Byznys v USA: Chudý Honza, bohatý John

Návody typu "jak zbohatnout" snad zavážejí do knihkupectví spolu s kuchařkami a knihami o dietách po kamionech. Takže když narazíte na letos vydanou brožuru "Podnikání v USA. Chudý Honza, bohatý John", je snadné ji přehlédnout. Byla by to chyba.
John Vanhara odešel do Států před devíti lety a postupně vybudoval několik středně velkých firem: realitku, obchod s bicykly, agenturu usnadňující zakládání společností, a pak ještě službu umožňující Čechům nakupovat i v těch amerických e-shopech, které běžně neposílají zboží do Česka.
O svých zkušenostech několik let bloguje – pokud se na hlavní stránce začtete aspoň do jednoho článku, kniha se vám nejspíš bude líbit.
Cesta za dvěma miliony dolarů
Vanhara razí poněkud neortodoxní strategii – místo nekonečných příprav si radši máte plivnout do dlaní. "Jak nejlépe zjistíte, jestli nějaké podnikání bude fungovat? Místo psaní business plánu to začněte dělat."
I v USA na to však potřebujete razítka a víza. Autor hutně vysvětluje, v čem se liší různé typy společností, na který úřad zajít s jakým lejstrem, jak se platí v různých státech daně, a proč je pro podnikání nejlepší Nevada. Ne že by si to všechno nešlo vygooglovat – jenomže kombinace tvrdých informací a subjektivních zkušeností je přesně to, kvůli čemu tahle kniha stojí za přečtení.
Pokud do Ameriky skutečně odcestujete, přijde vám asi vhod i Vanharovo know-how s pronajímáním nemovitostí, fungováním amerického realitního trhu nebo bojem s mývaly.
Většina rad však platí univerzálně: "Pracujte na tom, co vám nejdříve přinese peníze." To jsem si měl vylepit nad pracovní stůl, když jsem odešel na volnou nohu. A hned vedle toho: "Ztracené příležitosti jsou největším nákladem." Málokdo si uvědomuje, kolik peněz mu utíká prostě jen tím, že se věnuje činnostem, které nevydělávají tolik, jako by mohlo něco jiného. A jak podle Vanhara vypadá šťastný konec americké pohádky? Majetek v hodnotě dvou milionů dolarů. Z toho už podle něj kouká dost vysoký pasivní příjem na velice pohodlný život.
V USA se řeší kraviny po telefonu, ne celodenní služebkou
Pokud o podnikání v USA nepřemýšlíte a víc než státní sekretářství v Nevadě vás lákají Katzovy lahůdky na Manhattanu, Vanharova kniha nabízí hodnotu i vám – jde totiž o zajímavý příspěvek do diskuse o české národní povaze a o rozdílech mezi Evropou a Spojenými státy.
"V USA jde nejdříve o business, teprve pak o kamarádství – nejdříve začnete dělat business, a pak se z vás a zákazníka stanou přátelé. V ČR mi vždy připadalo, že nejdříve musíte s někým chodit na pivo, abyste s ním mohli dělat business. V USA nemusíte vytvářet vztahy, chcete-li něco prodat. Hlavně a především jde o to, co dokážete nabídnout."
Aktuality
