Buffettovy dopisy: 10 lekcí (nejen manažerské) komunikace

Od roku 1965, vždy na přelomu února a března, vždy v sobotu ráno, zveřejňuje Warren Buffett svůj výroční dopis akcionářům investiční společnosti Berkshire Hathaway. Bez nadsázky jde o nejanalyzovanější finanční newsletter na světě, bezprostředně po zveřejnění jej interpretují noviny a finanční servery od USA po Austrálii. Buffett píše dopis sám, v jednoduchých odstavcích, prastarým fontem a v podstatě bez obrázků a grafů, jen sem tam nějaká ta tabulka probleskne.
1. Přiznává chyby
Řadí se k těm, kteří vybudovali svá impéria od nuly. Podobně jako John D. Rockefeller (Standard Oil Company) nebo Steve Jobs (Apple). Přesto ukazuje pokoru: "Uskutečnil jsem některé hloupé nákupy a zaplatil za goodwill společností, které jsme později museli odepsat. " A stále o sobě pochybuje: "Možná jsem s nákupem akcií IBM vážně udělal chybu. "
2. Chválí své manažery, zaměstnance i akcionáře
Pro pochvalu nejde daleko: "Tuhle společnost vede úžasný ředitel, ve svém oboru je to doopravdy da Vinci." Nebo: "Tak tuhle společnost doporučil k nákupu Todd. Byl to úžasný tah, že jsme ho najali." A 25 zaměstnanců z ústředí Berkshire? "Nikoho z nich bych nedokázal postrádat. Vysoká efektivita Bershire existuje jen díky těmto fantastickým manažerům, kteří firmu udržují v disciplinovaném chodu." A pro akcionáře: "Nikdo pro nás není důležitější než investor s omezenými prostředky, který nám svěřil podstatnou část svých úspor!"
3. Pracuje v nerozlučném tandemu
Vše rozhoduje s partnerem, viceprezidentem společnosti, Charliem Mungerem. "Data jsme se rozhodli takto upravit. Charlie a já věříme, že takhle lépe než podle pravidel účetnictví GAAP odrážejí naše skutečné zisky a náklady." Mimochodem, spojení "Charlie and I" se v dopisech vyskytuje maximálně ob stránku.
4. Posiluje étos výbornými výsledky
"Rok 2015 jsme zakončili s tržním podílem 11,4 % ve srovnání s 2,5 % v roce 1995," říká například o "své" pojišťovně GEICO. Chybí typický korporátní balast, výmluvy, mlžení o číslech. Místo toho používá směs logiky (čísel), étosu ("naše zkušenosti") i patosu ("přijďte i se svými dětmi").
5. Personifikuje svoji společnost symboly
Dávno pochopil, že třeba milé zvířátko v reklamě dokáže společnost zosobnit a prodat klientům. Dělá si legraci z ještěrky, která v jeho reklamách neustále mluví o pojištění (ještěrka, anglicky gecko, je slovní hříčkou s názvem pojišťovny Geico).
6. Dává financím lidský rozměr
"Heinz se mimochodem loni spojil s Kraftem, takže teď máme v portfoliu kečup, hořčici a Kraft dělá ty své vynikající hotdogy Oscar Mayer. Přiveďte na valnou hromadu i děti, Oscary se tam budou prodávat na stáncích!"
7. Staví na první místo selský rozum
Například o odvozených cenných papírech (derivátech) říká: "Za problémy trhu stálo přeprodávání hypoték a na nich postavených cenných papírů institucím. Když Wall Street začne 'inovovat', mějte se na pozoru!"
8. Je nezměrný optimista
"240 let bylo chybou sázet proti Americe. A ani teď není čas s tím začínat!"
9. Používá metafory a přirovnání
"Risk management? Ten má většina pojišťoven 'na háku'. Ale v Berkshire to je náboženství."
10. Půjčuje své dvě sestry. Vážně!
Humor je kořením života. Warren Buffett v předmluvě ke knize Plain English Handbook píše: "Když sepisuji výroční zprávu, představuji si, že mluvím na své dvě sestry. Až budete psát, také si někoho představte. A že nemáte sourozence? Tak si na chvíli vypůjčte ty moje. Začněte svůj dopis oslovením: "Drahá Doris a Bertie!"