Vize tří čtvrtin firem jsou pro jejich zaměstnance nečitelné

Hlavní hodnoty a vize tří čtvrtin tuzemských firem jsou pro jejich zaměstnance nečitelné. Používání prázdných hesel, kterým nikdo nevěří, má za důsledek nízkou angažovanost zaměstnanců, častější absenci i vyšší fluktuaci. Naopak firmy, které mají jasné hodnoty a zaměstnanci jimi skutečně žijí, rostou dvakrát rychleji. Vyplývá to ze zjištění Institutu interní komunikace.
Definované hodnoty mají podle dat institutu téměř všechny firmy v ČR (94 procent). Jen necelá čtvrtina společností se jimi ale také řídí a snaží se je skutečně naplňovat. Naopak skoro tři firmy ze čtyř mají za hodnoty jen prázdná hesla, kterým nikdo nevěří. Prázdná a velmi často používaná jsou hesla jako 'inovace', 'flexibilita' a 'odpovědnost'. Nesrozumitelné a nejednoznačně vnímané je třeba heslo 'jednoduchost'.
"Zaměstnancům jsou v této podobě naprosto k ničemu, naopak je rozčilují, protože z nich jejich management dělá hlupáky, když jim vykládá pohádky na míle vzdálené realitě," uvedl ředitel institutu Tomáš Poucha. Z konkrétních firem mají podle něj dobře nastavené hodnoty například Raiffeisenbank, McDonald's nebo Gumex.
Nejasný smysl práce, neurčité směřování firmy a minimální zapojení do dění ve firmě ze strany managementu patří mezi faktory, které se pak bezprostředně promítají i do angažovanosti samotných zaměstnanců. V českých firmách je tak vysloveně angažovaných jen sedm procent zaměstnanců, zatímco neangažovaných přes 73 procent. Angažovaní zaměstnanci přitom mají o třetinu nižší absenci, výrazně nižší fluktuaci či o 40 procent méně případů týkajících se kvality.
Hodnoty, vize a mise jsou klíčové pro to, aby všechny části firmy postupovaly totožně a vnímaly stejné priority. Pokud ale nejsou postavené tak, aby se s nimi mohlo pracovat dále nebo aby jim všichni rozuměli, fakticky nikoho nezajímají a ničemu nepomáhají. "V praxi se setkávám s tím, že manažeři to myslí zpravidla dobře a často hodnoty už definované mají, mnohdy dokonce i realizovatelné. Většinou jsou však zarostlé ohromným množstvím balastu a nejasného významu," dodal Poucha.
Jasné hodnoty, které zaměstnanci skutečně žijí, mají přitom zásadní dopad na samotný byznys firem. Takové firmy rostou téměř dvakrát rychleji, pracovat v nich je pro lidi zajímavější a přínosnější. "Není náhodou, že ve vedení těchto firem jsou, prakticky bez výjimky silné osobnosti, které ostatní posouvají a je s nimi radost pracovat," uzavřel Poucha.
Zdroj: ČTK
Aktuality
