KONTEXT LIGHT aneb Poznej a vydělej (3. díl): Proč (ne)zkusit výbušnou Střední Ameriku?

Prázdninová pohoda je tady a s ní čas na (ne)vážné experimentování. Tím může být například spojení investiční a turistické exotiky v podobě výletů do méně známých destinací doplněných sázkou na něco z toho, co si člověk na místě osahá. Pokud vám střelba mimo mainstream nevydělá, zůstane zážitek s přidanou hodnotou. V rámci letní tour de force se dnes vydáme do Střední Ameriky.
1. Proč Střední Amerika: Zajímavá sázka na Latinskou Ameriku
Zatímco Latinská Amerika jako celek loni ztrácela dech, Střední Amerika vykázala 4% růst a solidní potenciál dalšího posilování. Sedmička zemí v šíji spojující Jižní a Severní Ameriku těží z levné ropy a pozitivního vývoje ekonomiky USA. Ten sice předznamenává postupné zpřísňování politiky Fedu, Střední Amerika by na to ale na rozdíl od mnoha rozvíjejících se trhů neměla (tak moc) doplatit. Růst v USA totiž znamená vyšší poptávku po zboží z regionu, více peněz zasílaných domů Středoameričany pracujícími v USA a také více turistů.
I proto by mezi premianty regionu měly patřit Panama (očekávaný růst HDP o 5 %) a Kostarika (4 %). Mezi poražené se zařadí Salvador (2 %), který doplácí na rostoucí kriminalitu a násilnosti, tedy faktory, které je potřeba mít na paměti v případě všech středoamerických zemí.
2. Co na místě zaujme: Úchvatná příroda, usměvaví lidé a úžasné památky
Střední Ameriku lze po (nechvalně) známé Gringo Trail, asfaltce kopírující pobřeží Pacifiku vznosně označované jako dálnice, zvládnut pohodlně za měsíc. Na menu se přitom vystřídají Panamský průplav, surrealisticky barevná a živá džungle v Kostarice, aktivní sopky a v případě (ne)štěstí i zemětřesení v Nikaragui a pozůstatky mayských měst v Guatemale.
Ti, kdo nemají tolik času či chuti na cestu plnou výmolů a hranic, volí jednu nebo dvě středoamerické země. Nejpopulárnější je Kostarika, která v očích turistů podle Country Brand Ranking 2017-2018 poskočila o dvanáct pozic a v očích byznysmenů o pět. Černým koněm pro mnoho zcestovalých včetně mě je Nikaragua, zejména méně frekventované oblasti na východ od jezera Nikaragua a jezero samotné, třeba se zastávkou na ostrově Ometepe.
3. Jak na Střední Ameriku vsadit: Zkuste latinskoamerický Amazon
Ačkoli Honduras, Guatemala a další mají vlastní burzy, výběr konkrétních akcií v Guatemala City nebo Tegucigalpě je (nejspíše) i pro ostřílené české investory příliš velké sousto. To ale neznamená, že je jim Střední Amerika zapovězena. Hned několik společností totiž nabízí možnost, jak si na potenciál regionu vsadit, a to často jako součást strategie zahrnující vícero zemí, což zajišťuje solidní diverzifikaci.
Jednou z takových je MercadoLibre, internetový maloobchodník, který se inspiroval u Amazonu a eBay a zacílil na Latinskou Ameriku. Firma založená v roce 1999 je dnes největší svého druhu na jih od Mexika. Své pobočky má jak v Brazílii a dalších zemích patřících mezi těžké váhy, tak i v malých a nadějných, jako je Kostarika. Zajímavá je přitom nejen díky potenciálu dalšího růstu tržeb, ale i tím, že vyplácí dividendy.