3. 6. 2023 19:00
Pavel Hadroušek (Fio banka): Růst Wall Street stále táhnou technologické tituly, kvůli vysokému…
Sell in May and Go Away, říjnový efekt, Santa Claus Rally, to vše jsou většině investorů dobře známé pojmy založené na statistické analýze historických pohybů cen akcií v různých částech roku. Funguje ale sezónnost trhů bez ohledu na fázi tržního cyklu?
Aby situace nebyla příliš složitá, zaměřme se na období býčího a medvědího trendu, která pro potřebu tohoto zkoumání definujme jako roky, kdy akcie od ledna do prosince zpevnily, respektive oslabily (standardně je býčí trend definován jako růst cen akcií z posledních minim o 20 % a více a medvědí trend jako pokles z posledních maxim o 20 % a více).
Na první pohled nejsou sklony křivek nijak překvapivé, v ziskových kalendářních letech akcie průběžně během celého roku posilují, zatímco během medvědích let převážně klesají.
Zajímavý je detailnější pohled. Tak například poslouchat známou radu "Sell in May and Go Away" se během býčích trendů nevyplácí, během medvědích bývá naopak se začátkem června patrné zrychlení poklesů. Co Santa Claus Rally? Během býčích trendů růst akcií v závěru roku mírně zrychluje, na medvědím trhu se ale zpravidla investorům nenaděluje. A říjnový efekt? Posuďte sami, zda jej na býčích a medvědích křivkách najdete.