Twitter jako největší psychologická laboratoř: Případová studie na téma amerického trhu práce
Čerstvá sada dat z amerického trhu práce, která byla zveřejněna na začátku července, rozpoutala jako již tradičně hotovou twitterovou bouři. Statistika, kterou na trh na začátku každého měsíce posílá americké ministerstvo práce, je investory sledována jako žádná jiná, čemuž odpovídá i aktivita na sociálních sítích.

V případě dat z trhu práce se investoři na sociálních sítích neuchylují pouze k jejich reprodukci. Místo toho se je snaží dávat do kontextu a poukazovat na aspekty, které by jinak bez větší pozornosti zapadly. Jak to na Twitteru vypadalo krátce po zveřejnění červnové statistiky?
Nejdříve se objevily strohé zprávy o tom, kolik bylo vytvořeno nových pracovních míst, jak se vyvíjely míra nezaměstnanosti, mzdy a míra participace.
CORRECTION: June US Nonfarm Payrolls +223k vs +233k expected and +280k previous.
— Bespoke (@bespokeinvest) 2. Červenec 2015
Unemployment rate 5.3% vs 5.4% expected and 5.5% previous.
Average Hourly Earnings +2.0% YoY vs +2.3% YoY expected and previous.
— Bespoke (@bespokeinvest) 2. Červenec 2015
Average Weekly Hours 34.5 versus 34.5 expected and previous.
Labor Force Participation Rate 62.6% versus 62.9% expected/previous.
— Bespoke (@bespokeinvest) 2. Červenec 2015
Pár vteřin poté se objevilo upozornění, aby investoři nezapomínali, že statistika týdenního počtu nových žádostí o podporu v nezaměstnanosti dopadla hůře než v předchozím týdnu a také hůře, než se čekalo.
Don't forget claims!
Initial Jobless Claims this week 281k versus 270k expected and 271k previous.
— Bespoke (@bespokeinvest) 2. Červenec 2015
V jednom z dalších tweetů australská ekonomka a akademička Justin Wolfersová poznamenala, že statistika sice není úplně skvělá, avšak svědčí o tom, že jsou v USA stále vytvářena pracovní místa a ekonomika zatím nejeví známky přehřívání.
Jobs report: OK, not great. We're still creating jobs. No signs the economy is overheating. Growth is a bit slower than most had guessed.
— Justin Wolfers (@JustinWolfers) 2. Červenec 2015
Televizní moderátorka a autorka bestselleru The Entrepreneur Equation Carol Rothová pro změnu zdůraznila, že se míra participace propadla na nejnižší hodnotu od října 1977, což svědčí o tom, že "lidé z trhu práce padají jako mouchy". Stejné číslo neváhal okomentovat ani ředitel a hlavní globální stratég Euro Pacific Capital Peter Schiff, který přidal, že o práci v červnu přišlo 432 tisíc Američanů.
The labor force participation rate has dropped to 62.6%, the lowest level since Oct 1977- people are dropping like flies out of workforce.
— Carol Roth (@caroljsroth) 2. Červenec 2015
432,000 Americans dropped out of the labor force in June, sending the labor force participation rate crashing to 62.6, its lowest since 1977
— Peter Schiff (@PeterSchiff) 2. Červenec 2015
Nemálo bylo samozřejmě i varování, že zpomalení růstu mezd nevěstí nic dobrého.
In Reverse
Average hourly earnings decelerated to 2% pace, more signs of underlying weakness in the US economy
— Lawrence McDonald (@Convertbond) 2. Červenec 2015
Jakmile investoři okomentovali všechny základní údaje a uvedli je do patřičného kontextu, přišly na řadu ironie, sarkasmus a vtip.
Jeden z tweetů například necelých pět minut po odtajnění dat z trhu práce vtipkoval, že z trhu práce 400 tisíc lidí dobrovolně odešlo jen proto, aby se mohli zúčastnit hudebního festivalu Bonnaroo.
400,000 people left the Labor Force in June to go to Bonnaroo.
— Downtown Josh Brown (@ReformedBroker) 2. Červenec 2015
Věčně kritický server Zero Hedge zase neopomněl připomenout, že ani 223 tisíc vytvořených pracovních míst a 5,3% míra nezaměstnanosti nedokázaly Fed přimět k tomu, aby opustil politiku nulových úrokových sazeb.
223K jobs and 5.3% unemployment is clearly not enough for the Fed to end 7 years of ZIRP
— zerohedge (@zerohedge) 2. Červenec 2015
Twitterové reakce investorů na nová data z trhu práce tvoří svého druhu mikrosvět, který se řídí vlastními pravidly a zákonitostmi. Všichni mají stejné vstupní informace, ale to, jak s nimi naloží, záleží pouze na nich. Různé názory, které se v prvních minutách po zveřejnění údajů objevují, ukazují, jak rozdílně investoři k ekonomickým datům přistupují a jaké zdánlivé maličkosti pro ně mají význam.