Co zaujalo experta: Tři trendy na českém retailovém trhu

Rok 2023 byl v České republice ve znamení vysokých sazeb a odeznívající vysoké inflace. Makroekonomické prostředí mělo vliv i na dění na trhu s komerčními nemovitostmi včetně těch retailových. Jaké trendy právě v maloobchodním segmentu vypozoroval Jan Janáček z realitně-poradenské společnosti CBRE?
1. Česko je v regionu střední a východní Evropy stále nejvyhledávanější destinací pro zahraniční retailery
Ačkoli se český retailový trh musel loni vypořádávat s řadou výzev, z hlediska příchodu nových značek byl velice rušný, a opět tak potvrdil svou sílu. Tuzemský maloobchodní trh totiž již delší dobu funguje jako vstupní brána pro expanzi mezinárodních značek do regionu střední a východní Evropy. Česká republika je již sedm let v řadě nejoblíbenější destinací zahraničních retailerů v rámci regionu.
To přináší spoustu benefitů i pro stávající nájemní mix místních obchodních center nebo nákupních ulic. Nové značky pomáhají oživovat nabídku a zvyšovat atraktivitu pro návštěvníky obchodních center. Současně podporují konkurenční trh a vytvářejí tlak nejen na kvalitu nabízených služeb a zákaznického servisu, ale také celkového nákupního zážitku. Tento efekt se stal nejúčinnějším faktorem, který opakovaně přivádí zákazníky do maloobchodních prodejen (v obchodním centru, nákupní ulici či retail parku) a pomáhá čelit sílícímu trendu on-line nákupů.
2. On-line nákupy jsou nadále v kurzu, ale za interakcí a zážitkem se chodí do kamenných obchodů
Meziroční dynamika růstu on-line tržeb, která v předpandemickém období dlouhodobě přesahovala 20 % a v roce 2021 akcelerovala na téměř 50 %, prodělala po pandemii korekci a vrátila se do původního trendu. Fyzický nákup nebo návštěva prodejního místa se vždy pojí se živou interakcí, kterou on-line prostředí nemůže nabídnout. Je pak již úkolem samotných obchodníků, aby zákazníci interakci v kamenných prodejnách vnímali pozitivně a dlouhodobě se do nich vraceli.
3. Novým značkám loni dominovala gastronomie
Z výčtu nově příchozích firem, mezi kterými byly třeba i prestižní módní značka Ralph Lauren nebo proslulý prodejce spodního prádla Victoria's Secret, loni svým silným zastoupením výrazně vystoupil segment F&B (food and beverage). Z celkového počtu nových mezinárodních značek gastronomie tvořila přes 35 %. Tento trend koresponduje s vývojem z posledních let akcelerovaným po pandemii, kdy tržby v tomto segmentu průběžně rostou. Pro porovnání, zatímco celkové tržby v nákupních centrech vzrostly mezi roky 2017 a 2022 o přibližně 15 %, sektor gastronomie dosáhl téměř 40% růstu.
Zdroj: CBRE