Nasloucháte finfluencerům? Výsledky této studie vás nepotěší

Fenomén sociálních sítí přinesl kromě jiného i trend takzvaných finfluencerů, tedy finančních infleuncerů, kteří na internetu sdílejí své "zaručené" investiční strategie a tipy. Otázkou je přínosnost těchto tržních nápadů pro investory. Výsledky studie Swiss Finance Institute na toto téma jsou zdrcující.
Podle studie vycházející ze vzorku asi 29 000 finfluencerů na platformě StockTwits jich investorům hodnotné rady v oblasti investování dává méně než třetina. Jejich následování pak přináší investorům průměrnou měsíční nadvýkonnost proti trhu na úrovni 2,6 procentního bodu. Alarmující, i když ne příliš překvapivé, je pak zjištění, že více než polovina (56 %) finančních influencerů dává investorům tipy, jejichž následování vede k horší výkonnosti, než jakou vykazuje celý trh.
Znepokojující je navíc fakt, že mezi nejpopulárnější účty patří právě ty, na nichž se objevují rady a tipy, jejichž následování vede k dosahování výsledků pod výkonností trhu (takzvaní antiskilled finfluenceři), zatímco těmi nejméně populárními jsou paradoxně účty s myšlenkami, jejichž následování vede k nadvýkonnosti (skilled finfluenceři).
Autoři studie Ali Kakhbod a Dmitry Livdan z University of California, Seyed Kazempour z Rice University a Norman Schürhoff z University of Lausanne vysvětlují popularitu antiskilled finfluencerů jejich extrapolováním tržního momenta, tedy predikováním dalšího posilování trhů v době vrcholení jejich růstu a naopak očekáváním dalších poklesů těsně před odrazem trhu ode dna. "Antiskilled finfluenceři investory v kritických okamžicích podporují v jejich očekáváních, byť ta jsou od reality na hony vzdálená," vysvětlují.
"Klíčovou otázkou na začátku bylo, zda soupeření finfluencerů vede k vytlačování těch, jejichž tipy pro investory nemají žádnou hodnotu. Závěr je jednoznačný, bohužel ale ne příliš příznivý. Nevede," dodávají autoři studie.
Zdroj: Market Sentiment