Vítězové velké recese - 4. díl: McDonald's krmí chudé a hladové

Koncem září roku 2008, když akciové trhy padaly volným pádem, se stalo něco neočekávaného. Zatímco finanční sektor a spotřební firmy krvácely, tržby McDonald's měsíc na to zaznamenaly 8,2% růst.
Fastfoodový gigant se nestal "rezavějícím srdcem americké obezitní krize", jak očekával Morgan Spurlock v dokumentu Super Size Me v roce 2004. Místo toho jeho akcie od té doby zečtyřnásobily svoji hodnotu a McDonald's patří mezi miláčky Wall Street.
Nové restaurace otevírá ostošest (dnes už najdete v 119 zemích zhruba 33 500 McDonaldů), a i když nezaznamenal takový boom jako Apple Store, představuje dnes nezbytnou součást portfolia každého dlouhodobého investora. McDonald's nás sice neochrání od terorismu, válek nebo finančního kolapsu eurozóny, ale dokáže nakrmit hladový svět.
Dokázal se vyrovnat se vším - od absurdní žaloby kvůli opaření kávou přes nesmyslné označování svých produktů počtem kalorií po demonstrace antiglobalistických hnutí. Zkušenosti praví, že se ďábelskému impériu hamburgerů a hranolek bude dařit za jakýchkoli ekonomických podmínek.
Neblíží se již "Peak Burger"?
Skeptici přemítají nad tím, zda už nejsme za vrcholem doby hamburgerů. Nejsilnějším argumentem proti je filozofie a historie firmy. McDonald's si je dobře vědom toho, z čeho pramení jeho úspěch, a proto jeho akcie rostly za poslední dekádu o 500 %. Před dlouhou dobou se "burger strategie" změnila v "chicken strategii", nyní se pracuje na tom, aby firma svůj sortiment přizpůsobila národnímu prostředí: v Novém Dillí najdete McAloo Tikk, kořeněný bramborový sendvič, a v Tokiu Ebi Filet-O, krevetový burger. McDonald's už nepodstrkuje lidem z celého světa jen hamburgery a americké hodnoty, zohledňuje i regionální kuchyni a zvyky.
Fastfoodový gigant se naučil naslouchat současným trendům zdravé výživy, a tak v jeho menu najdete saláty nebo tortilly plněné zeleninou a kuřecím masem. Stejně bedlivě naslouchá také Wall Street, odkud přichází jasná zpráva: "Omez náklady, buď efektivní a přines přidanou hodnotu." Ostatní řetězce jako Chipotle, Boston Market nebo Pret A Manger doslova rozmetal.
Jestliže včera jedlo 7 % Američanů u McDonald's, stále tu jsou zástupy Číňanů, kteří takovou příležitost neměli. "Zlaté obloučky" loni oznámily plán na otevření 700 nových restaurací v Zemi středu.
A navíc, můžete v aktuálních nepříznivých ekonomických podmínkách nenávidět firmu, která zaměstnává téměř milion Američanů a navzdory krizi každým rokem svůj tým rozšiřuje?
Růst cen komodit? McDonald's se s tím nějak popere
Ani fastfoodový byznys není bez rizika, ceny vstupů podléhají rozmarům počasí, spekulacím a politice biopaliv. Těžké časy letos čekají nákupčí surovin. Zemědělské futures potřetí v pěti letech prudce vylétly a spekulanti napříč obilnými trhy inkasují zisky.
To by však nesměla mít firma prozíravý risk management. Americké a ruské produkce bude sice tento podzim pomálu, ale nedostatky vykompenzuje bohatá brazilská úroda.
Makroekonomická situace je jedna věc, žaludek druhá. To je hlavní důvod, proč může duch zakladatele Raye Kroce odpočívat v pokoji. Lidé budou mít hlad vždy. Jestli přijde den, kdy bude Big Mac stát 20 dolarů, nebude to konec obchodního modelu McDonald's, nýbrž konec světa.
Další díl seriálu o vítězích Velké recese nabídneme na Investičním webu v úterý 23. října.
Zdroj: Foreign Policy
Aktuality
