobek," píše se v reportu.
Věnujeme více času sobě
Ekonomové z Deloitte věří, že růst příjmů umožnil spotřebitelům utrácet více za osobní služby, třeba péči o tělo. To vedlo například k raketovému nárůstu v odvětví kadeřnictví. Zatímco v roce 1871 byl v Anglii a Walesu jen jeden kadeřník na 1 793 obyvatel, dnes je jeden na 287 lidí.
Závěr si ze studie lze vzít minimálně ten, že strašení technologickým pokrokem ve smyslu ohrožení pracovních míst je zjednodušující. Ne neopodstatněné, ale zjednodušující.
Zdroj: Deloitte