Češi a svět: Obliba digitálních technologií roste, kvalitní poradci zlepšují šance na zajištěný důchod

Tři čtvrtiny retailových investorů (73 %) hledají informace o investování a odborné poradenství on-line. 77 % jich využívá digitální investiční platformy a v průměru na nich drží 50 % svých portfolií. Úroveň využívání digitálních investičních platforem je vysoká ve všech věkových skupinách. Nejvyšší prioritou pro drobné investory je finanční zajištění na stáří, ale pouze každý čtvrtý (23 %) je na dobré cestě k dosažení tohoto cíle. Vyplývá to z průzkumu společnosti Amundi.
Digitální investování není výsadou mladších investorů. Naopak, stále více lidí napříč různými věkovými skupinami se zapojuje do této formy investování. Více než tři čtvrtiny respondentů (77 %) investují alespoň část svého portfolia prostřednictvím digitálních platforem nebo aplikací, téměř třetina z nich investuje výhradně on-line.
Mezi jednotlivými zeměmi ale existují výrazné rozdíly. Například investoři ve Finsku (95 %), Brazílii (89 %), Švédsku (89 %) a Jižní Koreji (89 %) využívají digitální nástroje více než ti v Thajsku (46 %), Japonsku (64 %) nebo Francii (65 %). V Česku zatím investoři digitální platformy využívají méně, jejich obliba ale stoupá. Podle průzkumu agentury STEM/MARK pro Amundi z konce loňského roku investuje téměř třetina Čechů (31,5 %) přes bankovní nebo nebankovní investiční aplikaci.
Digitální investice se neomezují pouze na mladší populaci. 68 % osob starších 50 let investuje digitálně. Podíl je vyšší u mladších investorů, takže lze předpokládat, že s jejich rostoucím věkem bude podíl digitálních investic dále narůstat.
Digitální zdroje informací
Téměř tři čtvrtiny drobných investorů (73 %) získávají informace nebo rady ohledně investování prostřednictvím digitálních kanálů. V Evropě je tento podíl mírně nižší (69 %), v Asii dosahuje 76 %. 38 % respondentů se přitom obrací na influencery, které znají z televize, rádia, podcastů, blogů nebo sociálních sítí, zatímco 31 % lidí dává přednost oficiálním webovým stránkám poskytovatelů investičních služeb.
Z konkrétních platforem má mezi drobnými investory největší vliv YouTube, který sleduje 72 % z nich. Následují Instagram (49 %) a Facebook (46 %). Evropští investoři se na influencery obracejí méně často, obzvláště ve věkové skupině 51 až 60 let.
V Česku podle průzkumu STEM/MARK čerpá informace a rady z on-line kanálů více než 80 % oslovených. Nejčastěji sahají po webových stránkách bank a investičních společností nebo specializovaných finančních portálech. Méně častým zdrojem jsou internetové diskuze (11 %) nebo influenceři na YouTube (13,5 %). Třetina dotázaných (32,6 %) se obrací na investiční poradce.
Hybridní model poradenství posiluje finanční plánování a investiční jistotu
Z průzkumu Amundi vyplývá, že více než polovina investorů (54 %) nemá sestavený dlouhodobý plán. Ti, kteří ho mají, ale čtyřikrát častěji uvádějí, že věří, že dosáhnou finančního zajištění na stáří. Výrazný rozdíl se ukazuje také u investorů, kteří využívají profesionální poradenství, ať už osobní, nebo digitální. Ti mají téměř třikrát častěji sestavený investiční plán než ostatní, což podtrhuje význam odborného vedení při plánování budoucnosti.
V České republice je zájem o poradenství relativně vysoký. Podle dat STEM/MARK 65,5 % drobných investorů alespoň občas konzultuje své investice s finančním poradcem.
Naopak investoři, kteří spoléhají výhradně na digitální technologie (19 %), obvykle profesionální poradenství nevyužívají. Právě u této skupiny se častěji objevují pochybnosti o vlastních rozhodnutích (62 % oproti 69 %) a menší jistota ohledně dosažení investičních cílů.
Průzkum Amundi zároveň ukazuje, že investoři oceňují lidský přístup, zejména pokud jde o dlouhodobé finanční plánování. Rostoucí zájem o digitální nástroje ale potvrzuje, že budoucnost patří hybridnímu modelu poradenství, který dokáže propojit to nejlepší z obou světů a lépe odpovídat na různorodé potřeby drobných investorů.
Důchod jako hlavní investiční cíl, ale stále nedostatečně zohledněný v alokaci
Na otázku, co investory ve světě nejčastěji vede k investování, respondenti nejčastěji uváděli snahu zajistit si pohodlný důchod (41 %). Následovala motivace dosáhnout co nejvyššího výnosu (39 %). Čeští investoři vnímají priority trochu jinak – hlavním důvodem je snaha ochránit úspory před znehodnocením (51,8 %), zatímco zajištění na stáří je až na druhém místě (41,6 %), ukázal průzkum STEM/MARK.
Zajímavé také je, že ačkoli si dvě třetiny investorů (66 %) věří, že dělají správná rozhodnutí, výrazně méně (26 %) jich je skutečně na cestě k dosažení příjmů, které by jim zajistily komfortní důchod. Jedním z důvodů může být, že více než polovina respondentů (54 %) nemá sestavený dlouhodobý finanční plán, který by jejich rozhodování podpořil a dal mu strukturu.
Společnost Amundi zjišťovala, jak drobní investoři přistupují k investování on-line, od využívání on-line platforem až po to, kde hledají informace a s kým se radí. Průzkumu se zúčastnilo 11 tisíc retailových investorů z různých demografických skupin ve 25 zemích.
Zdroj: Amundi