US MARKETOtevírá za: 0 h 27 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+7,92 %
TSLA+6,75 %
AAPL+6,18 %

4 možné brzdy technologicko-průmyslové revoluce

Automatizace, digitalizace a nově pokročilá umělá inteligence mají v dalších letech podle odborníků přispívat k růstu produktivity a mají být také podporou výzkumu, vývoje a inovací. Někdy se v této souvislosti mluví dokonce o technologicko-průmyslové revoluci. Velká očekávání ale doprovázejí i varování, že vše nemusí jít tak hladce. Co může progresivním trendům brát vítr z plachet?

Plány vs. výroba

Když americká automobilka Tesla plánovala výrobu Modelu 3, hovořila o něm jako o zlomovém voze, který bude díky nižší ceně dostupný širokému okruhu lidí. Na papíře vše vypadalo fantasticky, Elon Musk si brousil zuby na prudký růst tržeb a stabilní ziskovost společnosti. Start výroby Modelu 3 ale přivedl automobilku až na pokraj krachu. Zpětně Musk hovořil o "výrobním pekle" a přiznal, že příliš důvěřoval automatizaci při montáži. Při plánování výroby lze podchytit i ty nejmenší detaily, takže se může zdát, že nezbývá prostor pro (negativní) překvapení, opak ale často bývá pravdou. 

Patenty

V polovině ledna soud ve Washingtonu americké technologické společnosti Apple zakázal ve Spojených státech prodávat dva vlajkové modely chytrých hodinek kvůli sporu o patent, který firma vede s podnikem Masimo. Apple v rychlé reakci spornou funkci založenou na tomto patentu vypnul, aby vyhověl zákazu a udržel hodinky v prodeji, případ ale ukazuje, jak snadno mohou do nečekaných problémů spadnout i ty největší firmy. Do budoucna bude otázkou mimo jiné respektování duševního vlastnictví (a jeho vliv na globální konkurenční boj) v Číně, která v této oblasti historicky nemá velkou tradici.

Regulace

Jakákoli regulace je dvousečnou zbraní. Klíčové je najít rovnovážný stav, který bude zajišťovat rovné podmínky pro všechny, ale zároveň nebude klást překážky dalšímu vývoji a rozšiřování nových technologií, služeb a podobně. Velkým tématem je nyní regulace v oblasti generativní umělé inteligence. Hovoří se mimo jiné o tom, že by měla být stanovena jasná pravidla vymezující možnosti jejího uplatňování, experti ovšem zároveň upozorňují, že omezování něčeho, co si teprve hledá místo v reálném světě, je de facto otáčení se zády k dosud netušeným možnostem.

Načasování

Uvést úspěšně na trh nový produkt nebo službu je mimo jiné otázkou správného načasování. Trh musí být na novinku připravený a ochotný ji přijmout, musí cítit potřebu jejího uvedení. Někdy novinky předběhnou dobu, to se stalo třeba v případě Google Glass nebo Apple Newton, jindy přijdou ve chvíli, kdy po nich neexistuje adekvátní poptávka, jako tomu bylo například v případě sociální sítě Google+.

Zdroj: Not Boring

InovacePrůmyslRizikaTechnologieUmělá inteligence (AI)
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa