US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,53 %
NASDAQ+0,52 %
DOW JONES+0,52 %
PX-1,60 %
ČEZ-1,37 %
NVIDIA+0,75 %

Létající auta jako možná nová éra dopravy: Vzlétnou opravdu?

Zdroj: Ehang

Společnosti po celém světě se snaží proměnit ve skutečnost sen o létajících autech. Zúčastnil jsem se v Číně jednoho zkušebního letu. Byl to zážitek. Je ale otázka, jestli takhle opravdu může vypadat budoucnost dopravy.

Reggie Pan
Reggie Pan
17. 10. 2025 | 10:47
Doprava

Jako analytik akciového trhu mám za sebou hodně cest po Asii. Od výstav robotů v Tokiu po největší duty-free obchod na světě na čínském ostrově Chaj-nan. Žádná z nich ale nebyla tak dobrodružná a futuristická jako zkušební let ve dvoumístném elektrickém letadle, tedy něčem, co má nejblíže k tomu, co bychom nazvali létající auto.

Je deštivé letní odpoledne a nacházím se v testovacím středisku společnosti EHang Holdings u Perlové řeky v jihočínském městě Kuang-čou. Tato společnost je prvním výrobcem eVTOL (elektrických letadel s vertikálním vzletem a přistáním) na světě, který získal licenci ke komerční přepravě cestujících. Letoun poháněný bateriemi může vzlétnout a přistát jako vrtulník a létat jako letadlo. Model, který testuji, má označení EH216. Má elegantní oválnou kabinu a osm párů motorů připevněných na konci osmi ramen, vypadá vlastně jako obrovský dron. V kabině jsou dvě sedadla, ale já budu na palubě sám. Ano, tohle vozidlo je plně autonomní, takže nemá pilota.

Nastupuji do eVTOL a připoutávám se bezpečnostním pásem. Potom, co technici zavřou dveře, začínám pociťovat úzkost. Stejně jako většina lidí jsem doteď létal jenom obyčejnými komerčními letadly, která jsou mnohem větší než tohle a mají pilota. Co když se tam nahoře něco pokazí?

Sen několika generací

Hladké a bezproblémové letecké taxi je snem futuristů už od dob bratří Wrightů a Henryho Forda. V posledních pěti letech se společnosti po celém světě, jako jsou Joby Aviation a Archer Aviation v USA, předhánějí v tom, aby sen proměnily ve skutečnost. Čínská zdatnost v oblasti bateriových technologií, vyspělý dodavatelský řetězec elektrických vozidel a podpora ze strany regulátorů pomohly místním společnostem k rychlému růstu. Podle odhadů odborníků na tohle odvětví v Číně vzniká přibližně polovina světových modelů eVTOL.

Vrtule se začínají otáčet a rychlost nabírá na obrátkách. Nemůžu si pomoct a vykřiknu, když letadlo poskočí nahoru. Pohybuje se pak ale vzduchem tak hladce, že bych mohl držet šálek čaje a nerozlil bych jedinou kapku. Moje obavy mizí a začínám si užívat výhled. Letadlo stoupá asi do 60metrové výšky. Déšť ustal a já vidím lodě, které se pomalu plaví po řece. V dálce se rozprostírá rozlehlá městská krajina. Slyším hluk motorů, ale je tišší než u vrtulníku. Můj hlas se bez problémů nese strojem a není potřeba mít sluchátka.

Ekonomika malých výšek

Létající auta jsou jenom jednou ze součástí takzvané ekonomiky malých výšek, kterou Čína intenzivně prosazuje jako nový motor hospodářského růstu. V některých městech už doručování pomocí dronů dosáhlo vysoké úrovně. V Hongkongu, kde žiji, si lidé, kteří se procházejí po promenádě Ma O-šan, můžou nechat doručit pizzu nebo hamburger pomocí dronů z restaurací na druhé straně zálivu. Je to mnohem rychlejší než doručení lidským kurýrem. V Šen-čenu, čínském technologickém centru, lze pomocí dronů doručovat například i bublinkový čaj a horkou polévku.

eVTOL krouží ve vzduchu asi tři minuty a pak pomalu klesá k zemi. Přistání je hladké, zejména ve srovnání s těmi drsnými přistáními, jaká známe z komerčních letadel.

Vystupuji z letadla plný nadšení. Jsem si jistý, že inovace, kterou jsem právě vyzkoušel, změní způsob, jak cestujeme. eVTOL jsou ekologičtější, tišší a pohodlnější než vrtulníky se spalovacím motorem. Jsou praktickou volbou pro prohlídky památek a volnější pohyb lidí v přetížených městských oblastech nebo mezi sousedními městy. A jsou také ekonomičtější – výroba a údržba těchto strojů je levnější než výroba tradičních letadel a pro přistání a vzlet je potřeba méně infrastruktury.

Bez záruk

Komercializace eVTOLů ale čelí řadě výzev. První z nich je regulace. Ačkoli čínské regulační orgány jsou nakloněny tomuto projektu, dosud nedaly zelenou prodeji letenek veřejnosti, a to ani poté, co schválily sériovou výrobu modelu EH216 společnosti Ehang.

Druhou výzvou je technologie. Největším problémem jsou pravděpodobně baterie. Baterie eVTOL vyžadují mnohem vyšší energetickou hustotu (množství energie uložené na jednotku hmotnosti) než baterie elektromobilů. Musejí být lehké a zároveň poskytovat dostatek energie pro let. Zlepšit účinnost baterií a zabránit jejich přehřívání bude klíčové pro vývoj eVTOL s delším doletem nebo větší nosností pro náklad či cestující.

A nakonec je tu samozřejmě vnímání veřejnosti. Stejně jako u každého nového druhu dopravy bude klíčové přesvědčit lidi o jeho spolehlivosti.

Zdá se ale, že sen o létajícím autě, který byl dlouho považovaný za nereálný, je na dosah. Ačkoli v dohledné době ještě nad městy "autoletadla" neuvidíme, stroje jako eVTOL od společnosti EHang by mohly být brzy využívány v cestovním ruchu, přepravě nákladu, při hašení požárů nebo k dodávkám zdravotnického materiálu, u kterých je méně technických a regulačních překážek. Ve střednědobém horizontu, jakmile se regulační orgány s touto myšlenkou sžijí, by mohly poskytovat služby krátkodobé přepravy.

A pak snad přijde den, kdy budu moct nasednout do leteckého taxi přímo u své kanceláře v Hongkongu, vznést se nad přeplněné město a svištět směrem k letišti, kde začne moje další cesta. Třeba za další podobnou novinkou.

Vodík a hybridy: Budoucnost české železnice?

Vodík a hybridy: Budoucnost české železnice?

ČínaDopravaDronyTechnologie
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Tři roky býka: Jak drahé jsou teď americké akcie?

Tři roky býka: Jak drahé jsou teď americké akcie?

15. 10.-Andrej Rády
Americké akcie