US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,31 %
ČEZ-1,00 %
NVIDIA-2,47 %

Co zaujalo experta: Tři trendy na českém retailovém trhu

Prodejna Victoria's Secret v obchodním centru Westfield Chodov
Zdroj: Westfield Chodov

Rok 2023 byl v České republice ve znamení vysokých sazeb a odeznívající vysoké inflace. Makroekonomické prostředí mělo vliv i na dění na trhu s komerčními nemovitostmi včetně těch retailových. Jaké trendy právě v maloobchodním segmentu vypozoroval Jan Janáček z realitně-poradenské společnosti CBRE?

1. Česko je v regionu střední a východní Evropy stále nejvyhledávanější destinací pro zahraniční retailery

Ačkoli se český retailový trh musel loni vypořádávat s řadou výzev, z hlediska příchodu nových značek byl velice rušný, a opět tak potvrdil svou sílu. Tuzemský maloobchodní trh totiž již delší dobu funguje jako vstupní brána pro expanzi mezinárodních značek do regionu střední a východní Evropy. Česká republika je již sedm let v řadě nejoblíbenější destinací zahraničních retailerů v rámci regionu.

To přináší spoustu benefitů i pro stávající nájemní mix místních obchodních center nebo nákupních ulic. Nové značky pomáhají oživovat nabídku a zvyšovat atraktivitu pro návštěvníky obchodních center. Současně podporují konkurenční trh a vytvářejí tlak nejen na kvalitu nabízených služeb a zákaznického servisu, ale také celkového nákupního zážitku. Tento efekt se stal nejúčinnějším faktorem, který opakovaně přivádí zákazníky do maloobchodních prodejen (v obchodním centru, nákupní ulici či retail parku) a pomáhá čelit sílícímu trendu on-line nákupů.

2. On-line nákupy jsou nadále v kurzu, ale za interakcí a zážitkem se chodí do kamenných obchodů

Meziroční dynamika růstu on-line tržeb, která v předpandemickém období dlouhodobě přesahovala 20 % a v roce 2021 akcelerovala na téměř 50 %, prodělala po pandemii korekci a vrátila se do původního trendu. Fyzický nákup nebo návštěva prodejního místa se vždy pojí se živou interakcí, kterou on-line prostředí nemůže nabídnout. Je pak již úkolem samotných obchodníků, aby zákazníci interakci v kamenných prodejnách vnímali pozitivně a dlouhodobě se do nich vraceli.

3. Novým značkám loni dominovala gastronomie

Z výčtu nově příchozích firem, mezi kterými byly třeba i prestižní módní značka Ralph Lauren nebo proslulý prodejce spodního prádla Victoria's Secret, loni svým silným zastoupením výrazně vystoupil segment F&B (food and beverage). Z celkového počtu nových mezinárodních značek gastronomie tvořila přes 35 %. Tento trend koresponduje s vývojem z posledních let akcelerovaným po pandemii, kdy tržby v tomto segmentu průběžně rostou. Pro porovnání, zatímco celkové tržby v nákupních centrech vzrostly mezi roky 2017 a 2022 o přibližně 15 %, sektor gastronomie dosáhl téměř 40% růstu.

Zdroj: CBRE

Komerční realityMaloobchodNemovitostiRealitní trh
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio