O české rodinné firmy je zájem, ceny rostou

Rodinné firmy tvoří páteř světového podnikání. Podle odhadů se podílejí na tvorbě globálního HDP až 80 % a zaměstnávají dvě třetiny pracovní síly. Přestože je jejich význam v Česku nižší, dostávají se díky své stabilitě v ekonomické krizi i aktuální kondici do popředí zájmu finančních investorů i svých konkurentů. Důvodem je, že po 25 letech polistopadového podnikání mnoho z nich prochází vůbec první vlnou generační výměny.

Rodinné firmy mají svá specifika. Zpravidla jsou budovány s perspektivou dlouhodobé existence. Cílem jejich majitelů nebývá co nejrychleji zbohatnout, ale vybudovat něco, co přetrvá a zajistí obživu potomků. Právě proto rodinné podniky mnohem více než jiné investují zisky zpět do svého rozvoje. V průměru také dosahují vyšší návratnosti investovaného kapitálu.

Rodinní podnikatelé za své chyby osobně ručí, a tak méně riskují a dlouhodoběji plánují. Na druhou stranu musejí mít neustále na paměti vyvažování firemního a rodinného života.

Jedním z nejkritičtějších momentů je pro rodinnou firmu předání na další generaci. Zatímco například v Německu nebo Rakousku vlastní rodinné firmy už několikátá generace, a s předáváním tak mají bohaté zkušenosti, v Česku po 25 letech polistopadového podnikání začíná první vlna generační výměny. Mnoho zakladatelů rodinných firem tak právě nyní řeší, zda je předat potomkům, nalézt externího manažera, nebo rovnou prodat. A jelikož mnoho majitelů vhodného následníka nemá, nabízí se prodej společnosti.

Aktuálně levné akviziční úvěry a snaha finančních investorů zhodnotit přebytky peněz na druhé straně umocňují zájem o nákupy rodinných firem. Ceny, za jaké se rodinné firmy prodávají, i proto často dosahují, případně i převyšují již tak vysoká očekávání majitelů rodinných podniků.

Vlastníci rodinných firem přistupují k jejich prodeji se znalostí celosvětových průzkumů, podle nichž přežije generaci svých zakladatelů jen 30 % rodinných firem a jen 12 % přežije úspěšně i třetí generaci. Přes čtyři generace se dostanou pouhá 4 % rodinných firem. Zbytek je buď prodán, nebo zaniká. Pro zachování podniku v rodině je tedy klíčové předání firmy správně načasovat a celý proces důkladně naplánovat. Obecně přitom platí, že proces předání zabere nejméně dva roky.

Podle průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR a agentury Ipsos z loňského roku majitelé českých rodinných firem ani příliš netrvají na tom, aby firmu nakonec převzal rodinný příslušník. Považují spíše za důležité, aby firmu vedl někdo, kdo bude mít k danému podnikání a oboru vztah. Tři čtvrtiny z nich by se ani nebránily tomu, aby v managementu společnosti zasedl někdo, kdo není členem rodiny. A velká část majitelů rodinných firem by podle průzkumu dokonce zvažovala prodej podniku v případě, že by se naskytla výhodná nabídka.

Více informací o prodeji a nákupu firem najdete na www.investicniweb.cz/akvizice

Byznys a podnikání
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Fúze a akvizice
Přestat sledovat
26. 1. 2021 17:00
VE STŘEDU V 10 HODIN ŽIVĚ: Aktuálně z trhů
Akciové tipy
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat
25. 1. 2021 12:00
Investorský magazín: Sazby vs. inflace aneb Hledá se největší tržní riziko roku 2021
Akciový trh
Přestat sledovat
Inflace
Přestat sledovat
Investiční alternativy
Přestat sledovat
Investorský magazín
Přestat sledovat
Nemovitosti
Přestat sledovat
Realitní trh
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Úrokové sazby
Přestat sledovat
Výhled na rok 2021
Přestat sledovat
25. 1. 2021 9:55
Expertní tržní výhled: MONETA (již) zajímavá na prodej a nebezpečí obchodování na páku
Akcie ČR
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat
22. 1. 2021 12:23
Mertlík: V krach projektu společné Evropy nevěřím, jednotlivé státy jsou si vědomy svého globálního…