Babiš se dohodl na sepsání kodexu pro MAFRU s novinářem Hvížďalou

Etický kodex mediální společnosti MAFRA, která vydává celostátní deníky MF Dnes a Lidové noviny a provozuje řadu dalších médií, vypracuje novinář a spisovatel Karel Hvížďala. Nabídku nového vlastníka vydavatelské skupiny Andreje Babiše přijal s podmínkou, že s tímto postupem budou šéfredaktoři obou listů souhlasit a na konečné verzi kodexu se s ním budou podílet. V úterý o tom informoval mluvčí Agrofert Holdingu Karel Hanzelka.
Miliardář Babiš oznámil koupi mediální společnosti od německé Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft v minulém týdnu. Představil ji jako důležitý krok v jeho snaze vybudovat významnou mediální divizi na trzích České republiky a Slovenska. Již dříve do této skupiny patřily regionální týdeníky 5plus2 a vydavatelství Ecopress, které na Slovensku vydává deník Hospodárske noviny.
Hvížďala, který se mimo jiné podílel na sepsání Kodexu Českého rozhlasu, má pomoci rozptýlit obavy některých kritiků z omezování novinářské nezávislosti, a to především s ohledem na Babišovo politické působení. Nový kodex by tak měl přesně rozdělit role v této mediální divizi.
"Zástupce majitele (vydavatele) by redakcím určoval rozpočet, jmenoval a odvolával šéfredaktory, šéfredaktoři by měli zaručenou bezvýhradnou samostatnost v personálním obsazení redakcí a ručili za obsah vydávaných periodik," uvedl Hanzelka.
Kodex má podle něj také jasně a transparentně oddělit vydavatelství od ostatních firem Agrofertu, od politického hnutí ANO a dalších Babišových aktivit. Dokument zároveň určí způsob, jak budou řešeny případné neshody mezi vydavatelem, respektive majitelem a redakcí.
Zdroj: ČTK