Trh plný rozdílů

Mezi dobrou pizzou v Česku a v Itálii přece nemůže být žádný rozdíl. Jenže ejhle, když opouštíte pizzerii v Itálii, nemůžete se zbavit dojmu, že to přece jen bylo docela jiné jídlo. A v investování a na trzích je tomu v řadě případů zrovna tak. Zde je několik příkladů.
Portfolio vs. investiční plán
Portfolio samo o sobě není investičním plánem. A pokud portfolio není sestaveno podle určitého plánu, jde o čistou spekulaci.
Problém je i v tom, co lidé často považují za svůj investiční cíl, a sice nadvýnos. Cílem nikdy nemá být dosahovat vyšších výnosů než ostatní, cílem má být dosahovat výnosů, které zajistí člověku dostatečný příjem. Pokud někdo s penězi zachází tak, že mu dojdou v 75, a někdo jiný tak, že mu vystačí až do 80, bude ten "úspěšnější" vítězem jen tehdy, pokud v 80 i umře.
Dobrá rada vs. efektivní rada
Dobré rady jsou všude kolem, není potřeba je příliš hledat. Lidé navíc dobré rady většinou nepotřebují, protože sami tuší, jak by se měli chovat a čím by se měli řídit. Efektivní rada je taková, která člověka provede cestou k úspěchu, ne mu jen tuto cestu v dálce ukáže.
Dobrý produkt vs. dobrý byznys
Dobrý produkt lidem usnadňuje nebo zpříjemňuje život. Sám o sobě ale pro společnost, která jej vyrábí, nic neznamená, protože stačí, aby někdo přišel s ještě lepším produktem, a je konec. Dobrý byznys se nezakládá na jednom produktu, a už vůbec se nespoléhá na to, že bude stále profitovat z toho samého. Dobrý byznys je založený na neustálém inovování a vývoji.
Rady druhým vs. řízení se radami
Řada portfoliomanažerů investorům doporučuje, na co se na trhu právě teď zaměřit, a radí jim, které akcie by měly mít lepší a které horší výkonnost. Jak je ale možné, že ti samí portfoliomanažeři zaostávají nejen za konkurencí, ale i za celým trhem? Jednoduše proto, že radit je jednodušší než se radami řídit.
Zdroj: A Wealth of Common Sense