ČSA odmítly návrh kolektivní smlouvy, letušky zvažují protesty

Vedení Českých aerolinií odmítlo kompromisní návrh kolektivní smlouvy předložený zprostředkovatelem. Řekl to v pondělí mluvčí společnosti Daniel Šabík. Na místo původního návrhu firma odborům předložila alternativní plán. Podle předsedkyně Odborové organizace posádek letadel (OOPL) Petry Posové je pro zaměstnance výrazně méně výhodný. Dnes a v úterý proto bude o jeho přijetí organizace jednat se zaměstnanci. Pokud jej nepřijmou, je OOPL připravena vyhlásit stávkovou pohotovost.
Kolektivní vyjednávání v ČSA trvá od loňského podzimu. V únoru, po vypršení platnosti staré kolektivní smlouvy, prosadilo vedení společnosti razantní snížení platů pilotů i letušek o desítky procent. Návrh zprostředkovatele Petra Hůrky měl pilotům i letuškám plat proti této změně zvýšit o několik tisíc korun prostřednictvím zvýšení sazby za odlétané hodiny. Protinávrh vedení naopak znamená zvýšení jen o stokoruny, řekla Posová. Kolektivní smlouva navržená zaměstnavatelem by navíc měla platit jen do konce letošního roku oproti předchozímu návrhu, který pokrýval i příští rok.
Platy některých letušek a pilotů klesly v únoru podle odborů až o 40 %. Základní hrubý plat letušky podle nového mzdového výměru se tak snížil až na 15 000 korun. K tomu je ale podle ČSA ještě nutné započíst několik tisíc korun, které dostávají na dietách a kapesném. Při započtení průměrně odlétaných 61 hodin činí podle ČSA čistý výdělek letušek zhruba 29 000 korun měsíčně. Piloti berou v rozmezí od 50 000 do více než 100 000 korun měsíčně. Záleží na počtu odlétaných let a na tom, zda pilot létá s vrtulovým nebo proudovým letadlem.
Na osobě zprostředkovatele Hůrky se dohodli zástupci pilotů s vedením firmy v únoru poté, co vyjednávání o podobě kolektivní smlouvy selhala. Hůrku jako zprostředkovatele v té době rovněž pověřilo ministerstvo práce a sociálních věcí sjednáním smírné dohody i mezi letuškami a vedením aerolinií.
ČSA prodělaly v roce 2013 téměř miliardu korun. Stát v dopravci drží necelých 20 % akcií, většinu mají korejská společnost Korean Air (44 %) a soukromá letecká společnost Travel Service (34 %). Zbylých 2,26 % drží Česká pojišťovna.
Zdroj: ČTK
Aktuality
