Hudební průmysl: Digitální budoucnost, ale současnost stojí za bačkoru

Výsledky prodejů za loňský rok zveřejněné Asociací amerických nahrávacích studií (RIAA) potvrzují, že budoucnost muziky bude digitální. Zdá se, že předtuchy zastánců autorských práv byly mylné a armagedon hudebnímu odvětví zatím nehrozí.
Byznys s muzikou totiž v USA opět roste – poprvé od roku 2004. Američtí zákazníci v minulém roce za hudbu utratili sedm miliard dolarů, což je meziroční nárůst o 0,2 %.
Důvod je prostý: digitální prodeje hudby stouply o 9,2 %. Poprvé v dějinách amerického hudebního průmyslu se tak digitální formáty postaraly o více než polovinu celkového obratu. Zároveň se zbrzdil pokles prodejů fyzických nosičů; propad v tomto roce činil "pouze" 7,7 %. "Segment s digitální hudbou nabízí hned několik modelů, které hudebnímu průmyslu zajistí budoucnost," píše se v tiskové zprávě asociace RIAA.
Výrazně v minulém roce vzrostla například obliba digitálních služeb, jež svým uživatelům nabízejí možnost předplatného. Obrat společností Spotify, Rhapsody a a dalších stoupl o 14 % na 241 milionů USD, počet předplatitelů z 1,5 milionu na 1,8 milionu.
Lidé kupují celá alba i v mp3
Nepotvrdily se ani obavy velkých nahrávacích studií, že lidé v kyberobchodech neprojeví zájem o alba, když si budou moci koupit pouze jednotlivé hity. Prostřednictvím internetu se v Americe prodalo 105 milionů alb za 1,1 miliardy USD.
25% nárůst prodejů by měl šéfy EMI, Sony či Universal Music alespoň načas uklidnit.
Nejoblíbenějším zbožím hudebních fanoušků nicméně i nadále zůstávají kompaktní disky. V roce 2011 si Američané koupili 240 milionů cédéček za 3,1 miliardy USD.
Největším překvapením minulého roku jsou překvapivě vinylová elpíčka: prodej dlouhohrajících desek v USA stoupl o slušných 30 %.
Aktuality
