US MARKETOtevírá za: 13 h 12 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+7,92 %
TSLA+6,75 %
AAPL+1,02 %

Na co jezdí vaše elektrické auto?

Produkce a prodeje aut poháněných elektřinou rychle rostou a v dalších letech by se tempo růstu mělo nadále zvyšovat. Za stoupající oblibou elektromobilů je víra v čistší dopravu, pravda je ale taková, že žádné elektrické auto není tak docela "zelené". Zdroje energie pohánějící vozidla se v jednotlivých zemích výrazně liší.

Podle zprávy Mezinárodní energetické agentury (IEA) 2017 Global Electric Vehicle Report byly v roce 2016 vyrobeny 2 miliony elektrických aut a prodáno jich bylo přes 750 tisíc. Do roku 2020 by mělo být celosvětově vyrobeno 9-20 milionů a do roku 2025 mezi 40 a 70 miliony elektrických vozidel. Počet elektrických aut bude růst i díky zvažovaným zákazům prodejů benzínových a naftových automobilů.

Ani elektrická auta ale nejsou úplně ekologicky čistá. Jsou sice poháněna elektrickou energií, ale ta se vyrábí z různých zdrojů, jejichž ekologické dopady se liší. Jedinou zemí, která produkuje téměř veškerou energii z vodních zdrojů, je Norsko. Ostatní země využívají k výrobě elektrické energie více či méně škodlivý mix zdrojů.

Nejhůře je na tom v tomto směru Čína, jejíž trh s elektrickými automobily přitom zajišťuje 40 % světových prodejů. Většina její energie je produkována v uhelných elektrárnách.

Schizofrenní Čína

Čína se sice snaží omezovat produkci automobilů využívajících fosilní paliva, na druhou stranu ale její spotřeba uhlí roste. I proto země vyprodukovala v roce 2016 přes 3,2 miliardy tun uhlí a její podíl na globální spotřebě suroviny vzrostl z 13,6 % v roce 1970 na 44,5 % v roce 2016. Druhá Indie se 708 miliony tun představuje jen 9,7 % světové produkce uhlí.

Elektrická auta v Číně tak i přes image čistých vozidel vyprodukují 188,5 gramu oxidu uhličitého na jednu ujetou míli. Ve Spojeném království je to pouze 76,2 gramu CO2 a ve Francii 2,7 gramu.

Běžné auto vyprodukuje 248,5 gramu CO2 na míli, takže i elektromobily v Číně jsou ekologičtější. V průměru jsou auta na elektřinu o 39 % čistší než ta s běžnými spalovacími motory. Do roku 2040 by se měl rozdíl zvětšit až na 67 % díky tomu, že obnovitelné zdroje jako vítr a slunce budou mít stále větší podíl na výrobě energie. Zde opět figuruje Čína, která patří mezi největší producenty energie z obnovitelných zdrojů na světě. Do roku 2020 by přitom chtěla investovat v této oblasti dalších 360 miliard dolarů a omezit budování nových uhelných dolů. Do roku 2022 by Čína podle IEA měla vyrobit až 40 % veškeré čisté energie na světě.

Zdroj: World Economic Forum

AutaČínaEnergetikaSolární energieVětrná energie
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

13. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Česká republika