KONTEXT: Nové (ne)pořádky #4 aneb (ne)mocná firma a vaše portfolio

Covid-19 působí jako urychlovač mnoha nastartovaných trendů. V jejich důsledku bude svět zítřka – a recept na úspěch v něm – v mnoha ohledech jiný než dnes. Co to znamená z pohledu investičních strategií, nastiňuje série "nové (ne)pořádky". Ve čtvrtém díle se zaměřuji na redefinici toho, jak a proč vypadá (úspěšná) firma.
Životnost firem (na výsluní) se výrazně zkracuje, investoři by i proto měli být ve střehu. Nastartovaný historický zlom (či možná spíše metamorfóza) posunul těžiště globální ekonomiky od energetických a finančních titánů k technologickým gigantům a mezi nimi ve stále větší míře k těm produkujícím něco neuchopitelného jak z pohledu fyzického světa, tak (zatím?) i toho účetního. Společně s tím ničí zažité firemní pořádky nástup hráčů z rozvíjejících se zemí, kteří (až na státem dopované výjimky) byli na globální scéně donedávna v podstatě neviditelní.
Přičteme-li k tomu katalyzátory v podobě snahy o zpřetrhání přinejmenším systémově významných vazeb mezi Spojenými státy a Čínou a totální digitalizaci uspíšenou koronavirovým normálem, je potřeba i na osvědčené portfoliové šampiony hledět s jistou nedůvěrou. Zejména tehdy, vezmeme-li v potaz kvalifikované odhady, které již před pandemií hovořili o tom, že se americký akciový index S&P 500 na konci současné a příští dekády bude lišit z 50-75 %, pokud jde o složení.
Podle poradenské společnosti McKinsey činil mediánový věk desítky největších firem v indexu S&P 500 v roce 2000 nyní téměř nepředstavitelných 85 let. V roce 2018 šlo již jen o 33 let, do roku 2027 to pak má být pouze 12 let. Příčinou je disrupce způsobená výše uvedenými a dalšími (mega)trendy, v jejímž důsledku se mění mnohé z osvědčených receptů na firemní úspěch a společně s tím i podoba firmy jako takové.
Vítězové zítřka budou mnohem štíhlejší a flexibilnější, což jim umožní rychleji reagovat na trvalý chaos a s ním spojenou nejistotu, popisuje uznávaný mentor manažerů Petr Beneš s tím, že se tento "tekutý model" propíše i do personální politiky, která se bude v mnohem větší míře opírat o krátkodobé, specializované kontrakty. Podobná (r)evoluční změna se neodehraje ze dne na den, ovšem i proto, že se mnohé úspěšné firmy touto cestou již vydaly, není od věci při řešení skladby portfolia byznys model zítřka reflektovat a třeba si na něj trochu zaspekulovat.
Detailně se i na to, jak bude vypadat úspěšná firma zítřka a pozítří, zaměřili účastníci ekonomického fóra Kostelec 2020. Své inspirativní vize i praktické tipy nabídli mimo jiné ekonom a filozof Tomáš Sedláček, krizový manažer a spolumajitel M.L. Moran Zdeněk Šmejkal nebo ředitel divize "permanent placement" personálně-poradenské společnosti Adecco Andrea Colantoni. Výběr toho nejzajímavějšího najdete ZDE.