Fotbalové EURO: Ekonomický význam bude v Polsku dočasný, Ukrajině zůstanou nové vlaky a špatná mezinárodní reputace

Přípravy na EURO 2012 zvýšily v obou zemích investiční aktivitu. Přibližně 90 % z celkem 30,2 miliardy eur proinvestovaných v obou zemích připadá na investice do infrastruktury. Zápasy přijede sledovat odhadem jeden milion turistů, kteří v obou zemích utratí minimálně 800 milionů eur. Očekává se, že EURO 2012 zvýší HDP Polska v letech 2008 až 2020 o 2 %.
Polsko a Ukrajina investovaly celkem 30,2 miliardy eur do infrastruktury a sportovních areálů. Takto podpořený růst kapitálových investic (9 % na Ukrajině, 8,5 % v Polsku) zmírnil negativní dopady finanční krize. Zápasy přijede sledovat přibližně jeden milion turistů, z nichž každý v průměru třikrát až čtyřikrát přenocuje a utratí zhruba 800 eur. Po skončeném šampionátu navíc zůstane v obou hostitelských zemích vylepšená infrastruktura.
Investice do polské infrastruktury mohou nalákat peníze ze zahraničí
Z 19,8 miliardy eur (5,2 % HDP), které Polsko investovalo do příprav na EURO 2012, bylo 86 % vynaloženo na modernizaci dopravní infrastruktury (silnice, městská hromadná doprava, železnice a letiště). Polsko dosud mělo čtvrtou nejnižší hustotu dálniční sítě v EU. Výstavba dopravních komunikací by nyní měla pomoci zvýšit efektivitu a produktivitu polských výrobců.
"Výsledkem by mohl být vetší objem přímých zahraničních investic v Polsku, špatná infrastruktura byla dosud pro zahraniční investory největší překážkou," tvrdí Petr Bittner, makroanalytik z České spořitelny. Tyto investice by také měly pomoci vládě dosáhnout stanoveného cíle, jímž je snížení nezaměstnanosti pod 12,3 % do konce roku 2012.
"Organizátorům se mimo jiné podařilo zredukovat podíl investic směřujících do sportovní infrastruktury pod 10 %, což je důležité zejména proto, že se pořadatelé akcí podobných rozměrů často následně potýkají s obrovským přebytkem kapacit," oceňuje Bittner.
Pouze mírný nárůst v oblasti cestovního ruchu
Mistrovství Evropy zásadně nezvýší počet návštěvníků – nárůst o 500 až 700 tisíc turistů odpovídá ročnímu zvýšení, k němuž v Polsku v posledních letech dochází (2011 – 13,2 milionu turistů, 2010 – 12,4 milionu turistů).
"Celkově budou mít mimořádné příjmy z cestovního ruchu pravděpodobně pouze krátkodobý charakter a poslouží pouze k pokrytí mimořádných výdajů, například bezpečnostních opatření. Dlouhodobé efekty jsou dle našeho názoru diskutabilní," vysvětluje Bittner to, proč považuje odhad výdajů ve výši 800 eur na jednoho návštěvníka za realističtější než v Polsku očekávaných 1 000 eur. "Pokud by však Polsko (s trochou štěstí) dosáhlo na medaili, odrazilo by se to v reálné ekonomice – zvýšila by se důvěra spotřebitelů a s ní i spotřeba domácností, což by podnítilo hospodářský růst."
Úbytek peněz z fondů EU by mohl v roce 2013 vést k růstu sazeb
31 % veškerých investic bylo financováno z fondů Evropské unie, což vedlo ke zvýšení čistého transferu peněz EU z 0,9 % HDP v roce 2009 na 2,4 % HDP v roce 2011. "Tato hodnota by se v roce 2013 měla snížit na 0,9 %, což by mohlo ovlivnit devizový kurz, v extrémním případě i rozhodování měnově-politického výboru. Když to bylo potřeba, používala vláda výměnu těchto prostředků na podporu zlotého tím, že ji prováděla místo u centrální banky přímo na trhu. Pokud by tyto směny měly skončit, zůstane měnově-politický výbor ve svém úsilí o posílení zlotého odkázán sám na sebe a mohl by více tíhnout ke zvyšování sazeb," předpokládá Bittner.
Ukrajina: Největší investice byly do dopravní infrastruktury
Celkem vynaložila Ukrajina v letech 2008 až 2012 9 % HDP na přípravu fotbalového šampionátu. Každý rok tak zprostředkovala prácí 69 tisícům lidí. 85 % veškerých finančních prostředků bylo použito na zoufale zaostalou infrastrukturu.
"Modernizace dopravní infrastruktury a sportovních areálů byla již naprosto nezbytná. V žádném případě se nejedná o zřizování přebytečných kapacit pouze pro potěchu turistů. V každém městě, kde se bude hrát fotbal, byly zřízeny nové letištní terminály a s výjimkou Kyjeva také nové vzletové a přistávací dráhy. Silniční komunikace spojující velká města prošly kompletní rekonstrukcí. Například ke zdolání 540 kilometrů mezi Lvovem a Kyjevem bylo dosud možno použít vlak a cesta trvala 7 až 10 hodin. Vlaky dovezené z Koreje budou na nově vybudované trati dosahovat rychlosti až 180 km/h, což pro Ukrajinu znamená obrovský pokrok. Také místní samospráva využila příležitosti a výrazně obnovila vozový park," popisuje Petr Bittner. "Bez této obrovské sportovní akce by k těmto investicím asi vůbec nedošlo. Kromě toho je velice pravděpodobné, že stavební firmy a samospráva budou i po skončení mistrovství lobbovat za další investice."
Drahé hotely by mohly turisty odradit
Ukrajina byla několikrát kritizována za vysoké ceny hotelových pokojů, které by fotbalové fanoušky mohly odradit, čímž by se utlumil příliv turistů. "V současnosti jsou ceny pokojů na Ukrajině, zejména pro období konání šampionátu, extrémně vysoké. Je to důsledek komplikovaného procesu vydávání stavebních povolení, jehož důsledkem je malý počet hotelů. Kvůli vysokým cenám ubytování budou mít na Ukrajině svoji základnu pouze dva z účastnických fotbalových týmů," popisuje riziko pro ukrajinské hoteliéry Bittner.
Podaří se Ukrajině dobýt srdce fanoušků?
Ukrajina se potýká se špatnou mezinárodní reputací. Bude pro ni obtížné vybudovat si před světovou veřejností pozitivní image. "Problémy s image má Ukrajina na politické úrovni: na protest proti odsouzení Julije Tymošenkové se mnozí evropští politici rozhodli odříci návštěvu Ukrajiny. Nicméně předpokládáme, že se startem mistrovství přitáhnou pozornost samotné zápasy, což zastíní politické diskuze," uzavírá analytik z České spořitelny Petr Bittner.
Zdroj: Erste Group Bank