Proč lidé tak často naletí finančním poradcům?

"Podvedl mě finanční poradce," stěžuje si řada lidí. A není jich málo. A ještě více je těch, kteří si nestěžují. Proč je tak snadné prodat nevýhodný produkt klientovi?
Kvalita finančního poradenství se obecně zlepšuje. Stížností sice přibývá, ale to je spíše dáno většími možnostmi i ochotou lidí stěžovat si. Pořád je ovšem široký prostor pro šlendriánství hraničící až s podvodem. Lidé se zdají být nepoučitelní a jsou ochotni "skočit na špek" až příliš snadno. Proč?
Finanční poradenství je především obchod. I dobrý finanční poradce musí svůj finanční plán klientovi především prodat. A prodat přinejmenším tak dobře, aby se klient nenechal obalamutit dalším zprostředkovatelem, který mu zaklepe na dveře. A nebo příjemnou paní na přepážce banky.
Schopnému obchodníkovi je více či méně (podle osobních preferencí) jedno, co prodává. Optimální jsou produkty s vysokou marží, tedy s cenou co nejvíce přesahující náklady. Z nich plyne zpravidla též nejvyšší provize za jejich prodej. Má to ovšem jistou hranici – musí být někdo (dostatečně velké množství zákazníků) ochoten produkt kupovat. A to je druhá strana mince.
Reklama funguje i v poradenství
Proč je tak úspěšná reklama? Lidé jí rádi podlehnou. Dokonce i v jakémkoli "kamenném" obchodě s osobním prodejem si lidé u dobrého obchodníka koupí zboží více, nebo alespoň za vyšší cenu, než původně plánovali. A lidé odcházejí spokojeni.
Obdobné je to s finančním poradenstvím. "Vy jste chtěli jen krytí rizika? Ale to z toho nic nedostanete! Kupte si raději tento životní program - a ještě na tom vyděláte!" A klient je rád, že dostane nějakou přidanou hodnotu. Rád podlehne klamu, že si koupí něco ještě výhodnějšího, než původně zamýšlel.