US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,35 %
ČEZ-1,00 %
NVIDIA-2,47 %

Češi a svět: Obliba digitálních technologií roste, kvalitní poradci zlepšují šance na zajištěný důchod

Tři čtvrtiny retailových investorů (73 %) hledají informace o investování a odborné poradenství on-line. 77 % jich využívá digitální investiční platformy a v průměru na nich drží 50 % svých portfolií. Úroveň využívání digitálních investičních platforem je vysoká ve všech věkových skupinách. Nejvyšší prioritou pro drobné investory je finanční zajištění na stáří, ale pouze každý čtvrtý (23 %) je na dobré cestě k dosažení tohoto cíle. Vyplývá to z průzkumu společnosti Amundi.

Redakce IW
Redakce IW
2. 5. 2025 | 8:28
Důchody

Digitální investování není výsadou mladších investorů. Naopak, stále více lidí napříč různými věkovými skupinami se zapojuje do této formy investování. Více než tři čtvrtiny respondentů (77 %) investují alespoň část svého portfolia prostřednictvím digitálních platforem nebo aplikací, téměř třetina z nich investuje výhradně on-line.

Mezi jednotlivými zeměmi ale existují výrazné rozdíly. Například investoři ve Finsku (95 %), Brazílii (89 %), Švédsku (89 %) a Jižní Koreji (89 %) využívají digitální nástroje více než ti v Thajsku (46 %), Japonsku (64 %) nebo Francii (65 %). V Česku zatím investoři digitální platformy využívají méně, jejich obliba ale stoupá. Podle průzkumu agentury STEM/MARK pro Amundi z konce loňského roku investuje téměř třetina Čechů (31,5 %) přes bankovní nebo nebankovní investiční aplikaci.

Podíl investorů s alespoň částí investic na digitálních platformách

Podíl investorů s alespoň částí investic na digitálních platformách

Digitální investice se neomezují pouze na mladší populaci. 68 % osob starších 50 let investuje digitálně. Podíl je vyšší u mladších investorů, takže lze předpokládat, že s jejich rostoucím věkem bude podíl digitálních investic dále narůstat.

Digitální zdroje informací

Téměř tři čtvrtiny drobných investorů (73 %) získávají informace nebo rady ohledně investování prostřednictvím digitálních kanálů. V Evropě je tento podíl mírně nižší (69 %), v Asii dosahuje 76 %. 38 % respondentů se přitom obrací na influencery, které znají z televize, rádia, podcastů, blogů nebo sociálních sítí, zatímco 31 % lidí dává přednost oficiálním webovým stránkám poskytovatelů investičních služeb.

Z konkrétních platforem má mezi drobnými investory největší vliv YouTube, který sleduje 72 % z nich. Následují Instagram (49 %) a Facebook (46 %). Evropští investoři se na influencery obracejí méně často, obzvláště ve věkové skupině 51 až 60 let.

V Česku podle průzkumu STEM/MARK čerpá informace a rady z on-line kanálů více než 80 % oslovených. Nejčastěji sahají po webových stránkách bank a investičních společností nebo specializovaných finančních portálech. Méně častým zdrojem jsou internetové diskuze (11 %) nebo influenceři na YouTube (13,5 %). Třetina dotázaných (32,6 %) se obrací na investiční poradce.

Podíl investorů využívajících digitální zdroje k získání informací pro lepší investiční rozhodování

Podíl investorů využívajících digitální zdroje k získání informací pro lepší investiční rozhodování

Hybridní model poradenství posiluje finanční plánování a investiční jistotu

Z průzkumu Amundi vyplývá, že více než polovina investorů (54 %) nemá sestavený dlouhodobý plán. Ti, kteří ho mají, ale čtyřikrát častěji uvádějí, že věří, že dosáhnou finančního zajištění na stáří. Výrazný rozdíl se ukazuje také u investorů, kteří využívají profesionální poradenství, ať už osobní, nebo digitální. Ti mají téměř třikrát častěji sestavený investiční plán než ostatní, což podtrhuje význam odborného vedení při plánování budoucnosti.

V České republice je zájem o poradenství relativně vysoký. Podle dat STEM/MARK 65,5 % drobných investorů alespoň občas konzultuje své investice s finančním poradcem.

Naopak investoři, kteří spoléhají výhradně na digitální technologie (19 %), obvykle profesionální poradenství nevyužívají. Právě u této skupiny se častěji objevují pochybnosti o vlastních rozhodnutích (62 % oproti 69 %) a menší jistota ohledně dosažení investičních cílů.

Průzkum Amundi zároveň ukazuje, že investoři oceňují lidský přístup, zejména pokud jde o dlouhodobé finanční plánování. Rostoucí zájem o digitální nástroje ale potvrzuje, že budoucnost patří hybridnímu modelu poradenství, který dokáže propojit to nejlepší z obou světů a lépe odpovídat na různorodé potřeby drobných investorů.

Důchod jako hlavní investiční cíl, ale stále nedostatečně zohledněný v alokaci

Na otázku, co investory ve světě nejčastěji vede k investování, respondenti nejčastěji uváděli snahu zajistit si pohodlný důchod (41 %). Následovala motivace dosáhnout co nejvyššího výnosu (39 %). Čeští investoři vnímají priority trochu jinak – hlavním důvodem je snaha ochránit úspory před znehodnocením (51,8 %), zatímco zajištění na stáří je až na druhém místě (41,6 %), ukázal průzkum STEM/MARK.

Zajímavé také je, že ačkoli si dvě třetiny investorů (66 %) věří, že dělají správná rozhodnutí, výrazně méně (26 %) jich je skutečně na cestě k dosažení příjmů, které by jim zajistily komfortní důchod. Jedním z důvodů může být, že více než polovina respondentů (54 %) nemá sestavený dlouhodobý finanční plán, který by jejich rozhodování podpořil a dal mu strukturu.


Společnost Amundi zjišťovala, jak drobní investoři přistupují k investování on-line, od využívání on-line platforem až po to, kde hledají informace a s kým se radí. Průzkumu se zúčastnilo 11 tisíc retailových investorů z různých demografických skupin ve 25 zemích.

Zdroj: Amundi

DůchodyFinanční plánováníInvestiční a finanční poradenstvíInvestování
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio