Umělou inteligencí to nekončí. Další čerstvou krev do žil polovodičového odvětví mají napumpovat softwarově definovaná auta

Mezi vítěze loňského roku na akciových trzích se zařadily mimo jiné podniky napojené na technologii generativní umělé inteligence (AI) v čele s výrobci čipů pro AI. Letos by měly podle expertů pozitivní vlivy rozvoje AI pokračovat a k nim by se měl začít přidávat nový trend - softwarově definovaná vozidla.
Takzvaná softwarově definovaná vozidla (software-defined vehicles, SDV), která jsou označována za "nový vývojový stupeň" v oblasti dopravních prostředků, jsou založena na myšlence, že software je prioritním a klíčovým faktorem ovlivňujícím konstrukci a funkčnost vozidla. Centralizovaná architektura automobilů spolu s on-line aktualizací softwaru mají umožňovat měnit jednotlivé moduly a přidávat do vozů nové funkce (nebo je z nich naopak odebírat) podle aktuálních potřeb zákazníků. Samozřejmostí má být pokročilá navigace zohledňující styl jízdy a klimatické podmínky nebo on-line komunikace se servisem pro nepřetržité vyhodnocování technického stavu vozidla.
Příkladem z praxe může být třeba předplatné vyhřívání sedaček a volantu ve vozidlech BMW. Automobilka některé vozy prodává s touto funkcí, avšak ta je v základu zamčená a uživatel si ji buď může odemknout na omezenou dobu za měsíční poplatek, nebo provést jednorázovou platbu pro její trvalé zprovoznění. Obejde-li se bez ní, nemusí platit nic navíc, a prodá-li auto po nějaké době, rozhodne se stejně tak budoucí majitel, zda tuto výbavu vyžaduje.
"Auta již nebudou 'hardwarem' s funkcemi nadefinovanými ve výrobě, ale superinteligentními mobilními zařízeními s funkcemi přizpůsobujícími se v reálném čase potřebám konkrétních uživatelů," říká expert na technologie z Morgan Stanley Lee Simpson. "V automobilech nové generace není software doplňkem, má stejný význam jako všechny fyzické součásti vozidla."
V roce 2021 představovala auta odpovídající principům softwarově definovaných vozidel jen asi 3,4 % celkové globální produkce, již v roce 2029 ale má jít o 90 % všech vyrobených vozů. To má být podle odborníků dalším silným impulzem pro rozvoj odvětví polovodičů. Morgan Stanley odhaduje, že v příštích pěti až šesti letech mohou výdaje automobilek za polovodičové součástky vyskočit až o desítky miliard dolarů.
Zdroj: Morgan Stanley