Co pozitivního přinesl složitý rok 2020?

Baby boom slonů v Keni, první zvolená viceprezidentka v USA, zahájení prodeje masa vypěstovaného v laboratoři, nejrychleji vytvořená mRNA vakcína v historii, návrat bobrů do britské přírody, objevení enzymu konzumujícího plasty, zpřísnění uploadů videí na PornHubu nebo třeba první let rakety z dílny SpaceX s lidskou posádkou. I to jsou pozitiva uplynulého roku. Výběr dalších, veskrze vážnějších a více z (české) ekonomiky, sestavili na konci roku také analytici z České spořitelny.
On-line prodeje narostly o 25 %
Meziroční růst předvánočních on-line prodejů v ČR přesáhl podle odhadů úroveň 30 %, za celý rok 2020 by česká e-commerce měla růst o čtvrtinu (v roce 2019 +15 %). Množství doručovaných balíků meziročně narostlo o 50 %. Pandemie urychlila vývoj v logistice o několik let.
Skok ve využívání internetu a digitálních technologií
K internetu bylo v roce 2020 podle ČSÚ připojeno 82 % českých domácností. Z rodin s dětmi a mladých rodin bez dětí jsou to téměř všechny (99 %, respektive 98 %). Zatímco v roce 2019 nakupovalo on-line podle dat ČSÚ 39 % české populace, o rok později to bylo již 54 %. Největší meziroční nárůst zaznamenalo sledování placených pořadů. Zatímco na jaře roku 2019 uvedla 3 % osob, že si zaplatila za sledování filmů či seriálů přes internet, v roce 2020 jich bylo již 10,5 %. Telefonování přes internetové aplikace (Skype, WhatsApp) využívá 48 % osob, zprávy přes messenger (Facebook, WhatsApp, Viber) zasílá 60 % české populace starší 16 let.
49 % firem přešlo v době uzavření ekonomiky alespoň částečně na home office
Vyplývá to z průzkumu StartupJobs. Lidé se rychle naučili používat nové komunikační technologie. Na druhou stranu si uvědomili, jak důležitý je sociální kontakt.
Rozvíjí se elektronická dokumentace
Lidé začali mnohem více vyžadovat on-line řešení typu elektronických podpisů smluv. Od roku 2021 by navíc měla fungovat bankovní identita, která umožní identifikační údaje pro přihlášení do on-line bankovnictví používat také k prokázání se a potvrzení identity v elektronickém světě.
Celosvětové tržby videoherního průmyslu vzrostou v roce 2020 o pětinu
Tržby se tak dostanou na 175 miliard dolarů. Uvedla to společnost Newzoo.
V době pandemie se daří on-line, ale překvapivě i televizní reklamě
Vítězem pandemie bude on-line reklama, která těží z přesunu obchodníků na web. Podle posledních čísel ale roste i televizní reklama, a to přesto, že se několik let předpovídá, že nejvíce reklamy bude mířit na internet.
Zájem o virtuální prohlídky bytů vzrostl o 250 %
Uvádí to Kryštof Kubajka, realitní expert z Videobydleni.cz. Dříve přitom makléři vytvářeli videoprohlídky jen pro dražší nemovitosti. Nyní je tvoří i pro běžné byty i domy, a to ty určené k prodeji i k pronájmu.
Do on-line prostoru se přesunuly večírky či ochutnávky vína
Protože se lidé nesměli stýkat a restaurace byly uzavřené, různé akce se přesunuly do on-line prostoru. Mimo jiné šlo o ochutnávky vína, kdy před samotným živým přenosem dorazila účastníkům krabice s vinnými vzorky.
Telemedicína je na vzestupu
Podle chirurga Tomáše Šebka lze distančně odvést 10-15 % lékařských úkonů. Do zdravotnictví vstupují také e-commerce hráči, Amazon rozjel v USA on-line prodeje léků (i na recept).
EU ukázala akceschopnost
Členské státy EU se v krátkém čase dokázaly dohodnout na návrhu víceletého rozpočtu EU pro období 2021-2027 a rovněž na Plánu obnovy EU. Evropská komise zprostředkovává státům nákup vakcín proti koronaviru.
Emise CO2 se snížily o 8 %
Podle Mezinárodní energetické agentury se v roce 2020 celosvětové emise CO2 sníží o 8 %. Pokles aktivity v průmyslu a dopravě je cítit, napřesrok lze ovšem očekávat spíše nárůst.
Zdroj: Česká spořitelna