US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+0,77 %
NASDAQ+1,02 %
S&P 500+0,83 %
ČEZ+0,33 %
KB+2,75 %
Erste+0,06 %

Pod pokličkou předvánočních nákupů

Jaké jsou oblíbené dárky? Ve které zemi se na Vánoce utratí nejvíce? Nakupují domácnosti převážně on-line, nebo využívají kamenné prodejny? Velký mezinárodní vánoční průzkum chování spotřebitelů se snažil najít odpovědi.

Redakce IW
Redakce IW
22. 12. 2016 | 10:30
Spotřebitelé

Evropská ekonomika pokračuje v pozvolném ožívání. 50 % domácností se chystala za vánoční dárky a oslavy utratit stejně jako loni, zatímco 6 % domácností plánovalo vyšší výdaje.

Největší evropské ekonomiky ukazují cestu

V porovnání s loňskými Vánocemi v Británii výrazně poklesla spotřebitelská aktivita. Zatímco v roce 2015 se Britové chystali utratit 38,5 % (1 145 eur) příjmu domácnosti, letos to bylo pouze 23 % (695 eur). Naproti tomu Němci konzumují více než jakýkoli jiný národ. Lidé žijící v největší evropské ekonomice utratí letos za Vánoce více než 30 % (807 eur) měsíčního příjmu domácnosti. Medián všech zemí, které se zapojily do tohoto průzkumu, byl 22 %.

Německo je překvapivě následováno Litvou a Estonskem, zatímco nejvíce šetrné spotřebitele najdeme v Norsku, Finsku a Nizozemsku. V těchto zemích plánovali o letošních Vánocích utratit méně než jednu pětinu příjmu domácností. Například ve Finsku domácnosti za Vánoce utratí kolem 15 % dostupných příjmů (468 eur). V sousedním Švédsku je číslo výrazně vyšší, domácnosti během Vánoc utratí 688 eur, což je 20 % dostupných příjmů.

Index on-line nákupů nadále roste

Přestože tři čtvrtiny vánočních nákupů stále probíhají tradičními cestami, podíl on-line nákupů roste. Medián podílu on-line nákupů oproti loňskému roku vzrostl z 21,6 % na 24,5 %.

Co se týká nakupování on-line, Británie neotřesitelně vede. Přes 40 % britských vánočních nákupů se uskuteční přes internet. Nizozemsko, Švédsko, Francie, Česká republika, Polsko a Německo jsou před všemi národy s mediánem on-line nakupování 24,5 %.

Hračky a hry (20 %), oblečení (18 %) a spotřební elektronika (12 %) jsou stále nejpopulárnějšími vánočními dárky. V porovnání s loňskými Vánocemi však lze najít zajímavé rozdíly. Například pro vydavatele nevypadají letošní Vánoce příliš dobře. Z pozice druhého nejpopulárnějšího dárku (15,5 %) v roce 2015 klesl podíl knih na 6 %. Ty jsou v nejoblíbenější pětce vánočních dárků pouze v Polsku (10 %) a České republice (8 %).

Bulhaři, Španělé a Kanaďané preferují oblečení jako dárek více než ostatní národy. Více než 20 % spotřeby je vyhrazeno na takzvané měkké dárky. Podíl hraček a her je největší ve Francii (31 %), Austrálii (26 %) a Polsku (23 %). Překvapivě může působit fakt, že alkohol bude o letošních Vánocích údajně konzumován pouze v Kanadě, kde má podíl 4 %.


Na 3. ročníku Ferratum Group Vánočního Barometru se podílelo více než 13 261 domácností z 20 zemí. Průzkum byl proveden na aktivních zákaznících skupiny Ferratum Group jako standardizovaný internetový průzkum pro všechny země. Příjmy byly uváděny v lokálních měnách a srovnání je v každé zemi vypočítáno jako poměr měsíčního příjmu na domácnost. Disponibilní příjem byl upraven pro každou zemi individuálně paritou kupní síly, založenou na údajích Světové banky z roku 2014. Věk respondentů byl v rozmezí 18-65 let a 49,64 % z nich byly ženy. Průměrný hrubý měsíční příjem zapojených domácností v těchto 20 zemích byl 230 až 6 720 eur. Průměrná velikost domácnosti byla 2,59 osoby. Kromě demografických údajů byly respondenti dotazování na hrubý měsíční příjem, kolik utratí za Vánoce, za jaké aktivity utratí nejvíce, kolik nákupů uskuteční on-line. Průzkum využíval příslušnou měnu každé země. Odpovědi byly upraveny tak, aby odrážely kupní sílu každé země. Všichni respondenti byli anonymní.

Zdroj: Ferratum Bank

Spotřebitelé
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Tokenizované akcie: Robinhood otevírá revoluční cestu plnou příležitostí, není ale bez rizik

Tokenizované akcie: Robinhood otevírá revoluční cestu plnou příležitostí, není ale bez rizik

3. 7.-Pavel Kohár