Vydělávejte svými posty na sociálních sítích

Twitter prý omezuje, Facebook nudí. Nová sociální síť Pheed hodlá odstartovat novou éru. Přinejmenším inspirativní myšlenkou.
Facebook, YouTube a Twitter si v posledních letech na internetu vydobyly podobně dominantní pozici jako bratři Kličkové v boxu. Vyzyvatelů je habaděj, opravdových konkurentů jako šafránu.
Například sociální síť Diaspora se stala internetovou senzací ještě před tím, než vůbec vznikl první řádek kódu. Na crowdfundingové platformě Kickstarter totiž vydělala během několika málo dní stovky tisíců dolarů "na rozjezd", ale pak nic. Sociální megaprojekt Sergeye Brina a Larryho Page Google+ je patnáct měsíců po svém turbostartu podobně (bez)významný jako poslední vystoupení blešího cirkusu Matylda. A vzpomínáte ještě na MySpace? My také ne.
Jenže nedávno se ve městě objevil nový soupeř – Pheed. Okamžitě si ho oblíbily celebrity mezinárodního věhlasu. Účet na Pheedu už mají zpěvačka Miley Cyrusová, DJ David Guetta, Paris Hiltonová či rapper Chris Brown. Novinka z jižní Kalifornie odstartovala teprve před pár dny, ještě ani nedala dohromady aplikaci pro chytré telefony, ale přesto se jeho členská databáze (o jejímž rozsahu zatím nejsou žádné informace) už dnes čte jako seznam hostů pohřbu Michaela Jacksona.
Obsah za dolary
Jedním z důvodů překvapivé popularity architektonicky docela atraktivní, ač nijak revoluční sociální sítě je prostý nápad: web nabízí uživatelům možnost nechat si za obsah, který sdílejí s ostatními, platit. Tým vývojářů věří, že placený obsah rovná se kvalitní obsah a kvalitní obsah rovná se kvalitní sociální síť. Uživatelé, takzvaní Pheeders, mohou na svém profilu publikovat všechny známé formy digitálního obsahu včetně textu, fotografií, audia, videa a live přenosů. Předem mají možnost určit si, zda bude materiál přístupný bezplatně, za jednorázový poplatek, či jen měsíčním předplatitelům. Možné cenové rozpětí se pohybuje od 1,99 dolaru do 34,99 dolaru. Výši poplatku si uživatel nastavuje sám a obsah zůstává jeho vlastnictvím. Pheed si za služby účtuje polovinu zvolené taxy.
Spoluzakladatel a CEO společnosti O. D. Kobo se domnívá, že na Twitteru jsou lidé příliš limitovaní a na Facebooku znudění. Věří, že jakmile bude existovat možnost své on-line úsilí zpeněžit, motivace Pheederů vytvářet kvalitní obsah razantně vzroste a lidé začnou koncertovat v obývácích svých rodičů, předvádět stand-up humor v kuchyni, na síti se objeví zpoplatněné videorozhovory se známými lidmi nebo třeba přímý přenos příštího zápasu jednoho z Kličků.
Na oblíbeném blogu Gizmodo se však nová sociální síť dočkala devastující kritiky. "Shitshow" je jedno ze slov, která padla. Dle webu se jedná o novou verzi Facebooku zahalenou do pestrobarevného roucha marketingového humbuku, jež nepřežije zítřek.
Lanierova informační ekonomika
Úvaha, že by aktivní uživatelé měli být za své úsilí odměněni, však rozhodně není tak vzdálená od reality, jak by se na první pohled mohlo zdát. Jejím zastáncem je například profesor ekonomie Yannis M. Ioannides z Tufts University, prestižní dílny budoucích amerických lídrů. Ten již v minulosti navrhoval v New York Times, aby Facebook a další sociální sítě zavedly jakousi obousměrnou platební dálnici.
Velkým stoupencem takzvané informační ekonomiky je rovněž Jaron Lanier, vynálezce pojmu virtuální realita, filozof, univerzitní profesor a v neposlední řadě autor populární knihy o technických a kulturních problémech internetu You Are Not a Gadget: A Manifesto (Nejsi věcička: Manifest). Najít cestu, jak zvětšit "bohatství" svých uživatelů, by dle excentrického Laniera mělo být ve vlastním zájmu sociálních sítí budoucnosti. Nakonec na tom prý samy vydělají.
Aktuality
