Podnikání: Dělejte to jinak. Třeba jako dealeři drog!

Mám rád Formuli 1. Víc než současné jezdce a inženýry však obdivuji Colina Chapmana. V šedesátých letech dokázal tento geniální konstruktér roznést na kopytech celý naduřelý zbytek startovního pole. Jak to dokázal? Měl jiný přístup!
Se svou značkou Lotus se Chapman vydal proti proudu: zatímco ostatní rok co rok vymýšleli větší monstra s výkonnějšími motory, Chapman se ze svých vozů rozhodl vyházet všechno postradatelné. Jeho jezdci řídili malé, lehké, dobře manévrovatelné a spolehlivé stroje, které do Británie přivezly desítky vítězství a několik mistrovských titulů.
Na mistra Chapmana jsem si při čtení Rework (česky snad: Pracovat jinak) vzpomněl několikrát. Jde o druhou knihu, kterou napsali manažeři úspěšné softwarové firmy 37signals – o Get Real jsme na FinMagu psali v dubnu. Opět je to sbírka rad pro začínající podnikatele – a opět může být osudovou chybou hlasy Jasona Frieda a Davida Hanssona ignorovat.
Vypsal jsem si tucet postřehů:
1. Potřebujete toho méně, než si myslíte. Minule jsem zmínkou o televizní show Den D skončil, dnes začnu: taky kroutíte hlavou nad lidmi, kteří chtějí od investorů miliony jen proto, aby najali tým obchoďáků, pronajali si na rok hezkou kancelář a koupili si inzeráty v celostátních novinách? „Skvělé firmy začínají vždycky v garážích. Vaše může taky.“ Autoři jsou trochu idealisté, v jejich vlastním byznysu se jim ale rockerský přístup vyplatil a pro začínající společnost může být každá investice do pavího peří smrtící.
2. Nebuďte workholici. Posílejte lidi domů v pět. Dřít dlouho do noci neznamená udělat toho víc. Znamená to, že vy i vaši lidé budete unavení, bude vám scházet inspirace, časem vyhoříte. Místo dvanáctihodinových šicht radši přestaňte rušit produktivní části dne schůzkami (jsou toxické), přemýšlejte nad tím, co outsourcovat anebo co nedělat vůbec.
3. Učení se z chyb je přeceňované. "Co se opravdu naučíte z vlastních omylů? Jen to, co příště nedělat. Ale co si s tím počít? Pořád nevíte, co dělat dál," poznamenávají Fried a Hansson a připomínají jednu studii Harvard Business School: majitelé úspěšných firem ve zkoumaném vzorku měli slušnou (34% ) šanci na to, že se jejich další projekt taky chytne, zatímco majitelé neúspěšných společností měli stejné šance jako nováčci v byznysu (23 %).
4. Plánování je hádání. "Rozmyslete si, co dělat tento týden, ne tento rok." Zní to hezky, ačkoliv investory a banky nezajímá, že budete příští měsíc pilní a zjistíte při tom, jakou cestou se vydat – chtějí dlouhodobý plán a propočítaný návrat investic. Na jednu stranu se jim nemůžeme divit, na druhou by mě ale samotného zajímalo, jestli někdy nějaký plán začínající firmy potkal po roce se skutečností, ať už se to týká výdělků anebo termínů. 5. "Ne" je výchozí odpověď. Chlapíci z 37signals o tom psali už v první knize Get Real: nemůžete uspokojit všechny zákazníky a klienty. "Je-li nějaké muzeum skvělé, můžou za to věci, které v něm nevisí." K úspěchu se nedostanete tak, že budete do svého softwaru přidávat více funkcí, do menu ve své restauraci více jídel a do svého nevěstince zástupkyně všech ras plus thajského transsexuála. Dělejte a nabízejte jednu věc, ale zato nejlíp, jak to jde.
6. Tvořte si malé seznamy úkolů a dělejte malá rozhodnutí. Celou knihou se prolíná jeden důležitý motiv: nic nenabíjí tolik jako úspěchy. Pokud si na každý měsíc vytyčíte jeden obří úkol, budete vás úspěch motivovat jen jednou za třicet dní, a bůhví jestli. Rozdělte všechnu agendu do přehledných malých úkolů a radujte se, když se vám podaří (je zřejmé, že autoři se drží systému produktivity GTD) mít vše hotovo.
7. Prodávejte vedlejší produkty. Jakoukoliv službu poskytujete, jakýkoliv produkt vyrábíte, můžete poměrně snadno získat peníze či publicitu tím, že lidem nabídnete vedlejší produkty. Může to být exkurze po továrně. Kniha o vašem úspěchu. Piliny pro křečky, jestli máte pilu. V Brně několik restaurací poskytuje neprodaná polední menu bezdomovcům – reklama jak bejk, a přitom stačí charitě každý den vypůjčit várnici se zbytky, které by šly do výlevky.
8. Napodobujte drogové dealery. Můžou si dovolit rozdávat své zboží zdarma – a proč? Protože vědí, že se klient druhý den vrátí s balíkem peněz, aby si koupil víc. Dělejte skvělé věci, na kterých si zákazníci vytvoří závislost.
Další poučení najdete v původním článku na Finmag.cz
Aktuality
