US MARKETOtevírá za: 8 h 38 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+2,60 %
TSLA+6,75 %
AAPL+1,02 %

Armáda rezavějících tankerů jako němý svědek krize na trhu s ropou

Flotily zakonzervovaných lodí a tankerů ve vodách kolem jihovýchodní Asie nebo odstavené plošiny v Karibiku jsou nehezkou připomínkou špatného plánování v období rozmachu a bezmoci v době dlouhodobého propadu cen ropy.

V předchozích letech, kdy cena ropy běžně okupovala 100dolarovou hranici, mířily investice jak do těžebních, tak i do přepravních kapacit. Nikoho jaksi nenapadlo, že by cena mohla dlouhodobě klesnout pod 40 dolarů za barel a že přebytky ropy budou na trhu přetrvávat dlouhé měsíce.

"Investoři a těžaři se mylně zaměřili na nedostatečnou nabídku, která platila na začátku tisíciletí. Celé odvětví bylo s tímto stavem spokojeno a všichni si mysleli, že když jsou náklady vysoké, zůstane vysoká i cena. Ale pak se začalo těžit z břidlic a je jasné, že nedostatek ropy již není na pořadu dne," říká David Fyfe ze společnosti Gunvor. Revoluce v těžbě ropy z břidlic udělala z USA jednoho z největších producentů v době, kdy země na Středním východě a Rusko dosahovaly rekordních objemů vytěžené ropy. Nakonec to ale vedlo k takovému přetlaku na straně nabídky, že se z toho ropný průmysl dodnes nedokáže vzpamatovat.

Vrakoviště ohrožují rybáře

Pro někoho může být pohled na "zaparkované" lodě zajímavý, ale pro obyvatele oblastí okolo přístavů to taková výhra není. "Chodím sem rybařit denně již 10 let, ale nikdy jsem tu neviděl zakotvené lodě. Je celkem strašidelné sem každý den před svítáním opět přijít a zjistit, že je zde zaparkovaná další loď," říká místní rybář sedící na nepoužívaném potrubí na pláži u řeky Johor v Malajsii. Podobné je to v Singapuru i v zátokách indonéského ostrova Batam, kde "odpočívá" více než sto specializovaných plavidel a podpůrných lodí.

Ačkoli podobné kotvení není nelegální a přináší zisk společnostem, které je konzervují, ekologové v tom vidí potenciální nebezpečí pro místní faunu i flóru. **"Nefunkční ropné tankery představují riziko znečištění moře, na kterém je závislý nezanedbatelný počet rybářů," upozorňuje Vincent Chow, předseda Malaysian Nature Society ve státě Johor.

Lodě a tankery sice nejsou funkční, ale to neznamená, že jsou na odpis. Jejich vlastníci a těžaři stále doufají, že je po určité době, kdy se poptávka po ropě a její cena zvednou, opět zprovozní. To však není zadarmo. "Hlavním problémem je ochrana proti vlhkosti a úniku chemikálií a také stav trupu," říká Matti Bargfried ze společnosti CODiE.

Cena závisí na velikosti a počtu lodí a na tom, zda jde o "horké dočasné vyřazení z provozu", kdy je zařízení stále funkční a může se rychle vrátit do provozu, nebo "studené dočasné vyřazení z provozu", kdy je zařízení odstaveno na několik let.

Ceny se při studené odstávce pohybují kolem 20 až 25 tisíc dolarů za měsíc za velký tanker a 3 až 4 tisíc dolarů měsíčně za malé plavidlo. Může se tak klidně stát, že některé společnosti přistoupí po určité době ke sešrotování svých lodí kvůli vysokým nákladům.

Odstavená Ferrari v Karibiku

Podobná situace panuje také v Karibiku, kde stojí momentálně zbytečné a nefunkční těžební plošiny. Kromě ekologického rizika, které je i v jejich případě nezanedbatelné, je to problém pro samotné společnosti, které prakticky nemají zkušenosti s tím, co se s plošinami stane, když budou dlouhodobě odstaveny.

Jde o poměrně drahá a sofistikovaná zařízení, kterým se ne nadarmo říká ferrari těžebního sektoru. Nemohou ale "parkovat", aniž by těžila ropu. "Tyto plošiny nejsou stavěny na to, aby jen tak nečinně stály. Je velice těžké odhadnout, jak by to mohlo dopadnout, kdybychom je chtěli po dlouhé odstávce opět rozběhnout," říká Willard Duffey, který pracuje na plošině Deepwater Pathfinder společnosti Transocean. Také proto firmy vynakládají poměrně velké peníze na udržování plošin v pohotovostním stavu. Náklady na den se pohybují kolem 40 000 dolarů při "horkém" odstavení a 15 000 dolarů při "studeném" odstavení.

První způsob je drahý, ale v případě opětovné těžby bude opětovné zprovoznění bezproblémové, druhý způsob ušetří hodně peněz, ale znamená velkou neznámou pro budoucnost. Je to na jednotlivých firmách, který způsob zvolí, v obou případech ale mohou majitelé plošin pouze doufat, že oživení přijde co nejdříve. Dny, kdy společnosti jako Transocean inkasovaly denně téměř 700 000 dolarů denně za pronájem plošiny, jsou ovšem zatím v nedohlednu.

Zdroj: Bloomberg, The Fiscal Times

KomodityRopaTěžbaTěžba z břidlic
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

13. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Česká republika