Akcie, nebo zlato? Zapomeňte. Investujte do veteránů!

Za poslední tři roky zaznamenal trh s klasickými auty raketový růst. Čísla hovoří za vše – od roku 2006 téměř šedesát procent.
Stephen Serio, prodejce vetránů z Massachusetts, očekává, že jeho Ferrari 275GTB z roku 1966 se prodá za 810 tisíc dolarů. A to ještě před pěti lety by stálo o více jak 300 tisíc dolarů méně.
„Pokud vlastníte auta, která se už nevyrábí, jejich cena jde samozřejmě nahoru. Takže pokud víte, co máte v garáži, můžete jen vydělat“, řekl komediant Jay Leno, vášnivý sběratel klasických aut. Počet jeho aut je omračující, neuvěřitelných 105.
Ceny sběratelských modelů vzrostly od září roku 2006 téměř o šedesát procent. Jak je vidět na indexu Blue Chip, který měří hodnotu 25 vybraných aut. Patří mezi ně i Ferrari 250 GT California Spyder z roku 1960 – 1963, které si připsalo od roku 2006 celých 112 procent. Jeho celková cena teď přesahuje 4,2 milionu dolarů.
Sběratelská auta tak předstihla umění, víno, akcie i zlato (které rostlo od září 2006 o 30 procent). Index trhu s uměním propadl o 37 procent z hodnot, kterých dosahoval před rokem a od roku 2006 je to ztráta téměř dvojnásobná. Podobně je na tom i index, který měří cenu vín. The WinePrices Fine Wine 100 klesl od dubna 2008 o 38 procent.
„Je to závislost, je to vášeň. Všichni přinášíme mnoho obětí, abychom mohli vlastnit taková auta. Nemůžete mít jenom jedno. Každé z nich má něco zvláštního“, tvrdí Guy Anderson, sběratel z USA. Peníze na auta mu obstarává výnosný pronájem budov v okolí Woodstocku. Ve své sbírce tak má 15 veteránů, včetně závodního modelu Abart Simca.
Dalším příkladem raketově rostoucích cen těchto drahokamů na čtyřech kolech, je srpnová aukce společnosti Gooding & Company v Kalifornii. Na této aukci se podařilo vydražit Aston Martin DB 2/4 Coupé z roku 1953 za neuvěřitelných 1,65 milionu dolarů. Vyvolávací cena byla přitom trojnásobně nižší a ještě v roce 2007 se tento model prodával za poloviční hodnotu, tedy 800 tisíc dolarů.
„To auto doslova odválo střechu tohoto trhu. Všichni z automobilového průmyslu, kteří byli přítomni této aukci na sebe jen zírali s otevřenou pusou“, dodal Serio, prodejce z Massachusetts.
Podle Forda Heacocka III. Pomohla růstu cen především televize. Například Speed Channel kromě všemožných programů o veteránech zahrnul do svého vysílání i přímé přenosy právě z aukcí. A to už od roku 2002. Pod těmi reflektory a v krásných barvách všechny ty auta vzbuzují v lidech lásku k těmto skvostům. „Pohybujete se mezi skvosty, které se doslova třpytí. Je těžké tomu odolat. Celý tento průmysl je hnaný především vášní“, dodal Heacock.
Některá auta ale také ztrácejí svojí hodnotu. Mezi ně patří například klasická Corvette z roku 1957. Trh jakoby přestal mít zájem o americké klasiky. V hledáčku sběratelů se tak nejčastěji objevují auta z Evropy, především z Itálie. Modely od Ferrari a Bugatti se drží na vysokých příčkách.
Ovšem takzvané muscle cars z Detroitu, jako již zmiňovaná Corvette, nebo Plymouth Hemi ‘Cuda Convertible z roku 1970, se za minulý rok propadli v ceně o téměř 25 procent a za poslední tři roky o 47 procent. Zatím nikdo nečeká, že by jejich cena měla růst.
Na aukcích je ale i přesto stále živo. Aukční síň Bonhams prodala za poslední rok šest aut s hodnotou přes milion dolarů přímo do Spojených států a něco mezi 10 až 15 auty do celého světa. Vzácná auta budou tak i nadále hodně ceněna.
Stále se totiž po světě pohybují modely aut, které svým počtem nepřesahují 3, možná 5 kusů. Stávají se tak z nich drahocenná umělecká díla na čtyřech kolech, které se svojí hodnotou blíží obrazům od Picassa.
Zdroj: Bloomberg