Tibor Bokor (WOOD & Company): PPF asi nabídne odkup podílů v Telefónice v březnu nebo dubnu, nebude se ale chtít zbavit všech akcionářů. Čtvrtý operátor na trh nejspíše nepřijde

Cenová revoluce mobilních operátorů na jaře 2013 byla předzvěstí prodeje české Telefóniky společnosti PPF. Vypořádání tohoto obchodu i proto s cenami služeb tolik nezahýbe. Přispěje k tomu i fakt, že se nyní jen těžko někdo pokusí v Česku spustit čtvrtého mobilního operátora, říká Tibor Bokor z londýnské pobočky WOOD & Company. Pro drobné akcionáře je ale podle něj obchod mezi Telefónikou a PPF zajímavou příležitostí.
Po týdnech spekulací PPF potvrdila, že kupuje českou Telefóniku. To odstartovalo vlnu diskuzí na téma, jak zajímavé to je z pohledu drobných investorů. Co si myslíte vy?
To, že PPF hodně vydělá, tedy navýší hodnotu na akcii, znamená, že je tu určitý prostor umožňující i minoritním akcionářům na celé věci vydělat. A podle mě to hodně investorů zkusí a podrží akcie Telefóniky. Ten upside je totiž značný, takže má cenu jít do rizika. Potvrzuje to i řada našich klientů, kteří jsou akcionáři české Telefóniky. Opět zkoumají fundamenty firmy, zaměřují se na to, kolik její byznys může generovat hotovosti, jak moc se může zadlužit a co by to znamenalo, kdyby se přebytečná hotovost vrátila v podobě dividendy.
Součástí těchto úvah je i výkupní cena, kterou PPF minoritním akcionářům nabídne. V jakém intervalu se podle vás bude pohybovat?
Očekávám, že půjde o zhruba stejnou sumu, jakou zaplatila PPF španělské Telefónice. Co se načasování týče, myslím si, že k tomu dojde až v roce 2014, podle mě někdy v březnu nebo dubnu. Do té doby minoritní akcionáři budou zpracovávat ten svůj pomyslný domácí úkol, kdy se budou snažit odhadnout, jak velká může hodnota firmy potenciálně být a kolik z toho potenciálu pro ně vlastně zbude. V podobných situacích je hodně důležitá struktura. Záleží na tom, zda se bude česká Telefónica zadlužovat tak, že na sebe přebere dluh a bude vyplácet dividendy, nebo zda koupí SPV (special purpose vehicle), s pomocí kterého PPF Telefóniku kupuje. To je hodně neznámých, a proto je obchod velice zajímavý i z našeho pohledu.
Jak se tedy bude vyvíjet cena akcií Telefóniky na pražské burze?
Podle mě je nyní jasné, že se až do výkupu příliš měnit nebude. Zůstane tedy v oblasti pár korun okolo 300 Kč za kus. Pokud po zveřejnění odkupní ceny hodnota na burze poroste, bude jasné, že chce většina menších akcionářů ve struktuře zůstat, že se jim zdá zajímavé ve společnosti figurovat jako minoritní akcionáři. Pokud naopak cena zůstane pod cenou v odkupu, bude to znamenat, že se minoritní akcionáři svých podílů zbavují a prodávají je PPF.
Mezi drobnými investory se mimo jiné bouřlivě diskutuje o tom, zda bude chtít PPF českou Telefóniku plně ovládnout a stáhnout ji z pražské burzy. Čekáte podobný krok?
Kdybych byl PPF, tak bych všechny minoritní akcionáře nevykupoval, jen bych si tím totiž snižoval návratnost investovaného kapitálu. Už tak bude PPF kontrolovat veškeré peněžní toky ve firmě. 35 miliard chce přitom zaplatit ze svého, zbytek si půjčí, hodnota minoritního podílu je zhruba 30 miliard korun. Kdyby tedy PPF vyplatila všechny minoritní akcionáře, investici z vlastní kapsy téměř zdvojnásobí. Návratnost by pak byla zhruba poloviční, ale upozorňuji, že by samozřejmě bylo potřeba provést detailnější propočty, jde o hrubé odhady. Pro PPF je ale z pohledu návratnosti investice určitě výhodné některé minoritní akcionáře nechat ve hře. Proto očekávám, že nabídne odkup, to musí, nicméně že nebude proti tomu, když v Telefónice někteří minoritní akcionáři zůstanou i po něm.
To je tedy pohled menšinového akcionáře. Co ale přechod Telefóniky do rukou PPF znamená pro uživatele, tedy obecně pro klienty českých operátorů?
Podle mě tento obchod koncový uživatel pocítil už zhruba v dubnu 2013, kdy Telefónica přišla s free tarify, které byly revolucí na českém trhu. Následně ji ostatní operátoři napodobili. Důvody tohoto kroku, respektive jeho načasování, přitom byly dva. Jednou věcí je, že se podobné tarify před LTE zavádějí všude. V Česku to ale bylo podle mě způsobeno i tím, že PPF chtěla vytvořit čtvrtého operátora, v reakci na což Španělé snížili tarify, čímž vlastně zhoršili obchodní model čtvrtému operátorovi při současném zvýšení vlastní atraktivity. Opakuji – to, co se stalo v dubnu, je podle mě součástí současného obchodu. A koncoví zákazníci na tom už vydělávají.
V budoucnu tedy žádné výrazné změny v tomto ohledu nečekáte?
V dohledné době podle mě žádné výrazné změny nepřijdou, pokud jde tedy o mobilní služby. Nečekám totiž, že by někdo přišel se čtvrtým operátorem. Spekuluje se sice o tom, že by se o něco mohla pokusit Sazka, ale já si myslím, že pro společnosti jako Sazka má mnohem větší smysl vytvářet virtuální operátory než stavět novou síť v České republice, kde na dva lidi připadají tři SIM karty.
Aktuality
