US MARKETOtevírá za: 17 h 6 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META-0,92 %
TSLA+4,72 %
AAPL+0,53 %

Povinné ručení a havarijní pojištění: Neplaťte zbytečně více, než musíte!

Kdybych to byl býval(a) věděl(a), tak bych si uzavřel(a) lepší pojistku. K takovému zjištění dospějí majitelé aut většinou až po první nehodě, kdy zjistí, že jejich asistenční služba neproplatí vyproštění vozidla po nehodě, že při totální škodě přišli o velké peníze za spoluúčast na havarijním pojištění nebo že museli doplatit původně výhodnou cenu za pojistku podle najetých kilometrů, když třeba i mírně překročili limit. Proto se určitě bude hodit pár dobrých rad, jak nastavit kvalitní havarijní pojištění i povinné ručení, abyste neplatili zbytečně příliš (a zbyly vám peníze na něco jiného, třeba na investice).

Navýšení limitu povinného ručení nestojí moc, ale může toho hodně zachránit

Současný limit 35 milionů korun u povinného ručení již od 1. ledna 2024 nebude na odškodnění za způsobené škody stačit. Tento limit se nově navýší na 50 milionů korun. Zvýšení je způsobeno inflací a rostoucími cenami materiálů a lidské práce. Navzdory tomu zvažte, zda si nenastavit limit minimálně na 100 milionů korun. Cena se již tak významně lišit nebude a může se to hodně vyplatit.

K čemu je dobré připojištění takzvané přímé likvidace v případě nezaviněné nehody?

Ne každý se s touto možností již setkal. Některé pojišťovny ji nabízejí dokonce jako součást povinného ručení, zatímco u jiných si je můžete přidat za malý roční poplatek. Toto pojištění vás ochrání v případě, že se stanete účastníky dopravní nehody, kterou jste nezpůsobili. Vaše pojišťovna vám poskytne peníze na opravu vozu a následně je vymáhá z pojišťovny viníka nehody. Tento proces může být komplikovanější například tehdy, pokud je viníkem cizinec s pojišťovnou v zahraničí. S cizinci a jejich pojišťovnami může být komunikace náročnější a toto doplňkové pojištění vás před těmito komplikacemi ochrání. Navíc můžete získat nadstandardní výhodu v podobě náhradního vozidla, které můžete využít během doby opravy svého vozu ve smluvním servisu.

Pozor na základní asistenční služby

Jistě to znáte – snažíte se na pojištění co nejvíce ušetřit, a tak si vyberete to nejlevnější řešení. V takovém případě je ale namístě opatrnost ohledně toho, co je v ceně opravdu zahrnuto. Může se totiž stát, že přijdete o doplňkové pojištění pro případ nehod, které jste nezavinili, případně že základní asistenční služby nezahrnují odtah vozu při poruše, vyproštění vozidla, pomoc při nedostatku paliva nebo vybití baterie. Rozdíl přitom bývá zpravidla jen několik set korun ročně. Kvalitnější asistenční služby vás přitom mohou ochránit před řadou nepříjemností.

Jakou si zvolit havarijní spoluúčast?

Jakou si zvolit spoluúčast? Spoluúčast je částka, kterou pojištěný z nákladů na škodu hradí sám. Jinými slovy, jde o částku, kterou pojištěný platí při každém pojistném plnění. Může být stanovena jako pevná částka (fixní spoluúčast), nebo jako určité procento z výše pojistného plnění (procentuální spoluúčast). Která je výhodnější?

Představte si, že v současnosti vlastníte auto v hodnotě 300 tisíc korun. Na výběr máte havarijní pojištění s procentuální 5% spoluúčastí za 7 000 korun ročně, pojištění za 7 300 korun ročně s fixní spoluúčastí 5 000 korun nebo pojištění za 7 000 korun ročně s fixní spoluúčastí 10 000 korun. V důsledku nadšení z nového auta a nedostatečného seznámení s jeho chováním, dotáčivostí a brzdnou silou například můžete nabourat do stromu. Opravna škodu může posoudit jako totální zničení. Při 5% spoluúčasti by pojišťovna odečetla z odškodného 15 tisíc korun, při fixní spoluúčasti buď 5 tisíc nebo 10 tisíc korun.

Doporučuje se proto volit fixní spoluúčast. V těžkých případech, kdy je pojištění nejvíce potřeba, je to výhodnější. Nemluvě o luxusních vozech v hodnotě milionu korun a více, kde je rozdíl ještě výraznější.

Roční nájezd kilometrů se při překročení limitu může prodražit

Některé české pojišťovny nabízejí takzvané zvýhodnění při nižším nájezdu kilometrů pro klienty, kteří najezdí třeba do 10 tisíc kilometrů za rok. Pokud plánujete toto pojištění využít, dobře to zvažte. Zvláště při on-line sjednávání může omylem dojít k tomu, že zaškrtnete, že ujedete méně než 5 tisíc kilometrů. V takovém případě si pojišťovna ve výročí smlouvy vyžádá stav tachometru a při vyúčtování vás může čekat nemilé překvapení. Tuto variantu pojištění se doporučuje využívat například pro druhé auto v rodině, které je používáno jen zřídka, u kterého si můžete být jisti, že v něm neujedete více než 5 nebo 10 tisíc kilometrů.

AutaPojištění
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa